Rekordan broj nemačkih turista zabeležen je 2022. godine, kada je više od 3,4 miliona Nemaca posetilo Hrvatsku u specifičnim postpandemijskim uslovima. Ipak, poslednje ankete ukazuju na pad optimizma među nemačkim putnicima, što izaziva zabrinutost kod domaćina.
Nemci su među najzahtevnijim i najvernijim turistima, posebno na Jadranu, gde se starije generacije decenijama vraćaju poznatim destinacijama. Međutim, anketa sprovedena u maju ove godine među 2.000 nemačkih građana pokazuje da svaki treći revidira svoje planove putovanja: 20% planira ređe putovati, a 11% će skratiti odmore.
Ekonomska situacija utiče i na putovanja, koja se sve više doživljavaju kao neophodnost, a ne luksuz. Iako dve trećine nemačkih turista i dalje planira duži odmor tokom leta, preko polovine vodi računa o troškovima, a 45% bira destinaciju prema političkoj stabilnosti i bezbednosti. Mnogi skraćuju odmore sa uobičajenih dve nedelje na 4 do 9 noći. Finansijski bezbrižnih je samo oko 10%, uglavnom iz domaćinstava sa prihodima većim od 4.000 evra mesečno.
Hrvatska je i dalje popularna destinacija, sa oko tri miliona nemačkih turista, brojkom koja je pre pandemije prvi put dostignuta i koja je ostala na visokom nivou. Prošle godine broj posetilaca iz Nemačke smanjen je na oko 3,2 miliona, a tokom prvih meseci ove godine zabeleženo je blago smanjenje broja turista, ali porast noćenja za 10% u poređenju sa istim periodom prošle godine.
U Istri, gde nemački turisti čine trećinu ukupnog prometa, primećen je pad poseta tokom prvih pet meseci ove godine za 39%. Direktor Turističke zajednice Istre, Denis Ivošević, ne očekuje značajan rast do kraja godine, ali ističe da će uprkos padu broj noćenja i dalje biti znatno iznad nivoa iz 2019. godine.
Ivošević naglašava da je nemoguće očekivati novi rekord poput onog iz 2022. godine, jer su sada ukinuta putna ograničenja, a konkurencija za nemačke turiste je globalna. Pitanje cena nije presudno, ukoliko je usluga na visokom nivou - u Istri su najbolje popunjeni luksuzni hoteli, vile i kampovi, što pokazuje da tržište prepoznaje kvalitet u odnosu na cenu.
BONUS VIDEO:
(Večernji/MONDO)