Prošle nedelje, samo nekoliko dana pred početak nove školske godine, pristigla je informacija da se u srpske škole uvodi nov izborni predmet "Vrline i vrednosti kao životni kompas". Deca, roditelji i nastavnici su se iznenadili, jer su se u junu đaci već opredelili za izborni predmet u narednoj školskoj godini. O novom predmetu se još uvek ništa ne zna, osim da se radi o slobodnoj nastavnoj aktivnosti predviđenoj za učenike od petog do osmog razreda. Predsednica Unije sindikata škola Beograda Snežana Romandić ističe za Nova.rs da se još uvek čekaju smernice od strane Ministarstva prosvete, s obzirom da su prve dve nedelje škole tematski dani.
"Deca su anketirana za stare slobodne nastavne aktivnosti koje su postojale do tada. Sada za ovaj novi izborni predmet nisu. Poslednja informacija koju imam kao nastavnik u školi je da se čekaju smernice od strane ministarstva s obzirom da su prve dve nedelje odnosno petak i ova nedelja tematski dani. Ja ne znam da postoji zvaničan dopis kojim je dato pojašnjenje školama kako će se to raditi", navodi Romandić.
Dodaje da je sve u vezi novog izbornog predmeta zbunjujuće kako za decu, tako i za prosvetne radnike. "Deca već imaju izabranu nastavnu aktivnost. Onda se postavlja pitanje: da li deca mogu da imaju dve slobodne nastavne aktivnosti? Mislim da ne mogu zakonski. Da li to znači da treba da odustanu od one prethodne aktivnosti, da bi se priključili ovoj novoj? A na kraju se postavlja dilema – ko je kompetentan da drži pomenuti predmet? Kolege mi sugerišu da postoje neke indicije da bi predmet mogle da predaju odeljenske starešine, da drže kao dva časa".
Podsetimo, postojeća široka ponuda slobodnih nastavnih aktivnosti sada je obogaćena sa dva programa „Vrline i vrednosti kao životni kompas“ za peti i šesti, i za sedmi i osmi razred. "Vrline i vrednosti kao životni kompas’ može da bira samo jednom u drugom ciklusu. Ako, recimo učenik izabere ovu SNA u petom, ne može ponovo da je bira u sedmom ili osmom razredu. Jesu napravljena dva programa (jedan za peti i šesti, drugi za sedmi i osmi), ali se oni razlikuju samo po tome što su ishodi u sedmom i osmom podignuti na malo viši nivo, shodno uzrastu, a samim tim postoje i određene razlike u Uputstvu za didaktičko-metodičko ostvarivanje programa", objansila je za Danas Tatjana Mišović, rukovoditeljka Centra za razvoj programa i udžbenika u Zavodu za unapređivanja obrazovanja i vaspitanja.
Ko će predavati Vrline i vrednosti?
Ko može da predaje Vrline i vrednosti biće definisano u Pravilniku o stepenu i vrsti obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi koji će biti dopunjen nakon što Nacionalni prosvetni savet da mišljenje o programu i ministar donese program. Predlog ZUOV-a je da ovu aktivnost realizuju pedagozi i psiholozi. Ako Ministarstvo odluči da 'Vrline i vrednosti' mogu predavati i drugi nastavnici, ZUOV će organizovati obuku ili neki drugi vid podrške.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Nova)