Mada se u proteklom periodu obezbeđenje na aerodromima oslanjalo na nove skenere, od proteklog vikenda se cela Evropa vraća na stara pravila kad je u pitanju ručni prtljag.
Od 1. septembra na aerodromima EU na snazi su nova (stara) pravila o ručnom prtljagu. Nakon što je Evropska komisija dovela u pitanje pouzdanost skenera nove generacije, odlučeno je da se vrati na stari model kontrole ručnog prtljaga – što znači ograničenje bočica tečnosti i gelova na 100 ml, te vađenje elektronskih uređaja za skeniranje.
Pravila EU o ručnom prtljagu
Pravila EU za tečnosti nisu nova, ali se na nekim aerodromima odustalo od tih ograničenja – do sad, tačnije do 1. septembra 2024. To je uvedeno kao privremena mera, mada nije napomenuto do kad će važiti.
Tek, kao što je bilo uobičajeno još od 2006. godine, putnicima na aerodromima EU biće ograničena količina tečnosti, gelova i krema koje mogu da ponesu u svom ručnom prtljagu. Takve supstance treba da budu u posudama i bočicama od 100 ml ili manje, plus u prozirnim plastičnim kesama veličine oko 20 cm x 20 cm.
Kad prolazite obezbeđenje na aerodromu, potrebno je da ih izvadite i stavite za skeniranje odvojeno od vašeg prtljaga i drugih predmeta.
Ograničenje se odnosi na piće; hranu kao što su supe, konzerve i med; kozmetiku i šminku kao što je tečni puder, losion za sunčanje i sjaj za usne; sprejeve, uključujući lak za kosu, dezodorans i penu za brijanje; pastu za zube; gel za tuširanje, gel za kosu; rastvore, kao što su fiziološki rastvor ili rastvor za kontaktna sočiva i druge slične potrepštine.
Izuzeci se ponekad prave za one sa malim bebama, posebnom ishranom i/ili zdravstvenim zahtevima, mada to treba unapred proveriti na aerodromu. Onima koji nose lekove će možda biti potrebna i napomena lekara. Takođe, sve elektronske uređaje ponovo će biti potrebno na kontroli izvaditi iz ručnog prtljaga i staviti na odvojeno skeniranje.
Kako ovo utiče na putnike?
Portparol Evropske komisije rekao je za Conde Nast Traveler UK da, iako je ograničenje tečnosti privremena mera, još nemaju konkretan datum završetka.
"Same mašine, koje su visokog kvaliteta, nisu u pitanju. Takođe, Komisija ne deluje ni na kakvu novu pretnju, već odgovara na privremeno tehničko pitanje, u skladu sa našim međunarodnim partnerima“, objasnio je.
Povratak na stare mere ne bi trebalo mnogo da zbunjuje putnike, međutim, neki su možda već isplanirali putovanje i rezervisali letove ne računajući na ovaj sistem i event trošak koji bi podrazumevao dodatni čekirani prtljag.
"Mnogi putnici bi sada mogli da se suoče s dilemom da dodatno plate za nadogradnju svog prtljaga kako bi imali kako da nose svoje toaletne potrepštine i druge tečnosti“, kaže Tim Henčel, izvršni direktor i suosnivač HotelPlanner.com. Cena dodatnog prtljaga varira u zavisnosti od avio-kompanije, ali ponekad može da vas košta više od 100 evra.
Takođe, moraju da računaju na rizik od ozbiljnih kašnjenja zbog dugih redova za prolaz kroz obezbeđenje i da dođu dosta ranije na aerodrom kako ne bi čekajući u redu propustili let.
"Preporučuje se da putnici budu svesni dodatnog vremena koje će da provedu u redu čekajući kontrolu i da obezbede sebi dodatno vreme na aerodromu pre polaska", dodaje Henčel. "Pravilo od tri sata ranije se smatralo dovoljnim vremenom. Ipak, s obzirom na to da se očekuje da će čekanje sad trajati sat vremena i više, putnicima se preporučuje da preispitaju koliko ranije treba da stignu na aerodrom.”
Mogući zajednički standardi o težini i doimenzijama ručnog prtljaga
Još jedno pitanje o ručnom prtljagu nedavno je stiglo u fokus. Pričalo se da će EU istovremeno standardizovati veličinu ručnog prtljaga za sve aerodrome država članica, portparol Evropske komisije je za Conde Nast Traveler rekao da to nije tačno.
"Nažalost, došlo je do širenja nekih dezinformacija jer nijedna predstojeća regulativa EU ne predviđa izmene pravila o ručnom prtljagu", rekao je portparol. "Ono što je tačno je da su u julu 2024. službe Komisije organizovale radionicu sa svim zainteresovanim stranama kako bi razgovarali o mogućim zajedničkim standardi o težini i dimenzijama ručnog prtljaga Ova inicijativa je odgovor na poziv bivšeg komesara za transport Valeana u decembru 2023. godine da razvije takve standarde u saradnji sa drugim zainteresovanim stranama ka zajedničkim standardima uskoro i planira da organizuje sledeću radionicu na jesen."
BONUS VIDEO: