NESREĆA U NIŠU

DIVLJANJE NA PUTU MORA BITI OPAŽENO, SNIMAK NA MREŽAMA JE DOVOLJAN ZA ZATVOR: Okanović za MONDO o užasnoj nesreći u Nišu

Autor Aleksandra Vasić

U stravičnoj nesreći u Nišu stradali su dečak i otac troje dece, dok je vozač bio devetnaestogodišnjak koji je najverovatnije vozio neprilagođenom brzinom.

Izvor: RTS

Koje kazne treba uvesti, kakave provere treba da prođu mladi vozači i šta bi država trebalo da uradi da pešaci, među kojima su i deca, ne bi ginuli na srpskim putevima? To su pitanja koja se postavljaju nakon smrti Andreja P. (12) i Dejana I. (48) koje je mladi vozač pokosio i usmrtio u Nišu. 

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže za MONDO da svaki vozač mora da zna da prebrza vožnja nikada neće proći neprimećeno, da mora da bude opažena, procesuriana i kažnjena, dok visina zaprećene kazne nije presudna.

Iskustvo je pokazalo da sa svakim zaoštravanjem kazni u Srbiji trenutno dolazi do opadanja broja saobraćajnih nesreća i pravila se više poštuju, ali to je kratkotrajno i sve se vrati na staro u roku od šest do osam meseci.

"To znači da dugoročno rešenje nije pooštravanje kazni. Osim toga, moramo da znamo da naše kazne generalno uopšte nisu male, posebno za alkohol i vožnju u pijanom stanju. Ali, važnije od toga jeste da vozač koji divlja na putevima zna da će ga neko primetiti, prijaviti... Dobar primer iz saobraćaja je Oko sokolovo gde nisu povećane kazne, ali neko ko je nepropisno parkiran ne može da umakne“, kaže Damir Okanović.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Na pitanje zašto mladi koji nisu pod dejstvom alkohola, nisu osuđivani i nemaju problema sa zakonom, često naprave tragediju i gde je greška, Okanović odgovara da je greška u tome što generacijski ne učimo i ne znamo osnovne stvari o saobraćaju.

"U auto školama se uče samo pravila, ali ne znamo šta su posledice ako ih ne poštujemo. Svaki mladi vozač mora da zna šta se dešava i šta je razlika kada auto udari u nekoga sa 20, 50 ili 100 na sat. Moraju da se poznaju posledice brzine kojom se trenutno krećemo", kaže Damir Okanović.

Jedan od problema koji dovodi do toga da bahati vozači prođu nekažnjeno, jeste to što se misli da snimak nekoga ko divlja na putu objavljen na društvenim mrežama nije dovoljan dokaz za pokretanje procesa protiv njega.

"Po zakonu to jeste dovoljan dokaz i to moramo svi da znamo. Na prste jedne ruke mogu se nabrojati slučajevi u Srbiji kada je neko osuđen zbog bahate vožnje na osnovu snimka sa društvenih mreža. To se desilo pre nekoliko godina, na snimku se vidi kako je čovek zamalo ubio dete, za milimetar ga je promašio. Video se proširio, dospeo u medije i čovek je osuđen na 35 dana zatvora. Znači to je zakonitio i moguće. Samo treba edukovati policajce i sudije 'starog kova', koji kada neko prijavi ovakav snimak, ne reaguju jer ga ne smatraju validnim. To je isto kao da imate snimak ubistva, sigurno ga nećete ignorisati, nego istražiti slučaj, pronaći ko ga je objavio, ispitati svedoke“ kaže Okanović za MONDO.

Kako bi se svi učesnici u saobraćaju što bolje edukovali o vožnji, ali i posledicama, potrebno je uvesti saobraćajno obrazovanje u škole, smatra naš sagovornik.

"Kada je saobraćajni Komitet išao u posetu školama, deca su nas slušala netremice, dečaci i devojčice, često su sami tražili da dođemo opet. Mladić koji je izazvao nesreću u Nišu nedavno je izašao iz školske klupe, i da mu je neko objasnio šta znači voziti neprilagođenom brzinom, pitanje je da li bi došlo do tragedije. Slika njegovog audija iz Niša me baš podsetila na sliku sa predavanja koje držimo deci, gde je prikazan isti crni automobil iz Požarevca u kojem su dva lica nastradala, a jedna manekenka zadobila povrede lica. To je ono što deca u školi uvek pamte, što im ostavlja utisak i na osnovu čega formiraju svoju sliku o bezbednosti u vožnji“, kaže Okanović.

Osim obrazovanja, potrebno je postaviti kamere na sva ključna mesta na putevima i ugledati se na primer zemalja gde postoje policijski timovi koji reaguju na snimke bahate vožnje, kaže Okanović. Važno je da policija reaguje na svaki poziv i proveri ko i gde vozi izvan propisanih ograničenja, ali i građani moraju da znaju da treba da prijave čim primete bilo kakav vid nasilničke vožnje.

Da podsetimo, vozač audija koji je u Nišu usmrtio dečaka Andreja P. (12) i oca troje dece Dejana I. (48), je devetnaestogodišnji Nemanja S. iz Beograda. Sa njim u vozilu u vreme nesreće na mestu suvozača bio je D. O. iz Niša (51), a na zadnjem sedištu dvoje maloletnih lica.

Osnovno javno Tužilaštvo u Nišu odredilo je zadržavanje tinejdžeru. Kako navode u MUP vozač audija nije bio po dejstvom alkohola, a proverava se da li je kobne noći koristio narkotike.

Prema nezvaničnim saznanjima, Nemanja S. nema krivični dosije, a imao je regularnu, a ne probnu vozačku dozvolu. Mladić je upravljajući putničkim vozilom "audi A6 kvatro", najverovatnije usled neprilagođene brzine, izgubio kontrolu nad vozilom i sleteo sa puta na stazu namenjenu za kretanje pešaka i biciklista.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.