Zabrinutost Zapada je pre svega pitanje za Vladu u Podgorici u vezi s usklađivanjem njenih političkih i ekonomskih prioriteta, kaže za Sputnjik nezavisni poslanik Aleksandar Damjanović.
Crna Gora će, navodi Rojters, ako bude uporna da završi autoput Bar—Boljare, preuzeti finansijski rizik kojim neće znati da upravlja, a mogla bi i da poveća zavisnost od Kine, jer je, ističe se, kineski kredit za prioritetnu deonicu autoputa povećao javni dug Crne Gore i "prisilio Vladu da podigne poreze, delimično zamrzne plate u javnom sektoru i ukine naknade za majke da bi dovela javne finansije u red".
I pored nabrojanih mera Međunarodni monetarni fond (MMF) je upozorio da Crna Gora ne može sebi priuštiti dalje zaduživanje kako bi završila ovaj ambiciozni projekat, pa se citira i neimenovani EU zvaničnik koji kaže da se fiskalni prostor Crne Gore toliko smanjio da je to sada "put za nigde".
Ključna stvar koja brine Zapad nije problem neodrživosti crnogorskih javnih finansija, već se čitav fenomen posmatra u sklopu intenzivne debate na Zapadu o kineskom uticaju u Evropi, kako u zemljama EU, tako i u zemljama koje teže pridruživanju tom bloku kao što su Crna Gora, Srbija, Makedonija i Albanija.
Nezavisni poslanik Aleksandar Damjanović podseća da je još pre više od tri godine, kada je usvajan Zakon o autoputu u Skupštini Crne Gore, govorio da se radi o "politički profitabilnom, ekonomski upitnom i finansijski neodrživom projektu“.
"Vreme me nije demantovalo: evidentno je da dinamika gradnje autoputa i dinamika plaćanja već vidljivih troškova i onih koji su naknadno ukalkulisani govore da će biti prekoračenja rokova. Autoput neće biti završen naredne godine, a svakako neće koštati onoliko koliko je to predviđeno ugovorom, već mnogo više“, kaže Damjanović za Sputnjik.
S druge strane, pitanje o tome zašto je Zapad zabrinut treba uputiti Vladi Crne Gore, imajući u vidu da njeni evroatlantski partneri poput SAD i zemalja zapadne Evrope, kako kaže, "nisu najveći investitori i ekonomski partneri u Crnoj Gori ve su to druge države poput Ruske Federacije, Kine, Turske, Azerbejdžana i arapskih zemalja…“
Ipak, po Damjanovićevom mišljenju, glavni problemi vezani za gradnju autoputa u Crnoj Gori su ipak najviše vezani za nestransparentnost čitavog projekta i suviše mnogo nepoznatih detalja o kojima crnogorska javnost ne zna gotovo ništa.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Temperatura pada na -15 stepeni! Čubrilo otkrio detaljnu prognozu za zimu, evo kada će u Srbiji biti najhladnije
Beograđanka za dva meseca dobila 3 kazne: Otkrivamo na kojim se sve lokacijama na auto-putevima meri brzina
Zvezdin Amerikanac hitno reagovao na pomen otkaza Sferopulosu: Šuter crveno-belih se oglasio na Instagramu
Igrao za Zvezdu i rekao najskuplje "ne" u istoriji evro-košarke! Jedan čovek mu se sada smeje zbog 12 miliona