"Ovo je jezivo, ja ću ovo i u novine staviti", napisala je jedna korisnica Istagrama, uz fotografiju skulpture Mikija Mausa i Paje Patka u pozi koja ukazuje na intimni odnos i krasi izlog jedne zlatare u Beogradu. Nije dugo trebalo da se rasplamsa ozbiljna rasprava tim povodom između onih koji su je doživeli kao uvredu i sramotu do ostalih koji ne vide ništa sporno.
"Kako ja detetu ovo da objasnim", "tužna slika našeg vremena", "Gospode Isuse, spasi nas", "degutantno ovako predstavljati dečje junake", samo su neke od kritika koje su upućene na račun "spornog" prizora. Nasuprot njima, bilo je i drugačijih pogleda, "bolje ovo nego rijaliti", "kako dva bespolna lika mogu da ugroze bilo koga", "šala, ljudi, što se potresate"...
Tragom te vesti istraživali smo o čemu je reč i ko je odgovoran za ovu skulpturu koja je toliko razbesnela Beograđane. Nije u pitanju ni šala ni preterivanje, zapravo, već delo umetnika Milorada Stajčića "Over the Rainbow" i bila je deo postavke izložbe "Kraj i početak" u Kulturnom centru Srbije u Parizu.
Ozbiljne kontroverze izazvala je 2018. godine kada je, na intervenciju Ministarstva kulture i informisanja, sklonjena iz izloga Kulturnog centra.
I sam autor tada je, ne preterano iznenađen reklo bi se, izjavio da je njegova umetnost najčešće duhovita i provokativna, kao i da poseduje element socijalnog eksperimenta. Iz tog razloga, poručio je da prihvata svaki razvoj događaja, pa i cenzuru.
U odbranu lika i dela Milorada Miće Stajčića uključila se i nekadašnja ministarka, Zorana MIhajlović, koja je putem društvenih mreža pokušala da objasni kako je reč o neverovatnom umetniku.
"To je umetničko delo... ne smeta vam rijaliti i svašta još ali vam je to problem. Skulptura koja jeste umetnički opus. Ozbiljni licemeri i foliranti ste", napisala je Mihajlović na Instagramu.
Oglasio se tržni centar
Povodom podeljenih, ali oštrih reakcija građana, obratili smo se i tržnom centru u kom se nalazi sporna skulptura, kako bismo proverili da li ovo pitanje spada u njihovu nadležnost ili direktno vlasnika zlatare.
"Sporna skulptura uklonjena je iz izloga upravo zbog nelagode naših posetilaca. Poštujemo i negujemo umetnost, ali smo istovremeno okrenuti porodičnim vrednostima, pa i od naših zakupaca očekujemo da te vrednosti neguju", rekli su za MONDO.
Skulptura smetala i Ministarstvu kulture
Skulptura "Over the rainbow", koja prikazuje Mikija Mausa i Paju Patka u položaju koji aludira na seksualni odnos, uklonjena je pre sedam godina iz izloga KIC Srbije u Parizu na intervenciju Ministarstva kulture, kao "artefakt koji je izazvao kontroverze u srpskoj dijaspori, ali i u domaćoj javnosti”.
"Ne ulazeći u prostor slobode umetničkog koncepta, Ministarstvo kulture i informisanja smatra da takva vrsta sadržaja nije prikladna za KIC u Parizu i predstavljanje jedne države u svetu. Prostora za takve umetničke provokacije ima dovoljno", navedeno je u saopštenju, uz napomenu da je izložbu podržala komisija koja predlaže programe za KIC u Parizu, ali se Stajčićevo delo "nije nalazilo u vizuelnoj dokumentaciji priloženoj uz konkursni materijal, te stoga odgovornost za njegovo pojavljivanje u izlogu KIC Srbije, pripada isključivo kustosu izložbe i direktoru Centra".
Komisija za predlaganje programa za KIC Srbije u Parizu saopštila je tim povodom da skulptura “Over the rainbow” ne predstavlja bilo kakav šok za parisku scenu, niti je namera da prezentuje sadržaj kao nacionalni stav, već je samo jedan od radova na kolektivnoj izložbi.
"Rad je nastao 2009. i nema nikakve veze sa savremenim okolnostima u državama u kojima je izlagan, tada je predstavljao razmišljanje autora na temu sa kojima se on kao savremeni umetnik susreće, a koja je predmet njegovog interesovanja: društvo i pozicija čoveka u njemu", objasnili su tada.
Tabu zaštitni znak umetnika
Milorad Mića Stajčić diplomirao je na Fakultetu organizacionih nauka – Informacioni smer i na Fakultetu Likovnih Umetnosti, odsek vajarstvo. U svom radu najčešće se bavi aktuelnim temama potrošačkog društva, pop-kulturom, tabuima, društvenim vrednostima. Izlagao je na više samostalnih i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Koliko se "igra" i spaja, naizgled, nespojivo pokazivao je tokom svog stvaralaštva, pa je tako u okviru izložbe "Snovi zaleđenog čoveka" inspirisane likovima Volta Diznija, Šilju i Dabu prikazao u sceni pričešća, kao sveštenika i policajca.
"Izabrao sam policajca i sveštenika zato što oni predstavljaju vojnike vlasti. Izvršno sredstvo države je policajac, kad ideš ulicom ti se ne plašiš političara, nego se plašiš policajca, a kad vidiš sveštenika, malo se kao moralno preispitaš. Oni su simboli te dve vlasti i zato su u toj relaciji. Čin pričešća je intimni čin između sveštenika i onog ko se pričešćuje, to je neko zbližavanje, neka vrsta flerta koji sam hteo da prikažem", objasio je tada.
(Mondo.rs)