Turisti koji su prošlogodišnje putovanje menjali za isti termin i mesto ove sezone, imaće prioritet u odnosu na ostale goste, pod uslovom da se putovanja ovog leta normalizuju. Ukoliko su lokaciju ili datum putovanja menjali takođe bi trebalo da imaju prednost, ali to za sada nije izvesno. Oni koji imaju vaučere o nerealizovanim putovanjima treba da se jave agencijama čim postane izvesno da će putovanja biti.
Uz potvrde o zamenskom putovanju trebalo bi da obezbede novi ugovor o putovanju, kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne organizacije turističkih agencija Juta.
Prema poslednjim podacima u Srbiji ima oko 150.000 ugovora o nerealizovanim putovanjima usled pandemije, a to je oko 300.000 putnika koji bi ove sezone trebalo da ih iskoriste.
Ono što ih razlikuje od putnika koji će tek ove godine uplaćivati svoje aranžmane jeste što oni i u slučaju da otkažu aranžman ne mogu da dobiju novac pre 14. januara 2022. godine kako je precizirano Uredbom. Ostali i u slučaju otkazivanja putovanja, po važećim propisima, novac dobijaju u roku od 15 dana.
Inače, za isti termin u istom objektu neće se doplaćivati ništa, a ako se nešto menja (datum ili smeštaj) to će zavisiti od trenutne cene u objektu.
U agencijama, inače, kažu da su cene na nivou onih iz 2019. godine. Putnike koji zbog pandemije nisu iskoristili svoje aranžmane prošle godine najviše interesuje to da li će moći da putuju u slučaju da njihova agencija više ne radi.
"Mi u ovom trenutku imamo problem sa agencijama koje nisu produžile licence, pa se za njih ne zna na koji način će realizovati putovanja, jer su u vakumu. One praktično ne mogu da potpisuju nove ugovore, ali postoji mogućnost da se u dogovoru koriste stari ugovori koji nisu stornirani. Po zakonu sva putovanja koja su ugovorena u vreme kada je agencija imala licencu moraju da se realizuju i ja verujem da će tako i biti", kaže Seničić.
Ovo udruženje, kako objašnjava, insistira da se pravilnik promeni i da se licence u budućnosti dodeljuju po prometu.
"U ovom trenutku od ukupno 370 agencija njih 105 ispunjavaju uslove – 75 sa polisama i 30 koje su dobile bankarske garancije. Ostali nisu ispunili uslov i imaju problem kako da realizuju postojeća putovanja. Poslednji je trenutak da se to menja i da dobijemo novi pravilnik koji se ne bi zasnivao na broju putnika, što je besmisleno, nego isključivo na prometu, što je u skladu i sa praksom u Evropskoj uniji. Cilj je i da nove polise osiguranja u budućnosti budu potpisivane na tri godine, a ne kao do sada svake godine", kaže Seničić.
Uredba o zamenskim putovanjima, da podsetimo, podrazumeva da putnik koji je do datuma početka vanrednog stanja u Srbiji (15. 3. 2020) rezervisao aranžman (rezervacija podrazumeva uplatu dela ili celog turističkog aranžmana) ima pravo da svoje putovanje pomeri ili otkaže. Putovanja su mogla da se odlažu za druge mesece u prošloj godini, tokom ove godine, sve do kraja, a ukoliko ne bude iskorišćeno do tada agencije su dužne da putnicima vrate novac u celosti do 14. januara 2022. godine.
U pojedinim agencijama kažu da za putovanja čiji se uslovi nisu menjali, nego su samo pomerena, čak i ne moraju da se potpisuju novi ugovori.
Na pitanje šta se dešava ako iz nekog razloga ove godine u ponudi nema smeštajnog objekta za koji je putnik potpisao ugovor, u agencijama kažu da je to malo verovatno jer se ugovori sa vlasnicima objekata potpisuju uglavnom na duži period.
"U slučaju da objekat koji su putnici rezervisali za 2021. godinu ne bude bio u našoj ponudi, sa putnikom ćemo postići dogovor o odabiru drugog objekta u istom mestu, a iz naše ponude. Cena aranžmana ostaće ista", kažu u jednoj domaćoj agenciji.
U slučaju da putnik odabere drugu destinaciju to je takođe izvodljivo pod uslovom da agencija preko koje putuju ima to u ponudi. Isto važi i za zamenu putovanja za domaće destinacije, a glavni je uslov da agencija uopšte ima ugovore sa partnerima u Srbiji i da prodaje domaće aranžmane.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
(Mondo/Politika)