GLEDAO SAM KAKO MU ĆELAVI SLUŽBENIK IZ HAGA GURA RUKU U USTA: Pilot Kosić progovorio o poslednjem Miloševićevom letu

Slobodan Milošević je 28. juna 2001. godine ušao u helikopter "bel 212" koji će ga odvesti prvo u Tuzlu, a potom u Hag na suđenje čiji kraj nikada neće dočekati.

Serija "Porodica" koja opisuje događaje iz Vile Mir pred hapšenje bivšeg predsednika Slobodana Miloševića, uzburkala je domaću javnost, a interesovanje za sve što se dogodilo u tom turbulentnom periodu ne jenjava.

Sinoć smo pogledali finalnu epizodu koja se završila hapšenjem Miloševića, a ovih dana smo čuli i razne priče zvaničnika koji su bili prisutni dok se sve to dešavalo pre 20 godina. Jedan od njih je i lider LDP-a Čedomir Jovanović, koji je otkrio da je nakon hapšenja i pri prebacivanju za Hag 28. juna 2001. godine, na Vidovdan, Milošević pre ulaska u helikopet koji će ga odvesti na suđenje pomenuo da je Vidovdan i pozdravio rečenicom: "Aj' zdravo, braćo Srbi".

Međutim, to niko kako se pukovnik Vladan Kosić, nekada komandant Helikopterske jedinice MUP i DB Srbije, seća prebacivanja nekadašnjeg predsednika Srbije i SRJ Slobodana Miloševića na vojni aerodrom bazu "Dubrave" kod Tuzle, 28. juna 2001.

"'Bel' je zatvorio vrata i zapustio elisu, pa smo istovremeno uzleteli. Ja sa 'gazelom'. Treći helikopter 'MI-17' čekao nas je u blizini Obrenovca. Ime pilota helikoptera 'bel 212', u kom je bio Milošević ne mogu da kažem jer kolega ne želi da se to zna. Istina je da je nekadašnji predsednik odleteo za Tuzlu u helikopteru koji ga je vozio na Gazimestan, ali pilot nije bio isti, kako se seća Čedomir Jovanović. Ja koji sam bio pored helikoptera nisam čuo da je predsednik rekao: 'Danas je Vidovdan' ili da je ulazeći u 'bel' kazao: 'Ajde zdravo braćo Srbi'. Rekao je samo: 'Dobar dan, momci'. Bio sam uz letelicu i promrmljao sebi u bradu: 'Ize'm ti dan predsedniče!' Pre njega u 'bel' su se ukrcala dva specijalca JSO, za njima tri službenika iz Haga i poslednji je ušao Sloba. Bio je miran i ozbiljan", otkrio je Kosić.

Čovek koji je planirao poslednji let bivšeg predsednika iz Srbije, pamti i mučne scene tog Vidovdana:

"Sve se odvijalo na platou ispred zgrade Instituta bezbednosti na Banjici. U malom konvoju vozila koji je prebacio Miloševića iz Centralnog zatvora bila su i tri službenika Suda u Hagu, dva muškarca i žena. Niko nije ulazio u zgradu, a Miloševiću je čitana optužnica Tribunala praktično ispred naših letelica. Za sve to vreme, jedna mlada žena, ispostavilo se ćerka Zorana Mijatovića, zamenika načelnika Resora DB, besomučno je fotografisala i predsednika i letelice, kao i potpuno neprimeren, navodno zdravstveni pregled Slobodana Miloševića. Krupni ćelavi službenik iz Haga pretresao je predsednika brutalno, gurao mu ruke u usta... Ukratko - užasna scena."

Malo leteo

"Sloba je zaista malo leteo i nije koristio svoj luksuzni helikopter "sikorski", samo nekoliko puta. Pretposlednji njegov let bio je 1998. za Kladovo kada je puštena u pogon revitalizovana hidroelektrana. Tada smo ga ne letu pratili sa dva naoružana MI-24 jer je bilo informacija o mogućim nevoljama. Posle toga nije više ulazio u letelicu ", kaže pilot.

Prema "ad hok" napravljenom planu leta za "Dubrave", dva maskirna helikoptera DB: "bel 212" i "gazela" poleteli su iz dvorišta Instituta bezbednosti, a treći, takođe, maskirni "MI-17", čekao ih je iznad Obrenovca. Kosić priča da su na livadi kraj Obrenovca SMATSA-i najavili tehničko sletanje. To navodno prizemljenje bio je manevar, da eventualno dezavuiše ideju da vojska ili neko drugi obori letelicu sa predsednikom. Sagovornik se seća da su prethodno piloti DB dobili informaciju da je armija digla sve radarske sisteme i da je lovački par aviona spreman. To je bio razlog za lažni manevar.

"Kada smo se sakupili u vazduhu kod Obrenovca, izdao sam naređenje da se nastavi po našem internom planu bez sletanja. 'Bel 212' prešao je Drinu u blizini Loznice i nastavio prema Tuzli, a 'MI-17' je sleteo na Drini nešto severnije kao i ja sa 'gazelom'. Helikopter se iz Tuzle vratio za 20 minuta, potom smo se svi okupili u vazduhu i vratili u bazu u Surčin. Niko ništa po sletanju nije pričao", seća se Kosić.

Prema njegovom pamćenju, resor DB je akciju prebacivanja počeo da planira dvadesetak dana ranije. Pilot svedoči da je pozvan u Institut na Banjici kod Zorana Mijatovića, koji ga je na tom prvom sastanku pitao da li je moguće da slete u Centralni zatvor. Kosić kaže da mu je tada postala jasna priroda zadatka kao i da su piloti "izdaleka" izviđali iz vazduha mogu li da slete. Zaključili su da je moguće, ali Mijatović nikada posle nije pominjao tu opciju.

"Na Vidovdan 2001. komandant jedinice Dušan Maričić Gumar zvao me je da helikopterom dođem u Institut. Gumar je bio smrknut i gotovo bez reči me je odveo do Mijatovića. Načelnika resora DB, Gorana Petrovića, nigde nije bilo", seća se pukovnik.

Dodaje i da nikad ranije nije vodio čudniji dijalog kao tada u kanceleriji DB. Mijatović ga je pitao da li može da leti u inostranstvo i nije mu otvoreno govorio o čemu se radi, već nastavljao da ispituje gde može da se leti i kako.

Kosiću je, kako tvrdi, tada "postalo jasno šta traže od posade".

"Sam sam predložio Mijatoviću maršrutu rečima: 'Ako je to ono što mislim da jeste najbolje je da letimo pravo u Tuzlu. U Banjaluci bismo morali da sipamo gorivo i nije isključeno da bi nas naši umlatili kada bi videli koga vozimo'. Na to Mijatović je klimnuo glavom i otišao da telefonira", priča Kosić.

Piloti su akciju prebacivanja osmilili samostalno. Komandantu Maričiću ukazali su na "problem" da postoji opasnost da ih zadrže u Tuzli sa letelicom. Maričić je otišao do Mijatovića i rekao mu da helikopter može u Tuzlu samo u pratnji dvoje ljudi iz JSO. Specijalci, mrki i naoružani, ukrcali su se u "bel" prateći ispod oka šta ko radi.

"Da nije bilo onog odvratnog slikanja i neljudskog pretresanja, moglo bi se kazati da je procedura prema Slobodanu Miloševiću bila korektna. Ovako... ", završava svoje kazivanje pukovnik Vladan Kosić.

(Mondo/Novosti)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.