"Podizanje novca na šalteru nije dozvoljeno": Penzioneri u Srbiji u panici, šta kaže zakon - smeju li banke ovo da urade

Da li banke smeju da primoraju starije na bankomate? Slučaj Dragana Kukića iz Vršca, kome je banka ukinula podizanje novca na šalteru, otvara brojna pitanja zaštite starijih i zdravstveno ugroženih građana u digitalizovanom bankarstvu.
Foto: Laboo Studio/Shutterstock

Sve je počelo kada se javio penzioner iz Vršca, Dragan Kukić, kome je banka u ovom gradu 28. novembra 2025. godine usmeno ukinula pravo da podiže gotovinu na blagajni, uz obrazloženje da ubuduće novac može podizati isključivo na bankomatu.

- Pri tom nisam dobio nikakvo pismeno obaveštenje, niti je promena istaknuta na vidnom mestu u poslovnici - kaže Kukić.

Posebno zabrinjava činjenica da je reč o klijentu starom 72 godine, lošijeg zdravlja i slabovidom, koji je zaposlenima jasno rekao da nije u mogućnosti da koristi bankomat, ali njegovi argumenti, kako kaže, nisu uvaženi.

Međutim, ovo nije jedini slučaj u kom se banke sve više okreću ka zatvaranju šaltera, pa se tako širom Srbije građani susreću sve manje sa zaposlenima banke, a sve više sa bankomatima i aplikacijama. 

Postavlja se ključno pitanje - Da li banka ima pravo na ovakav potez i šta klijent može da uradi i da li banka ima zakonsko pravo da ukine isplatu na šalteru?

Prema važećim propisima u Srbiji, banke imaju pravo da organizuju svoje poslovanje u skladu sa poslovnom politikom, uključujući i način isplate gotovine. Međutim, to pravo nije neograničeno. Ključne obaveze banaka su, između ostalog, da blagovremeno i jasno obaveste klijente o promenama uslova poslovanja, da posebno vode računa o osetljivim kategorijama klijenata - starijima, osobama sa invaliditetom i zdravstvenim smetnjama, da obezbede razuman i dostupan način korišćenja osnovnih bankarskih usluga.

Usmeno obaveštenje, bez pisanog traga i bez alternativnog rešenja za starije i slabovide klijente, može biti sporno sa stanovišta zaštite potrošača finansijskih usluga.

(MONDO/Kamatica)