U Srbiji, prema pojedinim procenama, 1/4 ljudi živi u riziku od siromaštva, dok tone hrane završe u kontejnerima i na otpadima. Ništa bolja situacija nije ni u evropskim zemljama, ali i širom sveta.
Kako bi se smanjila stopa gladi od sledeće godine startovaće nova digitalna platforma kojoj će moći da se priključe sve kompanije, proizvođači hrane, marketi koji budu želeli da doniraju višak hrane, a ne da je bacaju.
Ideja je da se doniranjem hrane koja je upotrebljiva, a koja će završiti kao otpad, doprinese očuvanju ciljeva održivog razvoja - posebno kada je reč o svetu bez gladi i smanjenju emisije štetnih gasova sa efektom staklene bašte koje proizvodi organski otpad.
Ministarka bez portfelja zadužena za demografiju i populacionu politiku Slavica Đukić Dejanović rekla je u Beogradu na panelu "Jednim klikom do donacije" da borba protiv siromaštva i gladi u Srbiji mora da se vodi svakodnevno.
Ona je istakla da je ova platforma izuzetno važna zato što se sprečava da hrana postane otpad, dok će istovremeno gladni i siromašni biti nahranjeni.
"Upravo ovakva inicijativa je korak napred ka suzbijanju siromaštva i gladi. Najosetljivije grupe u svetu, ali i kod nas su pogođene siromaštvom. Tri i po milijarde ljudi u svetu ima problem sa svojim statusom, dok je 1,3 milijarda ljudi siromašna i njima je na dnevnom iznosu na raspolaganju iznos od 1,25 dolara", rekla je Đukić Dejanović.
Ona je kazala da polovina ukupnog stanovništva u svetu na granici siromaštva, a to znači da po glavi stanovnike imaju manje od dva i po dolara.
U Srbiji je, prema rečima ministarke, 1/4 stanovništva u riziku da bude siromašna, ali broj siromašnih se ipak smanjuje, a sredstva koje država odvaja za socijalne potrebe su sve veća - ove godine 126 milijardi dinara.
"To je jedna suma koja je za budžet Srbije velika", rekla je Đukić Dejanović ali je naglasila da država, kao i privatni sektor, moraju još više da se uključe u pomoć siromašnima.
Ona je istakla da je oko 400.000 dece u Srbiji je u riziku od siromaštva zbog čega je neophodno da se povećava vidljivost ovih tema, odnosno da bude jasno ko su korisnici kojima je najneophodnija pomoć.
"Zadatak države mora da bude da se ovi problemi registruju, i da znamo imenom i prezimom koje su to osobe ugrožene i kome je potrebna pomoć. Moramo da funkcionišemo tako da znamo koja je porodica ili osoba u velikom problemu. Moramo da radimo na tome da se u taj lanac ubace i drugi prehrambeni proizvodi koji bi bili poklonjeni siromašnima, a ne samo voće i povrće", rekla je Đukić Dejanović.
Ministarka je istakla da nacionalna vizija mora da stigne tamo gde se dešava siromaštvo. "U selima imamo starice koje su za ceo svoj život promenile samo dva para obuće", istakla je.
Milana Jević Gledović iz Deleza kaže da će platforma "Jednim klikom do donacije" povezati korisnike i Maxi prodavnice - sadržaće sve informacije o dostupnoj vrsti i količini hrane i obaveštenju kada korisnik može da dođe po nju.
Korisnik u ovom slučaju nije krajnji korisnik, odnosno osoba kojoj je hrana namenjena, već ustanova ili organizacija koja će korisnicima dostaviti hranu koju su preuzeli iz objekta. U narednom periodu planirana je i kupovina vozila za dostavu hrane do korisnika
Radmila Ivetić predsednica Udruženja Banka hrane Beograd rekla je da je ideja da se hrana obezbeđuje što redovnije, ali u što većim količinama kako bi bile zadovoljene potrebe korisnika.
"Korisnika u Srbiji trenutno ima oko 9.000 i reč je o najugroženijim grupama ljudi - deca iz svratište, samohrane majke, penzioneri...", rekla je Ivetić i dodala da korisnicima to znači zato što imaju sigurnost, odnosno imaju jedan siguran obrok dnevno.
Fransin Pikap, stalna predstavnica UNDP-a u Srbiji, rekla je da 1/3 hrane u svetu i u Srbiji završi kao otpad.
"Ako se ona iskoristila na pravi način i ne bi se bacila, u svetu ne bi bilo gladnih", istakla je Pikap i dodala da bacanje hrane ima i negativan uticaj na životnu sredinu, a s tim problem suočile su se i SAD i Kine.
Ona je istakla da kompanija Delez ide u pravom smeru i apelovala je na druge proizvođače hrane u Srbiji, supermarkete i prodavnice da se uključe u akciju doniranja hrane i prate njihov primer.
"Privatni sektor je ovde mnogo važan", istakla je Pikap.
Nova digitalna platforma za doniranje hrane u Srbiji koju su podržali Delez, Banka hrane Beograd i UNDP, osmišljena je tako da mogu da joj se priključe sve kompanije koje to budu želele.