Vozači u Srbiji misle da vožnja u "leru" štedi gorivo: 4 stvari su ključne, iz neznanja nastaju teške nesreće

Među vozačima vlada mišljenje da vožnja u "leru" (neutralnoj brzini) štedi gorivo. Međutim, istina je drugačija.

MONDO/Stefan Stojanović/Kurir/Petar Aleksić

Mnogi iskusni vozači savetuju početnike da, kad god mogu, voze u "leru", odnosno u neutralnoj brzini. To se najviše odnosi na situacije kada se vozilo kreće drugom ili trećom brzinom kroz grad i kada se na raskrsnici ispred pali žuto svetlo zbog čega mnogi vozači imaju naviku da izbace vozilo iz brzine. Vlada mišljenje da se štedi gorivo, ali činjenice govore drugačije, naročito u kontekstu bezbednosti.

Prvo, neutralni stepen prenosa u automobilu je položaj menjača u kome su zupčanici isključeni. Motor se slobodno okreće, ali bez prenosa snage na točkove. Međutim, ukoliko morate naglo da ubrzate istog trenutka, vozilo to ne može da uradi jer je isključen gas, odnosno veza motora i točkova.

Takođe, vožnjom u "leru" kompletno opterećenje pada na kočnice. One mogu da se pregreju jer ne možete da kočite uz pomoć motora. Međutim, postoje situacije kada je poželjno držati menjač u neutralnom položaju, kao što su:

  1. Na početku i kraju vožnje jer je to korisno prilikom pokretanja motora automobila i kada ga isključujete
  2. Kada se zaustavite na semaforu ili nekoj većoj gužvi u kojoj se kolona vozila jedva kreće

Što se tiče opasnosti, njih ima više nego benefita. To su:

  1. Gubitak kontrole nad vozilom: pošto motor nije povezan sa točkovima, lakše je izgubiti kontrolu nad brzinom vozila i sposobnost da trenutno ubrzate ako je potrebno što može da dovede do saobraćajnih nesreća.
  2. Kočnice mogu da budu neefikasne: izbacivanje iz brzine na strmoj nizbrdici dovodi do gubitka motornog kočenja i sav napor zaustavljanja vozila se u potpunosti prebacuje na kočioni sistem.
  3. Povećanje vreme reakcije: ako morate naglo da ubrzate, moraćete da ubacite u brzinu da bi dobili snagu, što dovodi do sporije reakcije kada ste u gustom saobraćaju ili situaciji koja zahteva hitnu reakciju
  4. Gubitak kontrole nad vozilom u krivini: ima vozača koji skreću tako što pre same krivine izbace vozilo iz brzine i to može u velikoj meri da smanji kontrolu nad vozilom što u kišnim uslovima dovodi do klizanja

Što se tiče potrošnje goriva, najbolje je voziti ravnomerno. Svako povećanje brzine pa naglo spuštanje iste, troši više goriva nego da vozite ujednačeno istim tempom ukoliko okolnosti saobraćaja to dozvoljavaju. Izbegavajte naglo ubrzanje pa naglo kočenje, vozite ravnomerno, isključite motor kada se zaustavljate na duže vreme, izbegavajte da preopteretite vozilo, proveravajte redovno pritisak u gumama, štedljivo koristite klimu i redovno održavajte vozilo.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

NOVI NACRTI IZMENE ZAKONA O BEZBEDNOSTI U SAOBRAĆAJU! Koković pre javne rasprave otkrio: Oduzimanje vozila i do dve godine?  Kurir televizija

(MONDO)