Jedanaest makedonskih vojnika koji su u subotu poginuli nedaleko od Skoplja u helikopterskoj nesreći na povratku iz mirovne misije Eufora u BiH, sahranjeni su uz državne i vojne počasti. Uzrok nesreće zvanično nije saopšten, ali mediji navode da je helikopter dobio naredbu iz kontrolnog tornja da sačeka i da prednost putničkom avionu

Makedonski vojnici su poginuli prilikom povratka u zemlju nakon šestomešne misije EU ALTEA u BiH. Najstariji je imao 40, a najmladji 26 godina.

To je največi gubitak makedonske armije u jednom danu. Uzroci nesreće još nisu poznati.

Sve pogrebne ceremonije u mestima u kojima su vojnici živeli - u Skoplju, Kumanovu, Strumici, Djevdjeliji i skopskim prigradskim naseljima Dračevo i Kamnik - počele su u isto vreme, u 10 sati.

U Makedoniji je dan žalosti i zastave su spuštene na pola koplja.

Makedonska televizija direktno je prenosila pogreb petorice vojnika iz Skoplja koji su sahranjeni u Aleji velikana.

Bosna i Hercegovina je takodje proglasila dan žalosti, a zbog loših vremenskih uslova u Sarajevu, državna delegacija BiH, sa predsedavajućim Predsedništva Željkom Komšićem na čelu, nije mogla da otputuje u Skoplje, na sahranu. Osim Komšića, sahrani su trebalo da prisustvuju ministar odbrane BiH Selmo Cikotić, načelnik Zajedničkog štaba Oružanih snaga BiH Sifet Podžić i generali Ante Jeleč i Miladin Milojčić.

Sahrani u Skoplju prisustvovali su i Dragan Šutanovac u svojstvu ministra odbrane Srbije i kao izaslanik predsednika Srbije Borisa Tadića, ministar odbrane Crne Gore Boro Vučinić, kao i njihove kolege iz Bugarske, Albanije, Hrvatske i komandant Eufora, general Martin Vilalain.

Verskim obredom u Skoplju rukovodio je poglavar Makedonske pravoslavne crkve arhiepiskop Stefan.

Pilot helikoptera propuštao putnički avion?

Helikopter makedonske vojske koji je pao u subotu dobio je naredbu iz kontrolnog tornja da sačeka i da prednost putničkom avionu, saznaje agencija Beta iz izvora bliskih istrazi.

Helikopter Mi17 makedonske vojske pao je kod mesta Katlanovski Blace i tada je poginulo svih 11 vojnika koji su se vraćali iz misije EUFOR-a u BiH.

Na osnovu preslušanih traka na kojima se nalaze snimci komunikacije pilota helikoptera i kontrolnog tornja, istraga je saznala da je pilot helikoptera dobio naredjenje da čeka na odredjenoj visini, ali se još tačno ne zna zašto.

Izvori iz istrage su potvrdili su da su trake preslušavane u protekla dva dana.

I makedonski list "Dnevnik" piše da je helikopter dobio naredjenje da propusti putnički avion iz Ciriha.

List navodi da nije bio prijavljen neki tehnički problem letelice, a po ulasku u zemlju s Kosova, pilot je zbog otežanih meteoroloških uslova zatražio da bude navodjen radarom.

Helikopter je leteo na ruti od sarajevskog aerdroma Butmir, preko Berana u Crnoj Gori, prešao preko Kosova i ušao u makedonski vazdušni prostor kod mesta Djeneral Janković. Vojna letelica je potom preletela skopsku Crnu Goru i bila spremna za sletanje na vojnom delu skopskog aerodroma "Aleksandar Veliki".

List "Dnevnik" piše da se sletanje obavljalo preko radara, a da je helikopter bio upućen da napravi polukrug na južnoj strani aerodroma u pravcu Katlanova. Istovremeno, dok je helikopter bio na 700 metara visine, trebalo je da sleti avion iz Ciriha, pa je njemu, prema pravilima, data prednost.

List podseća da makedonska kontrola letenja nema vojne kontrolore i da to obavljaju civili, što je bio i deo kritike evropskih stručnjaka i čemu je takodje posvećen i deo izveštaja Evropske komisije.

Specijalna komisija ispituje uzroke nesreće ali za sada nema zvanične podatke. Prema jučerašnjim navodima instituta sudske medicine, svih 11 vojnika je pogunulo zbog pada a ne zbog požara letelice.

(agencije/MONDO)