U pitanju je "novi" Žeželjev most koji danas u punom sjaju i kapacitetu stoji na mestu onog starog, porušenog pre više od dve decenije u NATO bombardovanju. Osim toga što je, kako se u danima njegovog otvaranja često moglo čuti, "premostio istorijsku nepravdu nanesenu Novom Sadu i Srbiji u prošlosti" ovaj most je tu pre svega zarad budućnosti. Tu je da spoji dve strane Dunava, da spoji Bačku i Srem, Petrovaradin i Novi Sad, Srbiju i ostatak Evrope. Tu je da spoji ljude.
Zahvaljujući njemu ponovo je uspostavljen drumski saobraćaj i komunikacija prema industrijskoj zoni, slobodnoj carinskoj zoni, izlasku na autoput, luci Novi Sad, a u punu funkciju su vraćeni i novosadski i petrovaradinski kej koji se sada koriste bez prekida. Pored toga, most se nalazi na železničkom Koridoru 10 i biće deo brze pruge Beograd - Budimpešta koja je od značaja kako za dve zemlje tako i za ovaj deo Evrope.
SVETSKI REKORDER
Iako pre svega prepoznat po svom infrastrukturnom značaju, novi Žeželjev most je impozantan i kao građevinski objekat. Dugačak je 474 metara, a širok 31,45 metara. Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, što odgovara visini zgrade od 14 spratova. Nalazi se u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i sa 219 metara raspona svetski je rekorder.
Sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 km na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove. Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metara i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje. Na kraju, tu su i dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta.
"NE TREBA POREDITI STARI I NOVI - OBA SU IZUZETNA"
Arhitekta Aleksandar Bojović je, predstavljajući novi most, standarde po kojima je konstruisan, kao i negovu namenu naročito podvukao da se u urbanističko - tehničkim uslovima nije tražila nikakva sličnost sa starim mostom.
"Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi", rekao je Bojović, naglasivši da su oba mosta izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena, ali da ih ne treba upoređivati.
"Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno", rekao je Bojović.
Stari Žeželjev most izgrađen je davne 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja, a njegovo zvanično ime bilo je bilo Most bratstva i jedinstva.
Zanimljiva je anegdota sa njegovog otvaranja kada se, zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta, inženjer Žeželj prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.