“Dvojica mladića izgubila su život u teškoj saobraćajnoj nesreći na putu Apatin - Sombor”; “Užas u Barandi: 29-godišnji mladić sleteo u kanal pun vode i poginuo”; “Preminuo motociklista povređen u udesu kod Aleksinca”; “Karambol kod Leksovca: Petoro povređenih, među njima i ekipa Hitne pomoći” – ovo su samo neki od naslova o saobraćajnim nesrećama od početka jula.
Broj saobraćajnih nesreća porastao je u odnosu na prošlu godinu, a to je trend koji nije samo prisutan kod nas. Još uvek je teško objasniti čime je to tačno uzrokovano, iako neki dovode u vezu sa periodom korone, rekao je za "Euronews Srbija" Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
“To treba da bude opomena svim učesnicima u saobraćaju koji imaju uverenje da to njima ne može da se dogodi – krajnje je veme da počnu da vezuju pojas, bez obzira na to da li sede napred ili nazad, da nose kacige ukoliko su na motoru i da ne pretrčavaju ulicu”, upozorava Okanović.
On je apelovao na sve vozače da “sitan” prekršaj, kao što je ne davanje migavca, nije toliko sitan, jer zbog takvog propusta neki motociklista može da pogine ili da ostane invalid.
Pravilo “dve sekunde”
Okanović ističe da je izuzetno važno držati dovoljno veliko odstojanje, a tu se praktikuje pravilo dve sekunde.
“Jako je opasno i nekulturno voziti 'na branik'. Odstojanje dva vozila treba da bude toliko da kada vozilo ispred vas pređe neki saobraćajni znak, vi pored istog znaka prolazite najranije za dve sekunde. Ukoliko je kolovoz mokar to se produžava na četiri sekunde”, objašnjava sagovornik.
Duga čekanja na granicama i noćna vožnja
Činjenica da zadržavanja i gužve na kolovozu loše utiču na vozače, a posle višečasovnog čekanja na graničnom prelazu, njih često čeka još stotine kilometara puta do letovališta. U tim situacijama, ističe Okanović, važno da ni suvozači ne stvaraju tenziju, već da naprave prijatnu atmosferu u automobilu, bez obzira na velike gužve.
Pored toga, Okanović apeluje da je izuzetno važno praviti pauze.
“Lekari kažu da ne treba duže voziti u kontinuitetu od dva sata. Nemojte se zavaravati kafama i energetskim napicima. To je kratkotrajno rešenje. Jedini lek za umor je odmor. Nemojte se dokazivati ili zavaravati idejom da će kriza proći. Zaista nije važno da li ćete stići u apartman u jedan, tri ili pet sati. Sve ono što vam je najvrednije u životu je baš na ta četiri točka kojim vi upravljate”, rekao je on.
Kako bi izbegli gužve i vrućine, mnogi građani biraju vožnju noći, ali Okanović smatra da je to nebezbedno i problematično iz drugih razloga:
“Lekari smatraju da ljudi jednostavno tako funkcionišu da noću moraju da spavaju. Čak i ako zanemarimo bezbednosni aspekt, razmislite šta ćete da radite ukoliko vam se u tri ujutru negde u Severnoj Makedoniji, Bugarskoj ili Grčkoj negde pokvari auto. Kome ćete da se obratite, ko će da vas šlepuje, gde ćete da nađete majstora, ko će da vam stane u tri ujutru u nepoznatoj zemlji na autoputu”, navodi Okanović.
Deca obavezno u sedištu
On dodaje da deca do 135 centimetara visine moraju da budu u bezbednosnom sedištu.
“Ukoliko dođe do čelnog sudara, do prevrtanja, a vaše dete nije u dečijem sedištu vezano nego leži u nekom improvizovanim krevetu, ili će biti katapultirano kroz prednje staklo ili kroz bočno. Desiće se nešto što ne želite”, upozorio je Okanović.
“Preveliki rizik za uštedu deset sekundi”
“Kazna za grešku u saobraćaju su smrt, invaliditet, uništen ceo život. Pre nego što se odlučite da krenete u preticanje koje će vam možda uštedeti 10 sekundi, a možda ni toliko, shvatite da možete nekoga usmrtiti, sebi upropastiti život, i zapitajte se da li je to vredno”, podvlači sagovornik.
Počiniocima prekršaja preti zatvorska kazna do 12 godina, dodaje on, a ukoliko je osoba bila u alkoholisanom stanju ili je pobegla da lica mesta, sav novac koji osiguranje plati oštećenima, moraće da nadoknadi, a to u praksi često znači više miliona.
“Jedna čašica više ili greška u saobraćaju, može da vas košta, da budete prinuđeni da svu svoju imovinu rasprodate, dajete 50 odsto svoje plate”, zaključio je Damir Okanović.
(MONDO/Euronews Serbia)