• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Kragujevac poželeo dobrodošlicu Fijatu

Potpredsednik Fijata Alfredo Altavila i gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović u utorak su potpisali Memorandum o razumevanju kojim se torinska fabrika automobila oslobađa plaćanja lokalnih taksi i poreza u narednih 10 godina.

Potpredsednik Fijata Alfredo Altavila i gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović u utorak su potpisali Memorandum o razumevanju kojim se torinska fabrika automobila oslobađa plaćanja lokalnih taksi i poreza u narednih 10 godina.

Memorandum predviđa i besplatno ustupanje zemljišta Fijatu za slučaj proširenja proizvodnih kapaciteta.

Memorandum grada Kragujevca i Fijata je u okviru Memoranduma o razumevanju, strateškoj saradnji i zajedničkom ulaganju već potpisanog prošle sedmice, a koji predviđa da ta torinska fabrika sa investicijama od 700 miliona evra postane vlasnik 70 odsto "Zastave", dok u vlasništvu države Srbije ostaje 30 odsto.

Posle potpisivanja Memoranduma, gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović je rekao da su Kragujevačani ostvarili san koji su sanjali duže od 50 godina.

On je istakao da nema nikakve sumnje da su radnici "Zastave" istog kvaliteta kakve ima Fijat u Italiji i dodao da će se, pošto se obnovi oprema u kragujevačkoj fabrici, u njoj proizvoditi automobili istog kvaliteta kao i u Torinu.

"Prijatelji iz Torina dobrodošli kući", poručio je Stevanović.

Altavila je ponovio da je ovo važan dan za Fiat i da je ulaganje u "Zastavu" jedan od najbitnijih projekata u globalnoj strategiji torisnke fabrike automobila.

"Ovde u Kragujevcu, u Srbiji, izrađivaće se dva potpuno nova modela automobila koji će se prodavati u celom svetu", rekao je on.

Altavila je izrazio zadovoljstvo što će Fiat doprineti otvaranju novih radnih mesta i pomoći razvoj automobilske industrije u Srbiji.

Potpredsednik Vlade Srbije Božidar Đelić izjavio je da su sporazum Srbije sa EU i sporazum sa Fijatom povezani i da je ovo ogroman korak za Kragujevac, Šumadiju i Srbiju.

"Evropa i posao, to je ista stvar", rekao je Đelić.

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić izjavio je da je današnji dan početak razvoja kompletne automobilske industrije Srbije i dokaz da je u našoj zemlji "preokret moguć".

Kao što je pre 190 godina Kragujevac proglašen srpskom prestonicom, tako je od sada centar automobilske industrije u jugoistočnoj Evropi, naglasio je on.

Dinkić je podsetio da će se krajem sledeće godine u "Zastavi" proizvoditi novi model Fijata, kao i da će carine na uvoz ostalih automobila biti duplo niže.

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da je povratak Fijata u kragujevačku "Zastavu" samo početak procvata čitave srpske industrije i svim građanima Srbije poručio da će se uskoro radovati onako kako se danas raduju Kragujevčani.

Tadić je, na ceremoniji potpisivanja memoranduma o saradnji grada Kragujevca i FIAT-a, istakao da je njegov posao da omogući da, posle te italijanske kompanije, u Srbiju dođu i drugi proizvođači automobila i tako budu stvorene nova radna mesta i šanse za građane.

"Moj posao je da otvaram vrata, a ministri treba da drže ta vrata otvorenim, predsednici opština treba da uđu na ta vrata i uspostave odnose, a direktori firmi treba da te odnose održavaju", kazao je Tadić.

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da su u toku pregovori o dolasku još dve automobilske kompanije u Srbiju.

Tadić novinarima ispred Opštine Kragujevac nije želeo da otkrije imena tih kompanija, a na pitanje da li se pregovara sa Folksvagenom on je kazao da je to samo jedna od evropskih kompanija.

Prema Tadićevim rečima, ukoliko te dve kompanije dođu u Srbiju, Srbija će biti zemlja u kojoj se proizvodi najveći broj automobila po stanovniku i postaće centar automobilske industrije u Evropi.

Tadić je ocenio da Srbija može u narednih nekoliko godina da privuče tri proizvođača automobila i dodao da više neće davati izjave jer se ugovori sklapaju dok on ćuti.

Pre nego što je ušao u Fijatov automobil kojim će proći kroz Kragujevac, Tadić je građanima Srbije poručio da ne voze brzo i da ne piju dok voze i dodao da šest godina nije vozio automobil zbog radne funkcije koju je obavljao.

Do gradskog sajmišta u Kragujevcu, gde je potpisan Memorandum, državni funkcioneri došli su u karavanu od 30 "fijatovih" automobila, u kojima su bile i mnoge poznate ličnosti, a karavan je predvodio glumac Dragan Nikolić u starom modelu "fiće".

Dinkić je ranije u utorak u "Zastavi" sa predstavnicima četiri reprezentativna fabrička sindikata potpisao Protokol o ispunjenju njihovih zahteva koji će biti deo glavnog ugovora Vlade Srbije i Fijata.

