U crnogorskom pravnom sistemu nema nikakvih prepreka da to uradi.
Prema Zakonu o izboru odbornika i poslanika, Državna izborna komisija moraće da proglasi konačne rezultate izbora najkasnije u ponedeljak 14. septembra, ako ne bude prigovora zbog povrede biračkog prava na izborima 30. avgusta, kao što se čini da neće u vreme pisanja ovog teksta.
Iz Ustava proističe da šef parlamenta Ivan Brajović potom zakazuje prvu sednicu novog saziva Skupštine koja se mora održati najkasnije 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora – odnosno najkasnije 29. septembra, ako DIK proglasi rezultate 14. septembra.
Međutim, Poslovnik Skupštine daje kraće rokove za održavanje prve sjednice novog saziva:
“Saziv na prvu sednicu dostavlja se novoizabranim poslanicima narednog dana od dana podnošenja izveštaja Državne izborne komisije o sprovedenim izborima, a sednica se održava najkasnije pet dana od dana upućivanja saziva poslanicima”.
Prema tome, ako DIK bude čekao poslednji dan da dostavi Skupštini izveštaj, konstitutivna sednica parlamenta na kojoj se verifikuju mandati poslanicima, bira predsednik, potpredsednici i Administrativni odbor – potreban da se formiraju druga skupštinska radna tijela – mogla bi se održati i 21. septembra.
Od tog datuma teče rok od 30 dana da Đukanović da nekome mandat da sastavi Vladu.
"Predsednik Crne Gore… predlaže Skupštini… mandatara za sastav Vlade, nakon obavljenog razgovora sa predstavnicima političkih partija zastupljenih u Skupštini", piše u Ustavu.
Nije jasno da li će na konsultacije sa Đukanovićem ići predstavnici devet lista koje su uspele da uđu u parlament, ili predstavnici preko 15 političkih partija, koje imaju poslanike u Skupštini.
Takođe, ni Ustavom niti bilo kojim drugim propisom nije regulisano kojim redosledom će Đukanović pozivati na konsultacije, niti na osnovu čega će nekome dati mandat.
U većini zapadnih parlamentarnih demokratija Ustavom ili zakonom propisana su ta i druga pitanja u postupku konsultacija i imenovanju mandatara.
U Ustavu Crne Gore ne postoje nikakvi rokovi u kojima predloženi mandatar mora da sastavi vladu i sa programom izađe pred Skupštinu.
“Skupština se raspušta ako ne izabere Vladu u roku od 90 dana od dana kada predsjednik Crne Gore prvi put predloži mandatara”, piše u Ustavu Crne Gore.
“Predsednik Crne Gore raspisuje izbore prvog narednog dana po raspuštanju Skupštine”.
U Ustavu nema ništa ni o poveravanju mandata drugoj osobi da pokuša da sastavi Vladu, ako prvi mandatar to ne uspije, niti o rokovima za to.
Zbog ovih praznina u crnogorskom Ustavu, Đukanović teoretski, strogo pravno gledajući, može dati mandat nekome iz DPS-a, sačekati da prođu tri mjeseca konsultacija, i raspisati nove izbore, najkasnije krajem januara za proleće 2021.
(Mondo/Vijesti.me)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
Haos na kraju i poraz Crvene zvezde: Teo promašio za produžetak, sudije u prvom planu!
Partizan želi da prekine crni niz: Istorijski susret slavnih trenera, ne zna se kome je pobeda potrebnija
Ognjen Dobrić nestao iz ekipe Zvezde: Janis Sferopulos ne računa na "vojnika" crveno-belih
Predrag Mijatović podigao ton: Kakve veze ima Vučić s krizom u Partizanu?!
Ogromna greška sudija na štetu Crvene zvezde: Najbitniji poeni na meču nije trebalo da važe!