- Višestruko nagrađivan i uvek popularan, model Yaris dostigao je brojku od 10 miliona prodatih vozila i tako stao rame uz rame sa nekoliko drugih opšteprihvaćenih modela iz Toyotine game kao što su to već godinama Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser. Time je dostignuta prelomna tačka i prodaja koja se meri sa osam cifara.
Yaris je postao uzor za inovacije u klasi, kao i pionir u uvođenju novih tehnologija i koncepata u tržišni segment kompaktniih automobila tokom skoro četvrt veka i jedan je od Toyotinih konstantno najprodavanijih modela u Evropi.
Aktuelna generacija Yarisa je dokazala svoju prilagodljivost potrebama kupaca tako što se porodica Yaris neprestano uvećava. Od 2020. godine obuhvata i popularni GR Yaris sportskih performansi, a od 2021. i urbani krosover SUV s uzdignutom pozicijom za vožnju, verziju Yaris Cross.
Od lansiranja prve generacije Yarisa 1999, do kraja februara 2023. godine, ukupna prodaja modela s oznakom Yaris u Evropi dostigla je 5.155.506 jedinica. U 2022. prodaja Yaris familije predstavljala je preko trećine Toyotine ukupne prodaje u Evropi, sa 185.781 Yarisa, 156.086 Yarisa Cross i 5.392 GR Yarisa, što čini osam procenata ukupnog segmenta.
Yaris je pravi globalni Toyotin model s proizvodnim lokacijama širom sveta. Početak proizvodnje Yarisa bio je u januaru 1999. godine u fabrici Takaoka, u japanskom gradu Aichi. Danas Yaris ima proizvodne pogone u 10 zemalja: to su Japan, Brazil, Kina, Tajvan, Indonezija, Malezija, Pakistan, Tajland, Francuska i Češka.
U Evropi, Toyota Motor Manufacturing Francuska (TMMF) proizvodi Yaris od 2001. i Yaris Cross od 2021. godine; iste godine Toyota Motor Manufacturing Češka Republika (TMMCZ) u Kolinu takođe je započela proizvodnju Yarisa kako bi zadovoljila sve veću potražnju za tim modelom u Evropi. Zbirno, evropska proizvodnja porodice automobila s oznakom Yaris prešla je krajem 2022. godine granicu od 4,6 miliona.
Ključne komponente Yarisa, kao što su benzinski i hibridni električni motori i menjači, takođe se proizvode lokalno, u Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), koja snabdeva i TMMF i TMMCZ.
Kao deo svoje misije da obezbedi elegantnu, praktičnu mobilnost za zahteve savremenog života, Yaris ima zavidnu istoriju inovacija u bezbednosti, efikasnosti i performansama, zadržavajući trajnu privlačnost za kupce.
Prva generacija Yarisa je 2000. godine osvojila prestižnu titulu “Auto godine”, kao prvi Tojotin model ikada koji je zaslužio to priznanje, upotpunjujući niz s obzirom da je i za najbolji japanski automobil iste godine proglašena Toyota Vitz, što je bio naziv modela u Japanu. Svaka naredna generacija Yarisa bila je u užem izboru za automobil godine, a 2021. godine, sadašnja generacija je postala prva koja je osvojila drugu titulu automobila godine u 21. veku.
Prva generacija – mali genije
Krajem 1990-ih, Toyota je planirala da razvije novi kompaktni automobil za globalnu upotrebu u 21. veku. Potpuno nov model trebalo je da nastavi stopama cenjenog Toyota Starlet superminija, što je bio veliki izazov. Da bi se to postiglo, novi model je morao da dobije moderan izgled i najnovije tehnologije, nudeći istovremeno rešenje za potrebe za naredni milenijum i primenom filozofije „veliki-mali“ kao revolucionarnom idejom.
Na Salonu automobila u Frankfurtu 1997. godine svet je prvi put otkrio Toyotinu viziju s potpuno novim konceptom Toyota Funtime, u sklopu projekta konceptnih modela pod oznakom Fun („Zabava“), na kojima su bile prikazane praktične strane konstrukcije deljive platforme. Koncept automobil je dizajniran u Toyotinoj Evropskoj kancelariji za dizajn (EPOC) u Briselu, Belgija.
