TROPSKE VRUĆINE SU SMRT ZA AUTOMOBILE: Akumulatori i gume prve na udaru, a ovaj deo može da "umre"

Visoke temperature ne pogoduju ni automobilima, pa majstori tokom toplotnog talasa imaju veći broj intervencija nego inače.

MONDO/Stefan Stojanović

Statistika auto-klubova pokazala je da automobili mnogo teže podnose visoke temperature, nego hladnoću i mraz u zimskim mesecima. Stoga, ko ovih dana nema mogućnost da svoje četvorotočkaše sakriju od vrućine, može trpeti posledice. Britanska kompanija za automobilske usluge RAC, na primer, beleži 20 do 30 odsto više kvarova prilikom toplotnih talasa.

Akumulatori su posebno izloženi riziku leti jer nemaju hlađenje, a uz vrućinu napolju dodatno se zagrevaju punjenjem i pražnjenjem - tada elektrolit u akumulatoru može ispariti što će ostaviti elektrode izloženim i ubrzati proces stvaranja naslaga. Pritom se leti koristi puno električnih potrošača, ali i drugih uređaja poput klime zbog čega alternator može biti opterećen do nivoa koji onemogućava punjenje akumulatora.

Pored akumulatora, na udaru su i gume, koje su samim tim i najizloženije leti, naročito prilikom dužih putovanja kao što je odlazak na godišnji odmor. Ako je guma stara, visoke temperature ozbiljno prete njenom stanju, naročito ako je nepravilno napumpana. 

Motor može da "umre" na vrućini

Rashladna tečnost motora ključna je za njegovo hlađenje, a motor bez vode može, baš poput čoveka, bukvalno da umre na visokim temperaturama. Motor će se pre pregrejati dok stoji u gužvi i radi na leru uz visoku temperaturu vazduha napolju nego u vožnji. Još je gore ako je rashladni sistem oštećen, pa rashladna tečenost negde curi.

Zimi je motorno ulje ključno za što bolje podmazivanje prilikom hladnog starta, ali visoke temperature su te koje kvalitativno uništavaju i degradiraju ulje bilo da je reč o pregrejavanju motora ili bržoj vožnji auto-putem kada se ulje više greje.

Na visokim temperaturama opterećeni su i svi drugi sistemi poput kočnica, kvačila i elektronike, a čak je i gorivo ređe i brže isparava, pa može porasti i potrošnja. Direktno i jako UV zračenje deluje na lakirane limene površine jednako kao i na vašu kožu - isušuje lak i zagreva ga, što može izazvati njegovo pucanje.

Uz to izbeljuje boje, a isto se događa u unutrašnjosti automobila gde temperatura dodatno raste zbog efekta staklene bašte. UV zraci uništavaju boje, naročito na tamnim kao i osetljivim materijalima poput kože, a mogu izazvati i sušenje i pucanje plastike.

Zato je korisno imati presvlake na sedištima, a najbolje je automobil leti parkirati u hladu. Najkorisnija stvar koju možete da kupite je štitnik od sunca kojim ćete zakloniti šoferšajbnu kada je parkiran auto. Gde možete, ostavite i malo odškrinute prozore - to može znatno sprečiti zagrejavanje kabine vozila, a da bi se izbeglo pregrevanje guma neophodno je da su naduvani na odgovarajući pritisak.

Bonus video:

This browser does not support the video element.

SRPSKI AUTOMOBILISTA DVA PUTA PRVAK EVROPE! Pokazao svoju zver: Ovo je sam vrhunac tehnologije, MOŽE BITI BRŽE I OD FORMULE?!  Kurir televizija

(Jutarnji list, Mondo. I.L.)