Protokolom je predviđeno da u narednih pet godina neće biti otpuštanja radnika, da će im biti isplaćena sva zaostala dugovanja i otpremnine od 300 evra po godini staža za one koji budu želeli da dobrovoljno napuste fabirku, kao i pravo na dividende u visini od 30 odsto od državnog vlasništva.

Radnici koji dobrovoljno budu želeli da napuste fabriku prvu tranšu otpremnina će dobiti do 20. maja, a drugu do kraja juna.

Protokol podrazumeva i da će država nastaviti da finansira takozvanu zaštitnu radionicu, mesto na kome rade invalidi rada.

Procena je da ukupni dug prema radnicima iznosi najmanje oko 10 miliona evra i taj novac će njima biti isplaćen pod uslovom da se oni odreknu svih tužbi koje su podneli protiv fabrike u poslednjih nekoliko godina.

Altavila je ocenio da je "reč o početku velikog projekta" kome je, kako je rekao, "Fijat" veoma posvećen bez obzira na rezultate predstojećih izbora.

On je rekao da misli da politika ne treba da utiče na poslovanje i da će to tako biti bez obzira na to ko će formirati novu vladu Srbije.

"Želimo da proizvodimo neke automobile samo ovde i, najverovatnije, nigde više u svetu, a ti automobili će se izvoziti širom sveta", kazao je Altavila i najavio da bi prvi automobil iz kragujevačke "Zastave" trebalo da bude proizveden 2009. godine.

Đelić je rekao da je dolazak "Fijata" u "Zastavu" najbolji mogući signal drugim investitorima podstivši da trgovinske povlastice koje ima Srbija ističu 2010. godine i da bi ih, kako je rekao, antievropska vlada izgubila.

"Sledeći naš korak je dovođenje tri nova konstruktora i proizvodnja od milion vozila do kraja mandata nove proevropske vlade Srbije", rekao je Đelić.

BBC: Pozitivna odluka Fijata

Dolazak italijanskog Fijata u kragujevačku Zastavu je "veoma pozitivna" vest, jer je reč o "ozbiljnom igraču, jednom od najvećih u Evropi", izjavio je za Bi-Bi-Si (BBC) analitičar britanske konsultantske firme "CSM Vorldvajd" za automobilsku industriju Endru Rajt.

"Ako hoćete da povučete paralele, možete da pogledate primer rumunskog proizvođača automobila Dačija", rekao je Rajt i podsetio da je ta firma najpre po licenci sklapala Renoove stare modele, a potom se francuski proizvođač automobila zainteresovao i postepeno odlučio da je kupi i da lansira novi, jeftini model automobila "logan".

Dačija je danas jedan od najuspešnijih delova Renoove imperije, rekao je Rajt, objašnjavajući da je to postignuto time što je lansiran "pravi proizvod, u pravo vreme, na pravom mestu".

Moguće je, dodao je on, da će Fijat iskoristiti investiciju u Srbiji da lansira neki jeftini model automobila.

Rajt je rekao da ga uopšte nije iznenadila namera Fijata da investira u Srbiji, ističući da je u poslednjih nekoliko nedelja čuo da će se za Zastavu boriti Fijat i nemačcki Folksvagen.

Rajt je objasnio da veliki broj zapadnih proizvođača automobila trenutno traži priliku da proizvodi vozila u zemljama centralne i istročne Evrope, navodeći primer Folksvagena, koji je upravo počeo da proizvodi automobile u Rusiji.

Slično je i sa Fijatom, dodao je on, ukazujući da je najveći pogon te automobilske industrije izvan Italije u Poljskoj, gde se proizvode modeli "fijat panda" i "fijat 500", ali da su kapaciteti te fabrike već uposleni skoro do maksimuma.

Fijatu je, ukazuje Rajt, potreban novi pogon u istočnoj Evropi, jer nastoji da smanji troškove proizvodnje, pošto se većina njegovih vozila i dalje pravi u Italiji, jednoj od zemalja u kojima su troškovi proizvodnje automobila najveći.

Među prednostima Srbije koje su, kako je rekao, najverovatnije opredelile Fijat da investitra, Rajt je naveo jeftiniju radnu snagu, ali i niže druge troškove, kao što su oni za zgrade i zemljište.

"Pretpostavljam da su vlasti odobrile poreske olakšice za kompaniju koja je spremna da investira i da zadrži zaposlene, jer pogon za proizvodnju automobila, ipak, na samom početku zahteva velika ulaganja u mašine i opremu", dodao je on.

Na pitanje Bi-Bi-Sija o tome koliko Fijatova investicija ima veze sa nagoveštajima da se Srbija kreće ka članstvu u Evropskoj uniji, Rajt je odgovorio da su "koraci ka EU uvek važni i da svakako pomažu privlačenju investicija", ali i da je za potencijalne ulagače važno i da su mogućnosti i potencijali kompanija u bivšim socijalističkim zemljama dovoljno veliki.

"Mislim da su za investicije procene o poslovnim mogućnostima važnije od same činjenice da će zemlja u budućnosti ući u Evropsku uniju", izjavio je britanski konsultant za automobilsku industriju u razgovoru za Bi-Bi-Si.

(agencije/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image