/tekst, foto i video: Mladen Stojović, www.mondo.me/
Članstvo u prestižnom klubu država koje razvijaju elitni nautički i kruzing turizam, podrazumevalo je da Crna Gora nivo pomorske bezbednosti podigne na najviši nivo po međunarodnim standardima. Na tom planu Uprava pomorske sigurnosti Crne Gore napravila je minulih godina korak od sedam milja.
Jedan sektor UPS-a, uz podrazumevajuću opremljenosti i kadrovsku obučenosti zahtevao je, međutim, i kvalitet koji se ne dobija vrhunskom opremom i stručnim usavršavanjem. Kvalitet koji često opisujemo sintagmom - veliko srce, a podrazumeva i hrabrost i humanost i spremnost na žrtvovanje.
Reč je o Odeljenju traganja i spašavanja koje, u složenom sistemu Uprave pomorske sigurnosti, predstavlja poslednju ali često i ključnu kariku jer se u funkciju stavlja kada je kasno za prevenciju.
O podvizima ovog tima, samo donekle, govori i statistika: samo ove godine pripadnici ovog odeljenja spasili su više od 40 ljudi koji su se zatekli u nevolji na moru.
MONDO je proveo jedan dan na moru sa ovim momcima, koji su za one koji prežive traume pravi Posejdoni.
Ovom jedinicom već godinama uspešno rukovodi načelnik za nadzor i kontrolu pomorske sigurnosti Žarko Lukšić. Pripadnici Odeljenja traganja i sigurnosti Uprave pomorske sigurnosti Crne Gore u obaveznoj su pripravnosti da u slučaju potrebe reaguju za najviše 15 minuta od poziva.
Reagovanje podrazumeva da su na poziv za intervenciju (spašavanje ili traganje za ljudima ili imovinom na moru), krenuli nekim od svojih plovila u akciju. Ovo vreme je svetski standard reagovanja timova za spašavanje i traganje na moru. Ove godine prosečno vreme reagovanja crnogorskog tima na poziv za spašavanje na moru bilo je 11,8 minuta iako je broj intervencija bio znatno iznad proseka.
"To je vreme u koje se uračunava i zagrevanje motora plovila nakon što su svi članovi tima koji kreću u akciju spašavanja i traganja na njemu", objašnjava u razgovoru za MONDO Lukšić, koji kao načelnik za nadzor i kontrolu pomorskog saobraćaja rukovodi kompleksnim sistemom u okviru kojeg deluju i obalna radio stanica i kordinacioni centar spašavanja i traganja na moru.
"Ove godine sezona spašavanja na moru počela je veoma rano, već u aprilu, i bila je, a još traje, vrlo intezivna. Ponosni smo što je naš mladi tim za traganje i spašavanje sjajno izneo veliki teret", priča Lukšić objašnjavajući da iza svake uspešne akcije stoje i operateri koordinacionog centra bez kojih većina spasilačkih akcija na moru ne bi bile ni moguće.
PRAVILO "ZLATNOG SATA"
Nekada, međutim, rezultat spasilačkih akcija zavisi i od instinkta.
"U ovom poslu važi pravilo 'zlatnog sata'. Ako u tom periodu ne uspete da pronađete i spasite ljude kojima je pomoć na moru potrebna, šanse za uspeh operacije opadaju. Nedavno iznenadno nevreme, tzv. 'neverin', dovelo nas je u situaciju da spašavamo odjednom 13 ljudi na sedam plovila! Naš radni čamac SAR 1 je u trenutku kada je počeo 'neverin' bio u patroli a ja sam naslutio da bi mogli da imamo vanrednu situaciju naložio da isplovi i naš glavni spasilački brod SAR-3. Tako smo dok je trajalo nevreme koje je specifično upravo tome što iznenada i nepredvidivo počinje, mogli da intervenišemo na vreme i na više strana. Epilog akcije je bio perfektan", kaže Lukšić.
