Po trenutnoj situaciji u Budvi u Crnoj Gori nema kolone turista, prebukiranih privatnih smeštaja, punih plaža, restorana i lokala, kakve su bile najave za ovo leto. Naročito su državne institucije najavljivale da će ova sezona oboriti rezultate rekordne 2019. godine. Toliko iščekivani špic leta nikako da počne, iako je jul praktično pri kraju.
Uprkos tome što se optimisti i dalje nadaju da će od ponedeljka metropola turizma biti puna, skraćivanje špica leta na samo dvadesetak dana loš je signal za turističku privredu, jer je to, prema mišljenju mnogih, nedovoljno da se ostvare profiti koji bi izvukli lošiju posetu tokom maja i juna zbog nepovoljnih vremenskih prilika, ali i "julsku rupu” kada je bio evidentan manjak gostiju.
U najnovijm izveštaju Turističke organizacije Budve navodi se da 37.755 gostiju boravi na revijeri od Jaza do Buljarice, što je za četiri odsto više nego prošlog leta. “Sam početak sezone od kraja marta je obećavao rekordnu turističku sezonu, međutim, trebalo bi da smo u špicu sezone, a grad je poluprazan”, kaže u razgovoru vlasnik starogradskog lokala “Mozart” Luka Vučković.
Ističe da mu je obim posla u poređenju s junom isti što se, kako kaže, nikada nije desilo. “Iz razgovora s kolegama koji se bave izdavanjem smeštaja saznajem da im je ista poslovna situacija kao i nama. Tačno je da smo podigli cene od deset do dvadest odsto, ali ne vidim u tome glavni problem jer je su cene značajno veće u zemljama okruženja nego kod nas. Moram da napomenem da nam je PDV od sedam odsto na hranu i bezalkoholno piće značajno pomogao u poslovnom oporavku od loših sezona izazvanih koronom”, naglašava Vučković.
Prema podacima Turističke organizacije Budve, u gradu ipak boravi više gostiju nego prošle godine u isto vreme. Ipak, ti podaci moraju da se uzmu s rezervom, jer TO Budve nema precizne podatke o broju ležaja u privatnom smeštaju, te se navode samo procene.
Da tokom jula nisu ostvareni dobri rezultati, potvrđuje predsednik Udruženja ugostitelja Budve Aleksandar Jovanović. “Jul je podbacio kada je u pitanju privatni smeštaj i vanpansionska potrošnja. Trenutno ima gostiju, ali su očekivanja bila veća, shodno dobroj predsezoni i najavama. Budva je malo skuplja za tradicionalne goste iz regiona i to je razlog slabije potrošnje. Takođe, nova tržišta - Saudijska Arabija, Poljska i baltičke zemlje, nemaju kupovnu moć zapadnih gostiju, Skandinavaca, Britanaca”, ističe Jovanović.
Direktorka Udruženja izdavalaca privatnog smeštaja u Crnoj Gori Branka Džoganović navodi da su u privatnom smeštaju u južnoj regiji u najvećem broju gosti iz regiona i dijaspore. “Njihov dolazak je uslovljen godišnjim odmorima, raspustom i studentskim rokovima. Došlo je do određenih pomeranja i to se pored vremenskih prilika odrazilo na trenutno stanje. I prošle godine je špic sezone počeo oko 20. jula, što ne može nikako da se nadoknadi u nastavku sezone. Uporno neplansko upravljanje kapacitetom privatnog smeštaja od strane nadležnih institucija drži izdavaoce smeštaja u prilično nepovoljnom i neravnopravnom položaju. Cene su u rangu najavljenih, u pojedinim gradskim zonama i povoljnije. Privatni smeštaj je najpovoljnija usluga u ukupnom turističkom proizvodu”, naglašava ona.
Da se gužve tek očekuju, potvrđuje i zakupac "Mogrena", jedne od najpopularnijih budvanskih plaža, Roberto Viola. “Trenutno smo zadovoljni sezonom, i ako se ovako nastavi nadam se da možemo da pokrijemo gubitke od maja i juna kad je bilo dosta kiše. Još očekujemo da krene pravi špic i da se Budva napuni”, kazao je Viola.
I prema rečima vlasnika noćnih klubova, špic sezone kasni. “Ono što mi, kao ugostitelji, primećujemo kroz posetu u našim objektima jeste da sezona definitivno kasni. Činjenica je da letnja sezona nikada kasnije nije počela. Kada su u pitanju ugostiteljski objekti koji se bave noćnim životom, po čemu je Budva svetski poznata destinacija, jako puno zavise od izdavaoca privatnog smeštaja, od kojih imamo informaciju da njihova popunjenost nije na zadovoljavajućem nivou”, naglašava jedan od njih u razgovoru.
I dok ugostitelji ne mogu da se pohvale dosadašnjim rezultatima, opšti stav turističkih poslanika je da trenutno u Budvi najbolje posluju trgovački lanci. Izvršni direktor kompanije “Megapromet”, vlasnik najjačeg budvanskog lanca supermarteka “Mega market”, Balša Mitrović kazao je da su za sada zadovoljni tokom turističke sezone kada je reč o prometu.
“Posećenost objekata je na zadovoljavajućem nivou i zasada ispunjavamo naše planirane ciljeve. Znam da je potrošačima uvek bitna cena, ali mi tu ne možemo puno uticati jer naše cene u najvećoj meri diktiraju dobavljači jer smo mi dominantno maloprodaja i snabdevamo se od domaćih distributera i zastupnika raznih brendova i proizvođača hrane... Uvozna, a ne proizvođačka ekonomija, pokazuje svoje negativne efekte... Nadam se da će i druge delatnosti osetiti pozitivne efekte sezone u narednom periodu kada se očekuje špic turističke sezone", kazao je Mitrović.
Luka Vučković upozorava da Budva i dalje kuburi s brojnim problemima koji moraju pod hitno da se reše. “Lično smatram da grad mora pod hitno da reši problem nedostatka parking prostora, zaobilaznicu za tranzit vozila, da sagradi bolnicu i da se svi zajedno posvetimo ekologiji, jer na taj način ćemo se značajnije i ozbiljnije pozicionirati na turističkoj mapi sveta. Tek posle značajnih infrastrukturnih projekata treba se posvetiti uređenju šetališta i kozmetici grada. Apelujem na celu privredu i Opštinu Budva da moramo zajednički da se posvetimo produženju sezone i da postanemo turistički grad tokom cele godine”, ističe on.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Vijesti.me)
Rapsodija Zvezde, Olimpijakos je pao u Areni: Ovako se ide u plej-of Evrolige!
Pravio haos na utakmici Zvezde, sada joj opet sudi! Evroliga ga vratila u Arenu posle velikog skandala
Ovako će izgledati novi kružni tok u centru Beograda! U sredini sat od 15.000.000 RSD: "To će biti simbol grada"
NOVO NA MONDO PORTALU: Probaj MONDO sudoku, svaki dan u 19h nova igra!
Miloš Teodosić ne igra protiv Olimpijakosa: Još jedan problem za Crvenu zvezdu