Godinu dana kasnije, nova Toyota Yaris debitovala je na Salonu automobila u Parizu. Eksterijer je stilizovan u EPOC centru koji će uskoro postati poznat kao Toyota European Design Development (ED2), dok je dizajn enterijera nastao u saradnji stručnjaka iz Evrope i Japana. Prva generacija Yarisa bila je moderna, s puno karaktera i svesno prilagođena evropskom ukusu, s relativno visokom, prostranom i humano oblikovanom karoserijom izrađenom u skladu s vodećim konceptom dizajna koji se odnosio na ljudske potrebe.
Iako su spoljne dimenzije bile skladne i kompaktne, u unutrašnjosti se Yaris supermini mogao pohvaliti udobnim i praktičnim prostorom koji je prevazilazio onaj koji se nudi u mnogim većim vozilima, posebno obogaćen izdašnim prostorom za glavu, kao i fleksibilnim sedištima kako bi se maksimalno povećao prostor za smeštanje i prevoz stvari.
Pametna, minimalistički kreirana karoserija i privlačna estetika postignuti su bez ikakvog kompromisa na polju bezbednosti, a prvi Yaris je postao najbezbedniji automobil u svom segmentu prema Euro NCAP standardima, uspostavljajući trend koji se nastavlja do danas.
Pokretačka snaga inovativne prve generacije Yarisa bio je napredni i efikasni 1,0-litarski benzinski motor – poznat i pod nadimkom Atom Mrav (Mighty Atom), nazvan tako zbog svoje sposobnosti da isporuči snagu ekvivalentnu tradicionalnom 1,4-litarskom motoru - imao je 68 konjskih snaga čime je 1999. zavredeo Međunarodnu nagradu za najbolji motor te godine (International Engine of the Year).
Yaris se potom zauvek upisao u Toyotinu istoriju osvojivši nagradu za “Auto godine 2000” (Car of the Year), kao prvi Toyotin model koji je ikada osvojio tu prestižnu nagradu žirija evropskih automobilskih novinara. Žiri je pohvalio izgled prve generacije Yarisa i iznutra i spolja, kao i praktičnost udobne kabine. Yarisov 1,0-litarski motor takođe je dobio visoke ocene zbog svog kvaliteta i efikasnosti, a žiri je naglasio da je to najbolji motor zapremine 1,0 l. Druga opcija motora je predstavljena kasnije te godine, nudeći kupcima opremljenijih modela s petoro vrata verziju sa 1,3-litarskim, VVT-i agregatom koji isporučuje 87 KS.
Posle toga, 2001. godine, Yaris je u Evropi bio podrška za lansiranje brenda T-Sport s naglaskom na performansama. Yaris T-Sport s troja vrata bio je opremljen snažnim 1,5-litarskim VVT-i motorom koji je isporučivao 106 KS pri 6.000 o/min, i imao je šasiju prilagođenu performansama, ojačanu karoseriju i sportski enterijer. Taj takozvani hot-hatch, vodeći u klasi, s ubrzanjem 0-100 km/h za 9,0 sekundi, bio je brži od većine 1,6-litarskih konkurenata, pritom brži i u srednjem opsegu brzine od 60 do 100 km/h (8,4 sekunde) od bilo kog uporedivog konkurenta. Uspeh verzije Yaris T-Sport postavio je temelje za razvoj voznih performansi koje će biti uključene u liniju svake generacije Yarisa od tada.
S uvođenjem 1,4-litarskog D-4D dizel motora 2002. godine, čime je Toyota postala prvi proizvođač na svetu koji je proizvodio dizel motor u potpunosti od aluminijuma, izbor pogonskih sklopova za liniju Yaris modela bio je zaokružen.
Yaris je brzo postao omiljen među kupcima širom Evrope, koji su ga smatrali praktičnim, zabavnim i modernim rešenjem za zahteve svakodnevnog urbanog života, ali i pouzdanim partnerom za duža putovanja, što je potvrđeno plasmanom od preko 1,2 miliona jedinica te prve generacije širom sveta.
Inovativni i prijateljski karakter prve generacije Yarisa možda najbolje odražava slogan koji je Toyota koristila u veoma uspešnoj reklamnoj kampanji u Italiji, zemlji koja je novom automobilu od milja dala nadimak „piccolo genio“, odnosno „mali genije“.
