U Srbiji će srednje škole i đaci od petog do osmog razreda preći će na onlajn nastavu od ponedeljka 30. novembra sve do 21. decembra kada počinje zimski raspust, saopštio je Krizni štab. Mlađi razredi od prvog do četvrtog nastaviće redovno da idu u školu, isto kao i vrtići, koji normalno nastavljaju svoj rad.
Iz Unije sindikata prosvetnih radnika povodom ove odluke otkrili su za MONDO zbog čega je onlajn nastava u Srbiji trenutno jedino rešenje, kakva je budućnost školstva u Srbiji i sa kakvim se sve problemima suočavaju prosvetni radnici i đaci tokom pandemije.
Nemamo dovoljno nastavnika i radimo sa smanjenim kapacitetom, zbog čega je onlajn nastava dobro rešenje u ovom trenutku, smatra Snežana Romandić iz Unije sindikata škola Beograda.
"Veliki broj zaposlenih je u izolaciji ili je zaraženo. Ako imate tri nastavnika koji ne dolaze na posao i treba ih zameniti, onda je to problem za školu. Naročito zbog toga što se kratkoročne zamene teško nalaze, a deca ne mogu da se spajaju u jednu veću grupu zbog epidemioloških mera. Zbog toga nastava koja traje pola sata gubi na kvalitetu, a sve više dece roditelji povlače iz škola. Učenici zbog cele situacije gube koncentraciju, jer se epidemiji ne vidi kraj“, kaže Snežana Romandić.
Međutim, da bi se onlajn nastava u Srbiji uspešno održavala na duže staze, potrebno je napraviti izmene i rešiti tehničke probleme koje imaju kako učenici, tako i nastavnici. Pre svega, to što veliki broj njih nema lične tehničke uređaje za praćenje nastave.
„Postoje deca koja nemaju adekvatne računare, dok mnoge porodice koje imaju više članova ne mogu svi da rade i prate nastavu preko kompjutera istovremeno. Za pet učenika iz mog odeljenja, mi smo se snalazili koristeći polovne mobilne telefone. Osim toga, treba da znamo da veliki broj dece i roditelja zapravo nisu adekvatno obučeni da koriste računar. To su neke stvari kojih moramo da budemo svesni“, kaže naša sagovornica.
Nastavnici i učitelji takođe ukazuju na pojavu koja je tokom pandemije postala učestala i koja može da ostavi posledice na obrazovni sistem u čitavom svetu.
"Tokom onlajn nastave ne postoji mogućnost da učenici budu adekvatno ocenjeni, jer nastavnik ne zna da li je dete uradilo samo zadatak, da li je prepisalo ili mu je roditelj kod kuće pomogao. Zbog toga su deljene visoke ocene i ukupan prosek u većini škola ove godine je viši od 4,00 što složićete se nije realno. Deca su navikla na takav sistem i sve vreme čekaju da se vrate na onlajn, jer im je tako lakše“, kažu iz Unije.
Kako bi se to rešilo, potrebno je da se ulože sredstva u umrežavanje škola, da se naprave programi i nalozi kojima su nastavnici i učenici direktno povezani.
„Tokom vanrednog stanja skupljali smo podatke šta je potrebno za održavanje onlajn nastave, preko lokalnih samouprava i ministarstava. Sada je potrebno to iskoristiti, obezbediti tablet računare i tehničke uslove deci i nastavnicima. Svi treba da imaju udžbenike istog izdavača, kako bi se onlajn nastava na nivou države olakšala. Sve to mora da bude planski urađeno“, smatraju prosvetari.
Drugo, važno je uraditi reviziju školskog programa koji bi bio prilagođen onlajn nastavi.
„Mogućnosti za to postoje, samo je potrebno da se prilagodimo sadašnjem režimu. Mi smo slali slike sveski i udžbenika sa fotografija na Viber, snalazili smo se na razne načine, što roditelji, što nastavnici. Data je paušalna revizija i preporuka, ali potrebno je konkretno odrediti pravila u ovoj situaciji. Velika je raznovrsnost u pristupu u školama u Srbiji, ali potrebno je da znamo šta je pravilno, šta nije. Najveći strah je da pandemija ne dovede do privatnog obrazovanja, gde bi znanje bilo privilegija bogatih“, kažu iz Unije za MONDO.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.