Pismo Ričardu Brensonu: Zašto izbeglice ne lete | Mondo Portal

  • Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.
Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

EX YU

Pismo Ričardu Brensonu: Zašto izbeglice ne lete

Izvor mondo.rs
Izvor mondo.rs

Gotovo svakodnevne vesti o utopljenima ili spasenima iz nemirnih voda Sredozemnog mora i naivna pitanja na društvenim mrežama zašto izbeglice uopšte idu morem, potakla je jednog Sarajliju da napiše otvoreno pismo vlasniku Virdžina.

Edis Jašarević iz Sarajeva otvorenim pismom Ričardu Brensonu, milijarderu i vlasniku, između ostalog, aviokompanije Vidžin, pokrenuo je peticiju u kojoj se objašnjava zašto izbeglice "biraju" neizvesnost nemirnog mora umesto sigurnog leta.

Pre nekoliko dana gledao sam na YouTubu video snimak profesora Hansa Roslinga (Gapminder foundation), piše Jašarević, kako objašnjava zašto izbeglice iz Sirije rizikuju smrt u Mediteranu.

Oni plaćaju hiljade evra da se ukrcaju na brod, umesto da plate nekoliko stotina za avionsku kartu. Zašto?

Profesor Rosling o stradanjima izbeglica
Izvor: YouTube

Objašnjenje je jednostavno, kaže profesor Rosling, izbeglice daju hiljadu evra ili više (a izveštaju zapravo kažu da plaćaju i po 5.000 evra da stignu do EU), dakle mogu da plate avionsku kartu od 400 ili 500 evra. Problem nastaje na prvom koraku – šalteru aviokompanije za čekiranju karata na aerodromu.

Šveđani već spremaju prvi let

Švedska neprofitna organizacija Refjudži er (Refugee Air) već je pokrenula sličnu akciju da se omogući ljudima da u tu zemlju stignu direktno iz zemalja koje se graniče sa Sirijom - Libana, Jordana i Turske, gde je smešten najveći deo od četiri miliona Sirijaca koji su napustili zemlju, prenosi Rojters. Prvi let se planira "pre nego što sneg padne na Stokholm".

Tu nastaje pravna zavrzlama napravljena EU direktivom 2001/51/EC, koja radi efikasne borbe protiv ilegalne emigracije zemlje EU obavezuju aviokompanije da svaka osoba koju prevoze mora imati uredna dokumenta za ulaz u neku zemlju. U suprotnom, ako osobi ne bude odobren ulaz, aviokompanija snosi troškove vraćanja.

Ovaj deo direktive se striktno poštuje, za razliku od drugog dela koji se odnosi upravo na – izbeglice. Ista direktiva kaže da se obaveza ne odnosi na izbeglice koje dolaze po osnovi Ženevske konvencije.

Problem je u tome što je EU prebacila odgovornost za odluku da li je neko izbeglica ili ne - na šalterskog službenika.

Posledica se lako može pretpostaviti – u avion ne može niko ko nema vizu, a izbeglice do vize ne mogu jer za nju apliciraju tek kada stignu u neku od zemalja EU.

"Znajući to, ukoliko zaposleni u aviokompaniji poput vaše", obraća se Jašarević u otvorenom pismu Brensonu kao čoveku koji ga je dotad inspirisao svojim aktivnostima, "omoguće da se ljudi ukrcaju i neće više biti dece u moru, niti tela četvorogodišnjaka koje izbacuje more na obale Mediterana".

Predlog Jašarevića je jednostavan i ostvariv. Omogućiti onima koji potpišu dokument da su izbeglice prema odredbama Ženevske konvencije da plate povratnu kartu. Tako će, em platiti manje, em putovati sigurnije. Ukoliko iz zemlje u kojoj traže azil odbije, put nazad im je već plaćen i aviokompanija ništa ne gubi (dapače, dobija veliki broj putnika).

Pismo je objavljeno na Jašarevičevom blogu a peticija na Change.org.

Inicijalizacija u toku...

Komentari 2

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Vv

Meni ovo zvuci kao vrlo logican i dobar predlog.

As

Sta mu dodje Mevlid Jasarevic ?

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU