Čovečanstvo ostavlja toliko plastike u prirodnom okruženju da bi našu eru budući arheolozi s pravom mogli zvati plastičnom dobom. Ovo je samo jedan od alarmantnih zaključaka opsežnog izveštaja londonske konsultantske kuće za održivost The Pew Charitable Trusts and SYSTEMIQ, objavljenog sredinom 2020. godine, pod naslovom „Presecanje plastičnog talasa“ (Breaking the Plastic Wave).
Istraživači ukazuju da su na najvećem udaru čovekove nemarnosti prema životnoj sredini okeani, u kojima godišnje završi 11 miliona tona plastike. Posebno je zabrinjavajuća pretpostavka da bi se ova količina mogla utrostručiti do 2040. godine, ukoliko se u hitno i multisistemsko rešavanje problema ne uključe svi akteri – državni, industrijski i aktivistički sektor.
Da će šteta po okeane i morski led biti nepovratna bez „dubokih ekonomskih i institucionalnih transformacija“ pokazuje i godinu dana stariji izveštaj Međuvladinog panela Ujedinjenih nacija za klimatske promene.Postojećim tempom ribolova, do 2050. godine ćemo biti suočeni s činjenicom da u okeanima pliva više plastike nego riba.
Plastični otpad dospeva u okeane u ogromnom broju poznatih oblika – od kesa za kupovinu i posuda za hranu za poneti, do flaša za vodu, četkica za zube, igračaka, folija sa mehurićima, kućnih aparata... Plastika je pronađena duž gotovo svake obale na planeti i širom mora, uključujući njene najdublje i najudaljenije regione i glavni je krivac za desetkovanje populacija živih vrsta koje žive uz more. Naučnici procenjuju da je više od polovine svetske populacije morskih kornjača i skoro svaka morska ptica bar jednom pojela plastiku tokom svog života.
Ne samo da direktno ugrožava zdravlje okeana i živog sveta u njemu, plastični otpad takođe utiče na zdravlje ljudi, bezbednost i kvalitet hrane, a posledično doprinosi i klimatskim promenama. U ponudi mogućih rešenja, stručnjaci stavljaju akcenat na potrebu za pomeranjem investicionih ulaganja sa proizvodnje nove plastike na razvoj reciklažnih tehnologija i skretanja industrijske pažnje na obnovljive sirovine i proizvode za višekratnu upotrebu. Sa druge strane, kao i svaka korenita promena, i zaokret u brizi o očuvanju ekosistema okeana podrazumeva promene životnog stila i navika svakog pojedinca.
Nastojeći da podrži ljude u održivim izborima i ponudi konkretan industrijski odgovor na ekološke izazove sa kojima se planeta danas suočava, švedska kompanija IKEA kreirala je novuKASABERGA kolekciju, a ona donosi niz inovativnih rešenja za svakodnevni život koja inspirišu na (o)čuvanje obala, dizajniranih po meri i ukusu ljubitelja prirode, zdravog i aktivnog načina života.
KREATIVNA SARADNJA ROĐENA IZ LJUBAVI PREMA OKEANIMA
Kolekcija KASABERGA, nastala je u kolaboracijisaSvetskom surferskom ligom (World Surf league) – SSL, a inspirisana je entuzijazmom ove zajednice da pokrenu pozitivne globalne promene u borbi za svoju najveću ljubav, a to je – more.
Danas je za surfing zainteresovano oko 370 miliona ljudi širom sveta, dok više od 40 miliona njih aktivno, neretko profesionalno surfuje. Svi oni dele ljubav prema vodi i brigu za budućnost života u okeanu i uz njega, iz kojih prirodno proističe potreba da se aktiviraju u borbi za očuvanje ekosistema obala i smanjenje količine plastičnog otpada koje završava u morima.
Prepoznajući se u njihovoj misiji i ciljevima, i inspirisan željom da podrži društvene promene i omogući većem broju ljudi da živi održivim životom, kreativni tim kompanije IKEA udružio je snage sa nekadašnjim šampionima u surfovanju, danas istaknutim SSL aktivistima, Robom Mačadom i Kasijom Midor.
U spoju dizajnerskih i surferskih inspiracija, nastao je niz proizvoda koja svedoče o uzbuđenju i lepoti života uz okean i prenose poruku da svojim malim ali svakodnevnim odlukama i izborima možemo značajno uticati na zdravlje planete i budućih generacija.
AKTIVNI ŽIVOTNI STIL I ODGOVORNO OPHOĐENJE PREMA PLANETI
Kolekcija obuhvata 25 proizvoda – od torbi, sportskih rekvizita do dekorativnih elemenata i praktičnih predmeta, namenjenih za dom, plažu, ili da ih ponesemo sa sobom u bilo koju avanturu. Svaki je napravljen od recikliranog materijala dobijenog skupljanjem plastičnog otpada iz okeana, ili od sirovina koje su reciklabilne ili biorazgradive i neškodljive po prirodu – bambus, staklo, breza, pluta, nerđajući čelik.
Koautorka kolekcije, Kasija Midor ističe da je glavni adut KASABERGA proizvoda to da je postojeći plastični otpad u okeanima moguće transformisati u proizvode privlačnog dizajna i maksimalne funkcionalnosti koji inspirišu ljude na održive odluke i navike. Njen aktivistički moto je „osetiti punu vibraciju života kroz minimalan uticaj na prirodu“, a upravo to omogućavaju KASABERGA rančevi i plažne torbe, napravljeni od 100% recikliranih plastičnih materijala prikupljenih iz mora, u kojima će se uvek naći dovoljno mesta za sve bez čega ne krećete u avanture. Tu su i KASABERGA višekratne boce za vodu, pončoi i peškiri za plažu, od čistog pamuka, kao idealno društvo za smiraj dana uz obalu.
Kolekcija sadrži i proizvode koji će upotpuniti bilo koji duži boravak u prirodi, poput prenosivog roštilja na pelat, stočića za kafu, prostirke za jogu i pinknik korpe sa poklopcem, ali i ukrasnim predmetima kojima ćete uneti zvuk talasa i surferski duh u svoj dom, čak i ako živite daleko od mora.
Predstavljanje ove kolekcije bilo je povod za organizaciju akcije čišćenja Velikog ratnog ostrva u kojoj su učestvovali zaposleni kompanije IKEA Srbija, influenseri, a sve uz pomoć JKP „Zelenilo Beograd“, i uz dodatnu podršku gradskog Sekretarijata za zaštitu životne sredine.
Pedesetak učesnika zasukalo je rukave i uhvatilo se u koštac sa smećem koje je reka, što od jakih talasa, što od ljudskog nemara, izbacila na površinu, a epilog događanja bila je čista i uređena obala ovog specijalnog rezervata prirode.
KASEBERGA kolekcija pridružuje se ostatku IKEA ponude u prodavnicama širom sveta, a ceo asortiman dostupan je od 4. maja i kupcima u Srbiji, u robnoj kući IKEA Beograd, kao i za online kupovinu na IKEA sajtu.
POKRETAČ POZITIVNIH PROMENA
Od januara 2020. godine kompanija je u potpunosti izbacila sve plastične proizvode za jednokratnu upotrebu iz svog globalnog asortimana za uređenje doma – tanjire, čaše, plastične slamke. Setovi za jednokratnu upotrebu koji su ranije korišćeni u IKEA restoranima zamenjeni su proizvodima od održivijih, biorazgradivih materijala.
Ako istraje u ambicioznim ciljevima, da u zemljama u kojima posluje do 2025. godine postigne nultu emisiju ugljen-dioksida prilikom realizacije kućnih isporuka, a do 2030. čitav IKEA proizvodni lanac pređe na napajanje energijom dobijenom isključivo iz obnovljivih izvora, IKEA će do kraja ove decenije omogućiti zdraviji i održiviji život za više od milijardu ljudi širom sveta, a time i zdraviju budućnost planete i generacija kojima je ostavljamo.