Stalni spasilački tim sektora Uprave pomorske sigurnosti Crne Gore čije sedište je u Baru, čini šest mladića: Jasmin Koković i Stevan Arsović su monari-motoristi (upravljaju plovilima službe), Nikola Bošković je ronilac-spasilac, Sead Begović i Emir Ćorović i Ekrem Zaganjor su spasioci.
Svi su prošli specijalne obuke spasavanja na moru, poseduju neophodne međunarodne licence za posao kojim se bave a uskoro ih čeka i dodatno usavršavanje u inostranstvu.
FOTOGALERIJA
Od četiri plovila kojima raspolaže Odeljenje traganja i spašavanja UPS, dva su stalno stacionirana u luci Bar (aluminijski radni čamac SAR 1 i katamaran SAR 3 koji obavlja i funkciju komandnog broda službe), višenamenski gumeni gliser SAR 4 je uglavnom na vezu u Sutomoru gde je na dežurstvu Nikola Bošković, dok je SAR 2 na vezu u Kotoru.
Po stažu najstariji član šestočlanog spasilačkog tima UPS-a je Jasmin Koković, koji po potrebi "kormilari" brzim SAR 1 čamcem ili komandnim katamaranom SAR 3.
"U akcijama spašavanja se tačno zna procedura i ko šta radi, a moj posao je da pilotiram ovim ili čamcem SAR 1. Kada smo u akcijama spašavanja nijedna uloga nije laka, pa ni moja i kolege Arsovića jer u vanrednim uslovima moramo da održavamo plovila na poziciji koja omogućava spasiocima da dejstvuju. Nekada dejstvujemo u situacijama kada je vidljivost samo par metara ispred broda, talasi i sve što ide uz njih su podrazumevajući faktor", priča uvek nasmejani Jasmin koji je pomorac od punoletstva, i od početka karijere u ulozi kormilara.
Stres je, poput talasa, sastavni deo svake spasilačke akcije. Jasmin kaže da se na to navikao.
"U toku akcije 'radi' adrenalin, svi smo maksimalno fokusirani i svesni da se nema pravo na grešku. Nakon uspešne akcije je drugačija atmosfera. Naročito kada na brodu vozimo i ljude koje smo spasili iz nevolje. Tada lakne svima pa, ako nema povređenih i vanrednih okolnosti, ima mesta i za humor", priča Jasmin.
Ove godine spasilački tim UPS-a imao je neuobičajeno mnogo akcija. Neke su imale i komičan kontekst.
Spasilac-ronilac Nikola Bošković je tako izvukao iz nevolje čoveka koji je pao sa stene u more i, iako nepovređen, nije od stresa uspevao da se sam izvuče.
"Ne znamo kako je pao, ali je indikativno da je u blizini mesta na kojem je 'zaglavio' neformalna nudistička plaža. Čovek je uspeo da pozove vatrogasce ali oni na osnovu njegovog opisa nisu uspeli da ga nađu ni nakon četiri sata pa su u pomoć pozvali nas. Onda sam tražio da se ja čujem sa njim i kada mi opisao stenu znao sam na kojoj je lokaciji pa sam ga odmah izvukao", prisetio se neobične epizode Bošković.
POBEGAO OD ŽENE... U MORE (pa u KAFANU)!!!
Neretko, spasilačkom timu UPS-a stižu i lažne dojave.
"Nedavno smo imali poziv da je inostrani turista, ispostavilo se poljski državljanin, skočio u vodu i nestao. Tražili smo ga dugo, ali bez uspeha dok nas jedan od kupača nije upitao za kim tragamo. Kad smo opisali nestalu osobu rekao nam je: 'A toga tražite, eno ga tamo, pije u kafani'. Ispostavilo se da se čovek posvađao sa ženom, uskočio u more i izronio tako da ga ona nije videla gde je izašao, otišao i nastavio da pije", priča Sead Begović.