Jedan auto, mnogo imena
Osim simpatičnih nadimaka, Yaris je poznat po različitim imenima širom sveta. Sada dobro poznato ime Yaris potiče od reči Charis, jednine od Charites, grčke boginje šarma, lepote, prirode, ljudske kreativnosti, dobre volje i plodnosti.
Od debija modela u Japanu 1999. godine do dolaska sadašnje generacije, model je na tržištu plasiran i kao Vitz. U zavisnosti od verzije i regiona, Yaris je ujedno poznat kao Toyota Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Takođe se na određenim tržištima plasirao kao Daihatsu Charade i Mazda 2.
Prelomna tačka i granica od 10 miliona prodatih vozila obuhvata samo oznake Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.
Druga generacija ovenčana sa pet zvezdica
Yaris je sazreo sa svojom drugom generacijom, lansiranom u Evropi 2005. godine. Reputacija automobila s pametnim rešenjima za optimalan unutrašnji prostor i udobnost, u kombinaciji sa naprednom tehnologijom za bezbednost i performanse poboljšana je, dok je korisničko iskustvo postalo prefinjenije.
Pristup „razmišljanja o velikom automobilu“ i sveukupno veće dimenzije učinile su drugu generaciju prostranijom nego ikada, pružajući prostor sličan konkurentskim automobilima iz većeg, C segmenta. Zahvaljujući ravnom podu prtljažnika, koji je omogućio da troje odraslih udobno sedi pozadi i gde svaki odeljak u odnosu 60:40 može da klizi i menja nagib, dobijeno je impresivnih 880 mm prostora za noge putnika na zadnjim sedištima.
Prtljažnik, najveći u klasi, zapremine 737 litara, dobijen je delom zahvaljujući Toyotinom praktičnom Easy Flat sistemu, koji je stvorio prostor s ravnim podom, uz istovremeno brzo i lako preklapanje zadnjih sedišta. Posebna pažnja posvećena detaljima i udobnosti putnika podrazumevala je fino podešavanje zvuka zatvaranja vrata, uz 18,2 litara smeštajnog kapaciteta samo na prednjoj konzoli.
Uz pomoć aerodinamički efikasnog oblika karoserije s niskim koeficijentom otpora od 0,30, poboljšane su performanse i ekonomičnost, kao i dinamika i udobnost vožnje.
Zavidna istorija primene sve viših bezbednosnih standarda nagrađena je sa pet zvezdica Euro NCAP testa za zaštitu putnika, po prvi put za Yaris. Takva sigurnost ostvarena je zahvaljujući Toyotinoj naprednoj konstrukciji kabine sa sistemom zaštite od proboja (Minimal Intrusion Cabin System), i ugradnjom do devet vazdušnih jastuka instaliranih u celoj kabini, uključujući vazdušni jastuk za kolena vozača, što je bila prekretnica u primeni bezbednosnih mera u automobilu veličine Yarisa.
Druga generacija Yarisa bila je ponuđena u verzijama s troja i petora vrata i s paletom od tri motora. Novi 1,0-litarski VVT-i benzinski agregat obezbeđivao je ekonomičnost i dobre performanse, dok je u isto vreme ostao lagan, proizvodeći najveću snagu u klasi (69 KS) i najbolji obrtni moment (93 Nm). Sledeći, VVT-i 1,3-litarski agregat, preuzet iz prethodne generacije, ostao je popularan zbog svog niskog obrtnog momenta i visoke snage podešene za sportski, ali fin osećaj. Dizel motor sa oznakom 1,4 D-4D je evoluirao i sada proizvodi 90 KS pri 3.600 o/min.
Kako je Yaris neprestano sticao popularnost među vozačima svih uzrasta, zahtevi za sportskom opcijom ispunjeni u vidu verzije Yaris TS. Ova nova, sportska hečbek varijanta predstavljena je na Salonu automobila u Parizu 2006. i bila je opremljena novim 1,8-litarskim Dual VVT-i motorom sa 132 KS, maksimalnom brzinom od 194 km/h, sportskim ogibljenjem i izgledom, uključujući zadnji spojler i bočne pragove.
S porastom ekološke svesti, potražnja kupaca za manjim, efikasnijim automobilima u Evropi se ubrzavala. Yaris je prednjačio kombinujući divan urbani izgled s inženjerskim inovacijama. Toyota Optimal Drive tehnologija predstavljena je 2009. godine, donoseći poboljšanja u potrošnji goriva i emisije štetnih gasova, ne umanjujući čuvenu agilnost i performanse po kojima je Yaris poznat.
