Taktika da se, pred glavni deo turističke sezone, ne šalju poruke koje bi nekoga mogle odvratiti od dolaska u Hrvatsku, kako se očekivalo, nije dala mnogo rezultata. Činjenica da je za letnji odmor na Jadranu od pre dve ili tri godine potrebno više novca nego ikada ranije, kao i da su neki, na krilima dobre postkorona potražnje, podigli cene preko svake mere i preko zlatnog pravila vrednosti za novac, već je poznata evropskim putnicima. Ovog leta samo utvrđuju gradivo novim negativnim primerima, koji dobijaju veliku publicitet na društvenim mrežama.
Ispod takvih objava nižu se stotine komentara, a ekstremni slučajevi neopravdano visokih cena podjednako iznenađuju i meštane i strance. Jednoj lokalnoj turistkinji već je presela jutarnja kafa. Neoprezno, bez prethodnog pogleda u cenovnik, odlučila se za ledenu kafu. Cena je bila sedam evra!
Šokirana gošća je pokazala račun, a njena TikTok publika ju je obavestila da je za taj novac u Grčkoj mogla da dobije giros uz kafu. Neki su joj, međutim, poručili da je dobro prošla. Kažu da ledena kafa u nekim jadranskim kafićima košta deset ili čak 12 evra. Na istoj društvenoj mreži, gošća iz Britanije podelila je svoje iskustvo sa smeštajem u Dubrovniku. Soba sa bračnim krevetom i kupatilom, ali bez prozora, za tri noći – 500 evra.
To jest, mlada Britanka nije mogla da veruje, uprkos tome što je smeštaj bio u centru grada, da cena iznosi 166,6 evra po noćenju. Mlade Nemice, s druge strane, bile su šokirane cenama u tržnim centrima. Nisu puno pričale u svom videu, moglo bi se reći da su na kremu za sunčanje od 33 evra ostale bez reči, ali im se previše činile i limenka Red Bula za 3,42 evra i litar gaziranog pića za 2,25 evra.
Devojku iz Australije, s druge strane, u nevericu su dovodile cene sira, mleka i konzervirane tune u prodavnici, dok su blogeri Kristijan Hergesel i njegova partnerkaMari takođe zaključili da Hrvatska više nije jeftina. Tri meseca su prikupljali cene smeštaja, restorana, supermarketa i poslastičarnica u 16 destinacija (o čemu su izveštavali na svom blogu worldonabudget.de), navodi Večernji list.
Zaključuju da par, za nedelju dana odmora u špicu sezone, mora da izdvoji u proseku 739 evra samo za smeštaj. Najviše su ih iznenadile cene u restoranima. Ako, kako kažu, putnik ne uloži trud da pronađe pristupačnije alternative, često će platiti isto kao u Nemačkoj - ili čak i više. Analizirajući stotine cena, došli su do zaključka da večera za dvoje u proseku košta između 40 i 60 evra. Na primer, ćevapčići su oko 13,23 evra, Coca-Cola od 250 mililitara 3,76 evra, pola litra piva oko pet evra, dok riba košta i do 72 evra po kilogramu.
Naravno, kako blogeri savetuju, moguće je pronaći cene koje su nešto niže, ali i znatno više od navedenih. Na primer, nemački portal bestenjoy.com ističe da tokom vrhunca sezone odmor od 7 dana u Hrvatskoj košta oko 70 do 150 evra po osobi po noćenju, odnosno od 490 do 1050 evra, ali napominju da cene značajno padaju van sezone.
Diskusija o cenama, naravno, ne odvija se samo na društvenim mrežama. Turističke cene u mediteranskim zemljama analiziraju i evropski mediji, koji često navode da je rastuću popularnost hrvatskog turizma pratio i rast cena, što predstavlja problem i za domaće stanovništvo. Međutim, turističke vlasti - ćutale ili ne - ne mogu da sakriju činjenice, navodi Večernji list.
BONUS VIDEO:
