DETALJNA PROCEDURA ZA KUPOVINU POLOVNJAKA: Brdo dokumenata i čekanje danima - 1 stavku svi plaćaju a može da se PRESKOČI

Ponekad kupovina polovnog automobila može biti naporna. Evo šta je sve potrebno da nabavite od dokumentacije i koliko traje proces prenosa vlasništva sa prodavca na kupca.

Mondo/ Stefan Stojanović

Veliki broj Srba odlučuje se za kupovinu polovnog automobila. Dok ne krenu u čitavu periperiju, mnogima se čini da je to veoma jednostavan i brz proces, međutim, u praksi baš i ne ide sve tako "glatko".

Ako se odlučite za kupovinu polovnjaka, treba da odete na četiri šaltera, a samo prikupljanje dokumentacije može da potraje i do 2 nedelje. Procedura prenosa vlasništva i registracije polovnih automobila unosi kupcima i prodavcima nezamislivu administrativnu zbrku, uz postupak koji uključuje beležnika, MUP, Poresku upravu i servis za tehnički pregled vozila ako se istovremeno radi i registracija.

Savet, da se oslobodite viška birokratije i šetnje od šaltera do šaltera, je prenos vlasništva koje ćete izvršiti na samo jednom mestu.

"Proceduru bi bilo najbolje urediti po jednošalterskom principu, gde bi se svi poslovi obavljali u servisu za tehnički pregled. U tom slučaju bi i prodavac i kupac morali lično da dođu i prilože kupoprodajni ugovor, a nakon izvršenih provera kupac bi u servisu podneo zahtev za promenu vlasništva. Servis bi preko platforme eDozvole podneo zahtev policijskoj upravi za izradu saobraćajne dozvole i registarskih tablica, nakon čega bi ih kupac preuzeo“, navodi direktorka za regulatornu reformu u NALED u Jelena Bojović.

Kako ističe Bojović, čitava procedura započinje ovderom ugovora kod beležnika, a sledeći korak ne podnošenje zahteva u Poreskoj upravi za obračun poreza. Nakon svega toga i prodavac i kupac odlaze u MUP.

Iz NALEDA savetuju da se ustaljena procedura overavanja potpisa kod notara preskoči, jer ona ne postoji ni u zemljama kao što su su Nemačka, Holandija, Austrija, Mađarska, Hrvatska, Slovenija… niti ima dodatnu pravnu sigurnost.

"Overa potpisa kod beležnika ne služi za proveru sadržaja kupoprodajnog ugovora, već se njome utvrđuju samo identiteti potpisnika. Osim što bi ukidanje ovog koraka značajno olakšalo kupoprodaju polovnog vozila, stranke bi se rešile nepotrebnog troška od 1.440 dinara, koliko usluga overe košta kod nas“, kaže Bojović i ističe da su ipak izuzetak gluvoneme osobe i lica sa posebnim potrebama.

Takođe, predlog je da se plaćanje poreza na prenos apsolutnih prava ukine (osim kod polovnih vozila iz uvoza) ili makar automatizuje kako bi njegov obračun bio jednostavniji i brži, da bi se službenici Poreske uprave rasteretili tog posla, a kupoprodaja brže završavala. Time bi se on svodio parometrima kao što su snaga motora, starost vozila i kubikaža. U tok slučaju bi plaćanje bilo u servisu, što bi bio još jedan korak manje.

Za promenu tablica potrebno je dostaviti četiri dokumenta i uplatnice za tri takse u ukupnom iznosu od 1.640 dinara. Procedura se komplikuje ako prodavac i kupac nisu iz istog mesta, pa je potrebna zamena tablica.

(MONDO/Biznis.rs)