Treća generacija – stiže hibrid
Pionirski duh karakteriše sve Yaris modele, ali je 2012. godine treća generacija iz korena izmenila tržište superminija uvođenjem pune hibridne opcije i na taj način postala tehnički najnapredniji Yaris do tada.
Pune tri godine razvoja bile su posvećene sveobuhvatnoj reviziji tehnologije Hybrid Sinergy Drive, uključujući izmene i unapređenje oko 70% delova motora, kako bi bio osvojen Toyotin najlakši i najkompaktniji hibridni sistem, bez kompromisa u pogledu performansi, komfora unutrašnjosti ili prostora za stvari.
Kao prvo potpuno hibridno vozilo u B-segmentu — još jedno “prvo” za revolucionarnu oznaku modela — Yaris je postao simbol Toyotine posvećenosti da hibridne prednosti ekonomičnosti i vožnje bez stresa učini dostupnim sve većem broju kupaca, kao i potvrda odlučnosti kompanije da uvede potpune hibride u svoj program modela.
Zahvaljujući najsavremenijoj tehnologiji recirkulacije izduvnih gasova i električnoj pumpi za vodu, hibridna snaga je Yarisu omogućila najbolje performanse u klasi i efikasnost u potrošnji goriva iz sistema od 100 KS, uz mogućnost, po prvi put, potpuno električne vožnje, bez emisije izduvnih gasova.
Ne samo da je treća generacija Yarisa predstavljala revolucionarni tehnološki iskorak, već je postavila merila za stilski, sofisticirani dizajn eksterijera, najpre smelim izborom boja, a onda i aerodinamički optimizovanim oblikom karoserije koji je s koeficijentom otpora od 0,287 postao najbolji u klasi.
Godine 2017, Toyotini evropski timovi za dizajn, razvoj i inženjering u Evropi preuzeli su vodeću ulogu u globalnom projektu vrednom 90 miliona evra namenjenih unapređenju treće generacije Yarisa, sa više od 900 novih delova neophodnih za poboljšanje dizajna, dinamičkih performansi i bezbednosti.
Sledila je još jedna Euro NCAP ocena sa pet zvezdica, a Toyota Safety Sense tehnologije su predstavljene u svim modelima game kao deo fejslifta, još jednom dokazujući da se sigurnost Yarisa podrazumeva. Svetlost dana je ugledao sa osveženim izgledom, promenama prednjeg i zadnjeg dela, kao i s drugim promenama kreiranim u Toyotinom dizajnerskom studiju ED2.
Toyotin povratak na FIA Svetsko prvenstvo u reliju (WRC) 2017. godine, pod zastavom brenda Toyota GAZOO Racing, doveo je do razvoja ograničene serije Yaris GRMN, prve GRMN (skraćenice za GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring – GAZOO Rejsing iz ruku Majstora iz Nirburgringa), linije Toyotinih automobila sportskih karakteristika koja će biti proizvedena i plasirana u Evropi. Autentični kvalitet sportskog automobila Yaris GRMN stvorio je sve preduslove da svih 400 jedinica bude rasprodato pre nego što je automobil stigao u salone.
U 2018. godini, Yaris GR SPORT, inspirisan Toyota GAZOO trkačkim nastupom, predstavljen je u ponudi kao prvi model GR SPORT specifikacije koji je lansiran u Evropi. Kontinuirani uspeh GR SPORT modela doveo je do toga da specifikacija nadahnuta sportskim performansama bude zastupljena u celoj Toyotinoj ponudi u Evropi, uključujući Yaris, Yaris Cross, Corollu, C-HR, RAV4 i Hilux.
Četvrta generacija – dinamične performanse i bezbednost
Četvrta generacija Yarisa, predstavljena 2020. godine, projektovana je da bude najbezbedniji kompaktni automobil na svetu, zahvaljujući naprednim sistemima za pomoć vozaču (ADAS), koji su postali standardni deo opreme. To je, takođe, bio prvi model koji je bio poznat širom sveta samo kao Yaris.
Povratak na koncept „veliki-mali“ doneo je još dinamičniji izgled, bio je kraći, širi i niži od prethodnog modela, s moćnim dizajnom linija koje izražavaju agilnost i kompaktnost potrebne za snalaženje u gradskoj vožnji i parkiranju, uz zadržavanje vrhunskog unutrašnjeg prostora i komfora.