Nekada su akciju spasilačkog tima UPS-a, nažalost, unapred osuđene na neuspeh. Tako je bilo nedavno kada je stigao poziv nakon sudara jahte i jedrilice iznad uvale Oblatno u kojoj je stradalo dvoje poljskih turista.
“Bili smo na licu mesta samo 22 minuta posle poziva, a nesreća se desila na otvorenom moru, osam nautičkih milja jugozapadno od uvale Oblatno. Nažalost, nesreća je bila takve prirode da poljskim državljanima nije bilo spasa”, kaže Lukšić.
Ekipa Odeljenja za traganje i spašavanje, inače, u akciju kreće na svaki poziv, bez razmišljanja o verodostojnosti dojave.
"Uvek reagujemo, iako se nekada čini da za tim nema potrebe. Nedavno je bila dojava da je viđena ajkula i mi smo obavili patrolu, izvideli teren. Često ljudi pobrkaju delfina i ajkulu, uglavnom ne znaju mnogo o našoj pomorskoj fauni… Svi znamo da u Jadranu ima 'modrulja' i niko ne pamti za slučaj napada na čoveka. Naše je, međutim, da uvek reagujemo mada u ovakvim situacijama, od pomoći smo praktično samo u psihološkom smislu”, komentariše Lukšić dodajući da lažne dojave podrazumevaju i zakonske sankcije.
Od prošle godine, Odeljenje za traganje i spašavanje dobilo je i svoj telefonski urgentni broj - 129 koji je, kao i slične brojeve policije, hitne pomoć ili Službu zaštite i spašavanja moguće dobiti besplatno sa svakog aparata.
"Pozivom na ovaj broj građani mogu besplatno da prijave sve nepravilnosti na moru.To je ujedno i najbrži i najefektniji način da se stupi u kontakt sa nama jer nema posrednika", kaže Lukšić.
Ove godine Odeljenje traganja i spašavanja UPS imalo je do sada 43 spasilačke akcije, od čega 27 u zoni odgovornosti i 15 van zone odgovornosti.
"Naša zona odgovornosti spašavanja je 50 nautičkih milja, ali naravno ako smo u mogućnosti uvek reagujemo i van nje. Preciznije - nikoga ne ostavljamo u nevolji ako nema drugog ko može da mu pomogne a nije u našoj zoni odgovornosti. Potraga za nestalim u moru traje 48 sati. U slučajevima nedavnih topljenja kod Ade Bojane, kao i nekim ranijim situacijama, mi smo je nastavljali znatno duže, i po sedam dana, iako šansi za spas utopljenika više nije bilo. Njegovoj familiji, međutim, znači da nađemo telo i da može da bude sahranjen kako dolikuje", objašnjava Lukšić.
FOTOGALERIJA:
Spasilački tim UPS-a neretko reaguje i zbog spašavanja imovine na moru.
"I na tom planu često smo reagovali i van naše zone odgovornosti. Tu je situacija specifična jer se na Zapadu podrazumeva da se svako spašavanje imovine na moru plaća. Tako smo nedavno reagovali na poziv dva naša sugrađanina kojima je jedrilica imala kvar van naše zone odgovornosti. Kad smo stigli do njih, odmah su nam rekli da im tegljenje nije potrebno jer su mislili da će morati da ga plate. Životi im nisu bili ugroženi ali struja bi ih odvukla i naravno da smo ih doteglili do marine”, priča Lukšić uz opasku da je solidarnost podrazumevajući deo pomorskog bontona.
Vezenkov zabija nož u leđa Bugarima: Bomba u Eurobasket 2025, MVP Evrolige menja reprezentaciju?
Priveden bivši košarkaš Partizana i reprezentacije: Optužen za nasilje u porodici!
Mondo ukrštenica za 23. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Zašto je Emir Kusturica promenio veru i postao Nemanja? Prozvali ga izdajnikom, a zbog istine su zanemeli svi
Stižu važna pojačanja iz Evrolige: Srbiji pomaže jedan od najboljih, a Bosni i Hrvatskoj dolaze igrači Reala