Đorđe Cvetković, poznatiji kao Ciga rođen je u Rekovcu 6. aprila 1912. godine. Radio je kao instruktor borbenih pilota u pilotskoj školi u Mostaru i u samostalnoj borbenoj eskadrili Druge Borbene škole.
U vreme nemačkog napada 1941. godine škola u Mostaru raspolagala je sa samo tri zastarela dvokrilca. Dva od ova tri bila su u Crnoj Gori a Đorđe je bio u trećem.
Prema navodima iz ratnih arhiva tog vremena, Đorđe je 6. aprila uspeo da obori dva ili tri (treći nije potvrđen) italijanska aviona tipa Reggia fighter. Nakon što je oborio bombardere, ustremio se na lovce koji ih štitili, a kada mu je nestalo municije, usmerio je avion u treći bombarder zapalio ga i zajedno sa njim izgoreo na svoj 29. rođendan.
Iako se u vojnim enciklopedijama u svetu kao početak samoubilačkih napada uzima slučaj japanskog pilota Teraučija, herojstvo srpskih pilota skroz je drugačije. Japanci su svoje avijatičare spremali za samoubilačke poduhvate - bili su odlikovani pre ulaska u avion, učestvovali su u ceremonijama ispijanja poslednjeg sakea i pisanju oproštajnog pisma porodici. Srpski piloti su, međutim, odluku da izvedu takvu akciju donosili u trenutku, prethodno se boreći sa neprijateljem do samog kraja.
Ciga nije jedini jugoslovenski pilot koji je svesno žrtvovao svoji život i letelicu kako bi uništio nadmoćnijeg neprijatelja. Čuvena je i priča o sudbini 36. lovačke grupe koja je bila stacionirana na aerodromu Režanovačka kosa.
Kamikaze iz 112. lovačke eskadrile
Aerodrom je napadnut 6. aprila, u zoru, od strane velike formacije nemačkih lovaca. Nemci su uspeli da unište jedan avion na zemlji pre nego što je prva, 111. lovačka eskadrila krenula na poletanje. Pretrpela je ogromne gubitke ali je omogućila 112. lovačkoj eskadrili da uzleti i da se suprotstavi neprijatelju. U neravnopravnoj borbi koja je usledila, Nemci su oborili 11 jugoslovenskih Hoker fjurija (uključujući i jedan koji je uništen tokom prinudnog sletanja). Jugoslovenski piloti oborili su pet nemačkih aviona, od kojih su tri oborena namernim udarom u protivnički avion što je bio prvi ovakav slučaj zabeležen u Drugom svetskom ratu.
Jugoslovensko kraljevsko ratno vazduhoplovstvo bilo je jedini rod vojske Kraljevine Jugoslavije koji je bio spreman za rat. Tajnu mobilizaciju započeli su 12. marta 1941. godine kada su zaposeli 23 vojna aerodroma predviđena ratnim planom "R-41"
Međutim, prilikom izrade ratnog plana „R-41“, ratni zadaci JKRV određeni su u skladu sa brojem aviona koji su bili predviđeni za nabavku planom modernizacije vazduhoplovstva. Prema ovom planu, broj lovačkih aviona trebalo je da bude 558 umesto postojećih 142, dok je broj bombardera trebalo da iznosi 590 umesto postojećih 147. Taj broj aviona ni izdaleka nije bio dovoljan za izvršenje ratnih zadataka.
(MONDO)