Svetu tajnu osvećenja ulja (jeleja) ponegde zovu jelej osvećenje ili jeleosvećenje, a u Rusiji soborovanije (jer je po pravilu vrši sabor sedmorice sveštenika, iako može i manji broj).
Sastoji se iz više molitava sveštenika i pomazivanja bolesnika osvećenim uljem, kroz koje deluje Božija blagodat za isceljenje duše i tela.
Ovom Svetom tajnom leči se telo od njegove nemoći i čisti duša od njenih grehova.
Kao što je već poznato, sedam je svetih tajni. Neke su obavezne i sveobuhvatne za sve vernike: Krštenje, Miropomazanje, Pokajanje i Pričešće, Tajna Braka za većinu vernika, Sveštenstva za klir crkveni, a Jeleosvećenja za bolesnike (telesne i duhovne).
Sveta tajna jeleosvećenja se može ponavljati više puta. Na njoj mogu učestvovati (po potrebi i više puta godišnje) svi verni, a osveštano ulje i brašno može koristiti svaki pravoslavno kršten i miropomazan vernik. Na poseban zahtev, za ovu Svetu tajnu bolesnik mora da se pripremi pokajanjem i ispovešću svojih pregrešenja, a posle ili pre jeleosvećenja pričešćuje se Svetim Hristovim Tajnama.
U naše vreme ovu Svetu tajnu vrše sveštenici i pojedinačno, samo na molbu vernika i to uglavnom u vreme vanrednih bolesti i većih iskušenja, a redovno se vrši u toku Velikog i Časnog Posta, na veće praznike i za vreme Božićnog posta. Svi verni koji učestvuju u Svetoj tajni jeleosvećenja mogu doneti spiskove ukućana i srodnika koje predaju svešteniku.
ČEMU SLUŽI JELEOSVEĆENjE I OD KAD POTIČE?
"Ako je neko među vama bolestan, neka prizove prezvitere crkvene, i neka se oni pomole Bogu za njega, pa će molitva pravednika isceliti one koje traže od Boga isceljenje". (Jak. 5, 14)
Ovako Sveti Apostol Jakov piše u svojoj poslanici i upravo to nam pokazuje u kojem vremenu i na koji način je ustanovljena Sveta tajna Jeleosvećenja (Tajna sveštanja masla). Crkva je ovu Svetu Tajnu ustanovila polazeći i od reči Gospodnjih, upućenih Njegovim učenicima kada ih je poslao na propoved: "Bolesne isceljujte, gubave čistite…" (Mt. 10, 8).
Kao potvrda za ovo služe takođe reči svetog Jevanđeliste Marka, koji priča kako su sveti apostoli, kada ih je Gospod poslao na propoved, isceljivali bolesne:
"I otišavši propovedahu da se pokaju. I demone mnoge izgonjahu, i pomazivahu uljem mnoge bolesnike, i isceljivahu" (Mk.6,12-13).
U Svetoj tajni jeleosvećenja Bog Duh Sveti, silazi u pomoć kada se život čovečiji nađe u velikoj nevolji i opasnosti od bolesti i nemoći. Okrepljuje, snaži i leči bolesnika. Cilj ove Svete tajne je opraštanje grehova i povratak zdravlja obolelog.
Vršenje ove Svete tajne preneseno je na episkope i sveštenike zapovešću apostola. Sveti apostol Jakov piše sasvim jasno:
"Boluje li ko među vama, neka dozove starešine crkvene, te neka čitaju molitvu nad njim i neka ga pomažu uljem u ime Gospodnje. I molitva vere pomoći će bolesniku, i podignuće ga Gospod, i ako je greh učinio oprostiće mu se" (Jk. 5, 14-15).
Ovu Svetu Tajnu vrše sedmorica sveštenika, u crkvi, ako bolesnik može da ustane iz postelje, ili u domu, među sabranim ljudima. U skladu sa tim i sam čin se sastoji od sedam čitanja iz Apostola, sedam čitanja iz Jevanđelja, sedam molitava i isto toliko pomazivanja. Broj sedam izabran je u znak sedam darova Duha Svetoga, po primeru sedam molitava proroka Ilije kojima je zaključao nebo, i sedam pogruženja Nemana Sirijanca u Jordanu, nakon što se očistio od gube. U slučaju nužde Jeleosvećenje može da obavi i manji broj sveštenika.
Radi savršavanja Svete Tajne Jeleosvećenja postavlja se stočić i na njemu sud sa pšenicom ili brašnom, čija su zrna simbol začetka novog života, ozdravljenja od bolesti i sveopšteg vaskrsenja. Odozgo se stavlja "kandilo prazno", to jest posuda u koju se uliva jelej, kao vidljivi znak blagodati isceljenja, i vino, kao znamen Krvi Hristove koja je izlivena za naše spasenje. Jelej i vino se sjedinjuju radi podražavanja leka koji je upotrebio milosrdni Samarjanin (Lk. 10, 30).
Naokolo u pšenicu stavlja se sedam stručaca spremljenih za pomazivanje (obavijenih vatom), na stočić se takođe polažu Jevanđelje i krst. Sveštenici obučeni u felone staju oko stočića sa upaljenim svećama u rukama. Sveće se daju i svima prisutnima, počev od samog bolesnika. Ceo čin može se podeliti na tri sastavna dela:
1. Molebno pjenije,
2. Osvećenje jeleja i
3. Pomazivanje bolesnika jelejem.