IZMENE ZAKONA - UVODI SE OGRANIČENJE ZA ELEKTRIČNE TROTINETE! Moraće da nose i posebnu opremu!

Agencija za bezbednost saobraćaja će u okviru izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja regulisati status električnih trotineta u saobraćaju u Srbiji, a evo šta bi to moglo da znači.

MONDO/Stefan Stojanović

Sa lepim vremenom na ulicama je sve više vozača bicikala i trotineta. Кako bi se povećala bezbednost i njih i ostalih učesnika u saobraćaju, u izradi je novi predlog zakona o bezbednosti saobraćaja. Od početka godine na dvotočkašima je stradalo 35 osoba, a svaki drugi bolnički krevet na ortopediji zauzeo je neko iz takvih udesa.

"Vi kada padnete najčešće dolazi do politraumatskih povreda glave, preloma baze lobanje ili strada predeo vilice. Zato treba koristiti homologovane zaštitne kacige. Mi očekujemo od zakondavca da definiše gde i kada se mogu voziti električni trotineti, jer prosečna brzina pešaka je do dva metra u sekundi i kada dođe trotinet mnogo većom brzinom može doći i do smrtnog stradanja", kaže dr Vladimir Jeftić, stručnjak za dvotočkaše.

Odgovorniji prodavci shvatili su da se mora propisati zaštitna oprema za one koji voze trotinete. Кaciga mora biti obavezna, ali i štitnici za ruke i noge. Traže i da se ograniči brzina vožnje trotineta.

"Mi preporučujemo obavezno korišćenje kacige tokom vožnje i štitnika za kolena i laktove. To je nešto najosnovnije pored rukavica koje mogu pri padu sprečiti veće povrede", navodi Dušan Cincar, menadžer za skutere.

Prodavci trotineta traže da se maksimalna brzina ograniči na 25 kilometara na sat, bez obzira na performanse trotineta i da maloletnici moraju upravljati trotinetom pod nadzorom starijih. Oni su spremni da zajedno sa državom nađu optimalna rešenja: da se uvedu trotinetske zone, staze i da im se nađe mesto u saobraćaju.

Kako smo na našem portalu prethodno pisali o ovim predlozima izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, mišljena su i dalje podeljena povodom toga šta je najbolje rešenje. Ukoliko se električni trotineti ograniče samo na vožnju po biciklističkim stazama, to im uskraćuje veliki deo grada gde ovakvih staza nema.

"Ako se donese odluka da se voze po biciklističkim stazama, to znači da ste ih zabranili u delovima grada gde biciklističkih staza nema, a takvih delova i gradova ima mnogo. Zbog toga to nije najbolje rešenje i moraju se uzeti u obzir sve specifičnosti našeg saobraćaja. Postoji šansa da se usvoji zakon po kome će se električni trotineti voziti samo po trotoaru, brzinom hoda, a to je nekih šest do osam kilometara na čas", rekao je tada direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić za MONDO.

Prema pojedinim istraživanjima, tri četvrtine električnih trotineta nalazi se u Beogradu. Oko 58 odsto vozača smatra da upravljači električnog trotineta ometaju njihovo kretanje na način da su vozači bili primorani da njima promene i prilagode brzinu i način kretanja, dok 74 odsto vozača u anketama tvrdi da im pojava električnog trotineta na kolovozu u značajnoj meri odvraća pažnju.

(Mondo/RTS)