DODATNI TROŠAK ZA VOZAČE! U planu novi zakon o saobraćaju - pored kutije za prvu pomoć u kolima će morati da bude i ovo

Vozači u zemljama EU imaće novu obavezu od jula.

MONDO/Stefan Stojanović

"Crna kutija" u porodičnim automobilima biće smeštena ispod haube i čuvaće podatke 30 sekundi pre i posle udara, odnosno otvaranja vazdušnih jastuka. Beležiće samo tehničke informacije, a ne i zvuk, zbog čega ih zovu i "gluve kutije". Podaci će se brisati svaki minut i novi snimati preko njih. Takođe, neće biti moguće zabeležiti vizuelni zapis.

Od ovog meseca putnička vozila unutar EU postepeno će biti u obavezi da pored kutije za prvu pomoć butu opremljena i crnom kutijom, s tim što će sva kola homologizovana na ovom geografskom prostoru morati da je poseduju od maja 2024. godine. 

Povezane preko elektronskog čipa davaće podatke o brzini kretanja, broju obrtaja motora, fazi ubrzanja, kočenju, ali i farovima, migavcima, vezivanju pojasa, uključivanju vazdušnih jastuka i geografskim koordinatama. Čak će saopštavati i nivo izduvnih gasova. Ti podaci će kasnije biti od ključnog značaja za utvrđivanje uzroka nesreće.

S druge strane, uz pomoć "crne kutije" neće moći da se sazna da li je vozač koristio alkohol ili narkotike, da li je, na primer, kucao poruku na telefonu tokom vožnje ili, možda, gledao video, a neće biti poznato ni ko je sedeo za volanom. Zvanični naziv "crne kutije" za automobile je "snimač podataka o događaju", odnosno, na engleskom, "Event Data Recorder", od čega potiče i nova međunarodna skraćenica EDR. Kutije će biti zapečaćene i nedostupne za vozača, a njihova cena kreće se između 10 i 20 evra, dok ih je već i sada moguće kupiti na sajtovima u Srbiji po ceni od oko 1.700 dinara. 

U nekim vozilima za evropsko tržište one su već instalirane, poput, na primer, električnih automobila marke "tesla". Dovoljno je samo da se apdejtuje softver, pa da budu operativne. Sakupljene podatke iz "crnih kutija" moći će da koriste samo istražni organi, sudske vlasti ili ovlašćeni instituti. Osiguravajuća društva neće imati pristup. Očekuje se da će ovaj sistem dodatno povećati cenu ionako preskupih automobila, ali da će, s druge strane, smanjiti troškove osiguranja. Mere se ne odnose na polovne automobile.

Vozači u EU su podeljeni - neki smatraju da će se na ovaj način povećati bezbednost, što i jeste zvanični cilj, dok drugi smatraju da je ovo samo još jedan način da se nastavi sve veće posmatranje i praćenje života građana u svojevrsnom "realnom rijalitiju".

Vozače u Srbiji ovaj evropski zakon za uvođenje "crnih kutija" u automobile ne obavezuje, jer još nismo članica, ali je jasno da čitavo naše zakonodavstvo morati da bude usklađeno s evropskim tekovinama, uključujući, dakle, i u ovom domenu, ukoliko jednoga dana želimo da postanemo članica. Za sada stranci koji dolaze van EU nemaju obavezu da ugrade ovaj uređaj kada stupaju na tlo Unije.

(MONDO/Novosti)