Sme li pop da vam naplati sečenje kolača ili osveštavanje doma? Dolazak naplaćuju 1.500 dinara, SPC za sada ćuti

Ekipa portala MONDO pokušala je ovu dilemu da reši u Srpskoj pravoslavnoj crkvi, ali do objavljivanja teksta oni nisu odgovorili na naša pitanja da li postoji zvaničan cenovnik usluga i sme li sveštenik da okrene leđa ako neko kaže da nema da mu plati

MONDO/uroš arsić/stefan stojanović

Sme li pop da vam naplati sečenje kolača ili osveštavanje doma uoči krsne slave, da li je u redu da traži novac za pevanje molitve na krštenju... i druge dileme javljaju se često među građanima, vernicima i ostalima koji to nisu.

Od "valja se" i "daj koliko daš" pa do nekoliko hiljada dinara, cene crkvenih usluga variraju od grada do grada, od sela do sela i dok zvanični cenovnik ne postoji, u narodu se često zna kada se i kom popu koliko daje.

"Znam da ne postoji zvaničan cenovnik po kome bi popovi naplaćivali, ali koliko sam primetio svuda po selima postoji neka tarifa. Kod mene u selu je to npr ovako - sečenje kolača u crkvi 500 dinara, dolazak u kuću da sveti vodu (vodicu) 1.500, izlazak na groblje za daću (40 dana) 5.000 dinara, sahrana, venčanje 12.000 dinara", napisao je jedan korisnik na Reditu. 

Za početak, ekipa portala MONDO pokušala je ovu dilemu da reši u Srpskoj pravoslavnoj crkvi, ali do objavljivanja teksta oni nisu odgovorili na naša pitanja.

Cenovnik crkvenih usluga pojavio se na mrežama i pre nekoliko godina, ali nije bilo precizirano šta se desi ukoliko neko ne želi ili nema da plati - znači li to da će biti uskraćen za molitvu, osveštanje doma, krštenje ili sahranu?

Da li je dovoljan prilog?

"Krstila sam pre 8 godina sina u manastiru u Rakovici i tada nam je rečeno da se ostavlja prilog, ne postoji nikakva tarifa. Kada sam po završetku čina izvadila novac i krenula ka kutiji sa prilozima, sveštenik mi je rekao da 'ne preterujem jer je kuma već dala dovoljno'", ispričala je za naš portal čitateljka.

Kako smo čuli od meštana jednog prigradskog naselja, kod njih se zna koliko se za koju priliku daje svešteniku, ali je sve na nivou "koliko daš" jer on ničim ne uslovljava.

"Kad sam ga jednom prilikom pitala da mi kaže koliko sam dužna kada je svetio vodicu, rekao je 'samo Bogu dušu. Za lomljenje kolača zna se da se plaća 1.500 dinara, ali i ako ostaviš manje ili ne platiš, neće se desiti ništa, isto će opevati molitvu kao i onom ko je platio'", rekla je meštanka.

Međutim, praksa je pokazala da postoje i drugačiji slučajevi, što je pokazalo i nedavno krštenje u jednom vojvođanskom mestu, gde je sveštenik naplatio uslugu čak 20.000 dinara, prema rečima Draga R. oca petomesečne ćerke koja se krstila.

Zbog čega su mu, objavio je u Fejsbuk grupi "Pravna pitanja i pravna pomoć", tražili fiskalni račun, koji nisu dobili, razume se.

"Rekao je 20.000 dinara, ako mi nije mnogo. Pogledao sam ga i upitao da li je to cena iz njihovog zvaničnog cenovnika ili me pita proizvoljno da li mogu toliko da dam. Kazao je da je to cena krštenja u njihovoj crkvi. Bio sam preneražen. To je zaista puno. Šta rade oni ljudi koji imaju više dece, pa ih, recimo, krštavaju u isto vreme. Treba 500 evra da ostave za taj čin? To nije u redu", priča Drago.

U većini eparhija sveštenik nema mesečnu platu, već mu primanja zavise od broja parohijana, broja izvršenih obreda tokom meseca, visine priloga koji daju vernici. A, iako nisu želeli da imenom i prezimenom govore za naš portal jer "nisu dobili blagoslov" u negormalnom razgovoru sa dvojicom sveštenika saznali smo da "nikad neće odbiti da se pojave na nekom događaju samo zato što neko kaže da nema da plati".

(Mondo.rs)