Suštinski element za dostizanje još viših ciljeva postavljenih pred četvrtu generaciju bila je platforma s oznakom Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-B. Yaris je postao prvi kompaktni automobil razvijen na ovoj modularnoj platformi koja je s niskim težištem i karoserijom velike krutosti poboljšala dinamičke performanse i unapredila vožnju i upravljanje.
GA-B platforma je takođe doprinela privlačnom dizajnu, stilizovanog nalik na stav sprintera na startu trke. Širi, niži i kompaktniji izgled, kao i spušten položaj sedenja za vozača, stvorili su „pripijen i okretan“ izgled energičnog, dinamičnog automobila uvek spremnog za vožnju.
Ukupna efikasnost pogonskog sklopa je povećana za 22% bez ikakvih smanjenja performansi, što je dovelo do povećanja snage od 16%, na ukupno 116 KS. Vožnja sa još više kontrole bila je rezultat direktnije reakcije na dodavanje gasa, što je donelo 15% bolje vreme ubrzanja 0-100 km/h, sada na zaista brzih 9,7 sekundi.
Najnovija generacija hibridne tehnologije optimizovana je u pogledu težine, performansi i efikasnosti, što je izmenilo Yarisove mogućnosti vožnje u električnom režimu. Sasvim spokojno, u potpuno električnom pogonu moglo se uživati pri brzinama do 130 km/h, dok je poboljšana hibridna snaga pružila bolje ubrzanje pri malim brzinama i na auto-putu, uz više linearnog ubrzanja, stvarajući zabavniji osećaj u vožnji.
Četvrta generacija Yarisa je ponovo najpopularniji Toyotin model u Evropi, i on je po prvi put postao najprodavaniji model na kontinentu, zahvaljujući, pre svega, svojoj modernoj kombinaciji kompaktnog, dobro opremljenog urbanog automobila sa stilom, uz najnižu potrošnju goriva u klasi.
Tek nešto više od dve decenije otkako je Yaris osvojio prvu titulu automobila godine za Toyotu, četvrtu generaciju Yarisa je žiri od 59 evropskih automobilskih novinara ponovo proglasio za “Auto godine 2021”. Žiri je pohvalio Yarisovu hibridnu tehnologiju zbog mirne vožnje, niske emisije i pristupačne cene, ilustrujući time zašto više od 80% kupaca Yarisa bira hibridni pogon. Yaris je takođe nagrađen i zbog svog dizajna, dinamičkih performansi i bezbednosti koja je vodeća u klasi kojoj pripada.
Već 2022. godine, novi Yaris GR SPORT, baziran na četvrtoj generaciji Yarisa, stigao je u prodaju u Evropi, s ekskluzivnom, novom Dynamic Grey bojom karoserije i dvobojnim crnim detaljima. Novi, jedinstveni 18-inčni točkovi s obrađenim detaljima i crvenim, naglašenim segmentima pojačavaju izgled GAZOO Racing modela, a prednja rešetka dobija potpuno novi, mrežasti dizajn koji se odlikuje izraženim „G“ motivom. Za bolje, udobnije i privlačnije iskustvo u vožnji, Yaris GR SPORT takođe ima kvalitetnije podešavanje sistema oslanjanja i veću krutost karoserije.
GR Yaris – nagrađivani sportski automobil
Sledeći staze uspeha Yarisa GRMN i prvog Yarisa GR SPORT, 2020. godine stigao je GR Yaris, prvi istinski GAZOO Racing automobil sa sportskim performansama.
Ovaj drumski sportski automobil inspirisan je uspehom koji je postigao Yaris World Rally Car, donevši reli ekipi Toyota GAZOO Racing World Rally Team jednu titulu u konkurenciji proizvođača, uz dve šampionske titule za vozača i suvozača upravo u trenutku početka prodaje modela. Zadržao je i ulogu predvodnika u primeni inovativne tehnologije i stekao priznanja bez presedana, postajući trenutno moderni klasik.
GR Yaris je razvijen na osnovu Toyotinog reli iskustva, na jedinstvenoj platformi, kombinujući novi GA-B i zadnji deo preuzet sa GA-C platforme. Sastavljen je od laganih aluminijumskih panela karoserije i krova od ojačanog karbonskog kompozita, što je omogućilo uštedu težine delova u celom automobilu.
