Almhult – Poreklo kompanije IKEA i mesto gde se svakodnevni život menja nabolje

U srcu švedske provincije Smaland, leži Almhult, grad u kome je započela priča o brendu koji je zauvek promenio naše domove – IKEA.
Foto: Promo

Međutim, ovaj miran grad ne predstavlja samo temelj razvoja kompanije koju poznajemo danas, već je i mesto gde se i dalje kroji budućnost pristupačnog dizajna za dom, koji prepoznajemo širom sveta u IKEA robnim kućama.

Ingvar Kamprad, osnivač kompanije IKEA, započeo je svoje prve poslovne korake i otvorio prvu IKEA robnu kuću 1953. godine baš u Almhultu. Ključni trenutak, dogodio se 1956. godine, kada je jedan od zaposlenih, tokom pokušaja da spakuje sto u automobil, odlučio da skine njegove nogare. Ovo je dovelo do koncepta nameštaja na rasklapanje, što je postala jedna od prepoznatljivih karakteristika IKEA proizvoda.

Almhult nije samo turistička destinacija - za IKEA stručnjake, ovaj grad je epicentar inovacija i neprekidnog istraživanja u oblasti poboljšavanja kvaliteta života za mnoge. Pored IKEA Test Lab u kojem se vrše testovi proizvoda, ove godine Almhult je dobio novi centar za razvoj proizvoda, IKEA Range & Product Development Center, koji okuplja stručnjake iz svih delova sveta. Ovde se svaka ideja transformiše iz skice u prototip, iz prototipa u proizvod.

Šest elemanata za bolji san – istraživački pristup

IKEA je poznata po tome što kontinuirano radi na istraživanju i osluškivanju stvarnih potreba kupaca, a fokus za ovu godinu u kompaniji je – kvalitetan san. Ovo je tema koju IKEA obrađuje i u okviru svog Life at Home godišnjeg izveštaja. Ideja da svi ljudi zaslužuju kvalitetan odmor dovela je IKEA ka definisanju šest ključnih elemenata za dobar san, od kojih svaki ima jedinstvenu ulogu u poboljšanju opšteg kvaliteta ne samo sna već i svakodnevice.

Prvi i osnovni element je udobnost – idealan dušek, jastuk i pokrivač, prilagođeni individualnim potrebama. Za stanovnike Srbije, kako Life at Home izveštaj nalaže, udoban jastuk je ključan element u stvaranju najboljih uslova za spavanje – čak 39% njih ga smatra neophodnim za dobar san, što je znatno iznad globalnog proseka . U IKEA laboratorijama vrše se preko milion testova godišnje na hiljadama različitih materijala, kako bi se osigurala udobnost koja odgovara svima - bez obzira na to da li ljudi spavaju na leđima, boku ili stomaku.

Svetlost je drugi ključni element. Prema stručnjacima iz IKEA, važno je imati tamnu prostoriju za dubok i kvalitetan san. Life at Home izveštaj za ovu godinu pokazao je da je potpuni mrak od velike važnosti za mlađe generacije, posebno za generaciju Z, koja ga ceni više nego stariji ispitanici (31% prema 23%). Zanimljivo je da žene češće od muškaraca traže potpuni mrak za kvalitetan san (28% u poređenju sa 18%). IKEA predlaže korišćenje zavese sa potpunim zamračenjem i toplih, prigušenih svetala koja telu pomažu da se opusti i pripremi za spavanje.

Temperatura je treći element, koja se, prema IKEA stručnjacima, optimalno kreće između 16 i 19°C, ali može varirati između 13 i 20 u zavisnosti od ličnih preferenci. Previše topla ili previše hladna soba remeti san, pa IKEA nastoji da svojim proizvodima doprinese idealnom balansiranju temperature u spavaćim sobama.

Zvuk, četvrti element, često se zanemaruje, iako može drastično uticati na kvalitet sna. Almhult je posebno mesto za IKEA tim koji razvija materijale za zvučnu izolaciju – kao što su teške zavese koji apsorbuju zvuk i minimiziraju vibracije.

Kvalitet vazduha igra još jednu važnu ulogu, a kompaniju IKEA u tome inspirišu šume Smalanda, u kojem je čist vazduh svakodnevica. Istraživači rade na razvoju zavese koja pročišćava vazduh i prečišćivača koji može da ukloni zagađenja. IKEA preporučuje i korišćenje prečišćivača vazduha kako bi prostor bio idealan za odmor.

Šesti, ali ništa manje važan element, jeste uređenje prostora. Minimalistički pristup nije samo estetski trend već i način da se postigne miran i organizovan ambijent, ključan za opuštanje i uživanje u domu. Boje zidova, položaj nameštaja i odsustvo viška predmeta mogu olakšati opuštanje uma. U kompaniji IKEA veruju da plava, zelena i svetlo žuta boja najbolje doprinose spokojnom ambijentu, dok je preporuka da se izbegava ljubičasta, jer može stimulisati um i otežati san.

Almhult - destinacija iz snova?

U Almhultu, svakodnevni ritam života ostavlja dovoljno prostora za uživanje u jednostavnim stvarima – čistom vazduhu, švedskoj idiličnoj prirodi i gostoprimstvu lokalnog stanovništva. Ljubitelji kulture mogu uživati u lokalnim manifestacijama, dok će oni avanturističkog duha pronaći razne staze za planinarenje i biciklizam u okolini.

Foto: Promo

Za one koji žele da saznaju više o korenima kompanije IKEA, poseta IKEA Muzeju u Almhultu pruža fascinantan pogled u prošlost i evoluciju brenda. Almhult je mesto gde je 1953. godine otvorena prva IKEA prodavnica, koja je postala simbol jednostavnog, funkcionalnog dizajna. Danas, ta prva prodavnica je transformisana u IKEA Muzej, gde posetioci mogu da istraže prve IKEA kataloge, vintidž nameštaj i shvate kako je jedan mlad momak iz sela u Smalandu postavio temelje kompanije koja danas posluje u više od 60 zemalja sa filozofijom pristupačnog dizajna za svakoga. Almhult je mesto gde možete osetiti duh inovacije i jednostavnosti – princip kojim se IKEA vodi duže od 80 godina.

Ali, Almhult je više od muzeja. Ovde se nalazi jedini IKEA Hotel na svetu, koji pruža posetiocima priliku da iskuse pravi IKEA stil stanovanja, od nameštaja do jela sa švedskim specijalitetima. Aktivitetshuset, rekreativni centar, mesto je okupljanja zaposlenih i njihove porodice, a zajedno sa ostalim sadržajima, stvara osećaje zajedništva i podrške koji su srž IKEA kulture.

Kako IKEA daje imena proizvodima?

Jedan od zanimljivih detalja koji proističe iz Ingvarove disleksije, jeste neobičan sistem imenovanja proizvoda. Umesto brojeva, proizvodi IKEA nose nazive inspirisane mestima, biljkama i pojmovima iz nordijskih zemalja. Na primer, imena polica inspirisana su zanimanjima, dok se imena dečijih proizvoda zasnivaju na imenima životinja i pridevima na švedskom jeziku.

Dok se milioni ljudi svakodnevno susreću sa IKEA proizvodima u svojim domovima, većina ne zna da je njihov početak bio u ovom malom gradu. Almhult nas podseća da velike promene često počinju u malim sredinama i da vizija jednog čoveka o jednostavnijem, boljem životnom prostoru može postati univerzalna vrednost i stvarnost za mnoge.