U njegovom srcu je najsnažniji trocilindrični motor na svetu, ujedno i najmanji i najlakši turbo od 1,6 litara. Proizvodeći 261 KS i 360 Nm obrtnog momenta, pokreće Toyotu GR Yaris iz stanja mirovanja do 100 km/h za samo 5,5 sekundi, i još dalje do elektronski ograničene maksimalne brzine od 230 km/h.
Masa praznog vozila od samo 1.280 kg daje GR Yarisu odličan odnos težine i snage od 4,9 kg po konjskoj snazi, raspoređenih preko stalnog, elektronski kontrolisanog sistema GR-FOUR s pogonom na sva četiri točka. Ta moćna kombinacija bila je garancija da će ograničena proizvodnja od 25.000 jedinica biti brzo rasprodata i otići u ruke entuzijastima željnim da iskuse najekstremniji Yaris ikada napravljen.
GR Yaris je takođe predvodnik Toyotinog stremljenja ka budućnosti neutralne ugljenikom, kako za serijske automobile, tako i za one namenjene automobilskom sportu. Ilustrujući stalnu posvećenost kompanije ulaganju u novu i raznovrsnu tehnologiju pogona, razvojni GR Yaris H2, koji ima motor s unutrašnjim sagorevanjem na vodonik sa skoro nultom emisijom izduvnih gasova, imao je svoju evropsku premijeru u avgustu 2021. Predsednik Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda, suvozač legende relija Juhe Kankunena, učestvovao je sa tim vozilom i na reliju Ipre, u Belgiji.
S promenom propisa u Svetskom šampionatu u reliju, Toyota GAZOO Racing je predstavila GR Yaris Rally1, koji je baziran na serijskom modelu iz 2022. godine.
Do danas, Toyota GAZOO Racing World Rally Team je na impresivan način osvojio tri titule u konkurenciji proizvođača i četiri pojedinačne za vozača i suvozača; tim rezultatima Toyotin ukupan broj pobeda u Svetskom šampionatu u reliju dostigao je brojku od šest titula u konkurenciji proizvođača.
Yaris Cross – istinski SUV
Predstavljen 2021. godine, Yaris Cross je spojio Toyotino bogato iskustvo i znanje u proizvodnji malih automobila s fabričkim nasleđem inovativnog SUV dizajna i inženjeringa kako bi stvorio potpuno novi model, savršeno prilagođen svakodnevnoj upotrebi, ali spreman i za avanturu i zabavnu vožnju.
Njegov moćan stil izražava robusnost i agilnost oličenih u kompaktnoj karoseriji, pružajući laku upravljivost pogodnu za urbani život, dok unutrašnjost pruža puno udobnosti i preko potrebnu mogućnost nosivosti, prateći već proverenu Yarisovu filozofiju „veliki-mali“.
Yaris Cross pruža podrazumevane performanse SUV automobila, sa Toyotinim dokazanim inteligentnim sistemom pogona na sva četiri točka koji koristi dodatni, nezavisni električni motor na zadnjoj osovini kako bi obezbedio bolje prianjanje i stabilnost prilikom ubrzanja i skretanja, što daje i više samopouzdanja na klizavim podlogama.
Kompaktna i lagana konstrukcija AWD-i sistema minimizira uticaj na potrošnju goriva i nivo emisije. S najboljim karakteristikama u klasi SUV B segmenta, i sa AWD pogonom, postao je jedan od Toyotinih najprodavanijih automobila u Evropi.
Ubrzo nakon predstavljanja, Yaris Cross učvrstio je svoje pozicije u mnogo puta nagrađivanoj porodici Yaris odlukom žirija World Car Awards koji su ga proglasili za “Svetski urbani automobil za 2022. godinu”, prema glasovima 102 člana renomiranog žirija međunarodnih novinara koji predstavljaju 33 zemlje.
Dizajniran u Evropi
Još od prve generacije evropski dizajnerski tim ostavio je dubok trag na Yarisu, prvo idejama nastalim u EPOC centru u Briselu, a kasnije, posle njegovog preseljenja u veće prostorije na francuskoj rivijeri blizu Nice, i projektima nastalim u novom ED2 centru, koji radi od 2000. godine.
To je bio jasan nagoveštaj koji je dodatno ojačao Toyotine evropske mogućnosti razvoja dizajna radi realizacije ambicioznih planova za proizvodnju i prodaju u Evropi. Kao deo globalne Toyotine dizajnerske mreže, ED2 prati puls evropskog ukusa, običaja, navika i trendova, a Yaris je oduvek bio inspirisan tim vrednostima tokom svoje bogate istorije.
Stručnjaci koji rade u ED2 dele dizajnerske odgovornosti sa sličnim centrima u Japanu, u zavisnosti od generacije i modela. Kao i kod prve generacije, eksterijer druge generacije Yarisa 2006. godine potekao je iz ED2, ali je centar imao udela i u dva fejslifta treće generacije. Za četvrtu generaciju Yarisa, ED2 bio je zadužen za izbor boja, materijala i završne obrade (CMF), dok im je Yaris Cross pružio još veću šansu da, osim boje, materijala i finalne obrade, daju rešenja i za dizajn eksterijera, pri čemu se o planu proizvodnje odlučuje u Japanu.
Proizvodi se u Evropi
Predviđajući unapred popularnost prve generacije Yarisa, Toyota je u oktobru 1998. godine otvorila novi, najmoderniji proizvodni pogon u francuskom Valensijenu, kako bi dodatno povećala kapacitet proizvodnje Yarisa koji je stizao iz fabrike Takaoka. Od samog početka, TMMF je projektovan kao „zelena, čista i efikasna fabrika 21. veka“. Njegova veličina je 30% manja u odnosu na tipičnu automobilsku fabriku tog vremena, što joj daje prednost za ogromno smanjenje potrošnje energije i emisije gasova. U nekim pogonima skladišni prostori su čak 10 puta manji u poređenju sa standardima automobilske industrije za postrojenja sa sličnom proizvodnjom.
TMMF je počeo sa radom u januaru 2001. s početnim godišnjim proizvodnim kapacitetom od 150.000 jedinica. Do 2022. godine, godišnja proizvodnja je već porasla na 255.584 jedinica, što je po obimu produkcije tu fabriku učinilo najvećim proizvodnom lokacijom za automobile u Francuskoj. Iste godine, Yaris Cross je po prvi put postao najprodavaniji pojedinačni model među svim brendovima u Francuskoj, sa 161.508 proizvedenih vozila, svrgnuvši sa čela svog brata Yarisa koji je na vrhu liste bio čak sedam puta u poslednjih 10 godina.
Fabrika sada zapošljava 5.000 ljudi i u nju je investirano ukupno 1,5 milijardi evra. To uključuje potrebna kapitalna ulaganja koja su bila potrebna za svaku novu generaciju i model, kao i značajna sredstva namenjena stalnom poboljšanju ekoloških standarda kompanije. Samo nekoliko godina od otvaranja, na deo krova bili su postavljeni fotonaponski paneli i izrađen solarni zid od 400m².
Od 2019. godine, postrojenje koristi 100% obnovljivu energiju, a od 2012. dva bazena na lokaciji, sa ukupnom zapreminom od 16.000 m³, znače da fabrika sada može biti potpuno autonomna u snabdevanju industrijskom vodom. Najveći deo dolazi od kišnice prikupljene iz tih bazena, dok se preostala količina reciklira iz otpadne vode pogona, uz prethodno tretiranje kako bi se ispunili potrebni standardi pre ponovne upotrebe u proizvodnom procesu.
Tokom proteklih 20 godina, TMMF je uspešno smanjio energiju potrebnu za proizvodnju Yarisa - za čak 59%, što mu je donelo interno kompanijsko priznanje kao globalnog lidera u Toyoti. Uz sva ta dostignuća, nedavno je u pogonu Plastic shop instalirana nova linija za lakiranje, prva te vrste u Toyotinoj kompaniji, za koju se očekuje da će omogućiti godišnje smanjenje emisije od 1.000 tona CO2. TMMF je sebi postavio cilj da bude ugljenično neutralan od 2030. godine, a do 2040. godine postigne cilj nulte emisije.
Jubilarni desetomilioniti automobil – Yaris GR SPORT u Dyinamic Grey boji – kao i mnogi Yarisi pre njega, sišao je sa proizvodnih traka u TMMF-u 30. marta, a isporučen je francuskom kupcu iz regiona Pariza.