Trojni pregovori poslovodstva Fijata, predstavnika štrajkača i Vlade Srbije na čelu sa premijerkom Anom Brnabić za danas su završeni i nastaviće se sutra.
Posle današnjeg sastanka iz Vlade je saopšteno da su predstavnici kompanije Fijat Krajsler automobili (FAC) Srbija izrazili spremnost da se formira posebna Komisija koja bi analizirala sve procese rada u toj fabrici radi eventualne optimizacije poslovanja i ispravljanja svih mogućih nedostataka.
U nastavku pregovora koje predvodi premijerka Ana Brnabić, rukovodstvo FAC-a je izrazilo spremnost da u radu te komisije učestvuje i predstavnik štrajkačkog odbora kragujevačke fabrike.
Predstavnici FAC-a naveli su i da će razmotriti opcije za obezbeđivanje nadoknade za radnike koji ostaju prekovremeno u toku noći.
Govoreći o mogućnostima za povećanje plate i isplate bonusa efikasnosti, premijerka Ana Brnabić ocenila je da su radnici FAC-a vredni i lojalni ljudi, kao i da je ovo prvi put kako su stupili u štrajk od kako kompanija posluje u Srbiji. Ona je apelovala na obe strane da se u narednim danima razgovara o svim mogućim opcijama koje bi bile na zadovoljstvo svih.
Predsednik Štrajkačkog odbora fabrike Fijat Zoran Marković nije danas mogao detaljnije da govori o pregovorima, jer, kako je rekao, oni su u toku, ali je ocenio da su konstruktivni.
"Zbog pregovora nismo u mogućnosti da dajemo izjave. Pozvao sam neke kolege da ne dajemo izjave, pošto se razgovori sa kompanijom nastavljaju sutra. Krenuli smo u pregovore na konstruktivan način, kako bismo našli rešenje za izlaz iz ove situacije", rekao je Marković novinarima posle sastanka u Vladi Srbije.
Upitan šta je najveći problem u pregovorima, Marković je odgovorio da nema problematičnih pitanja.
"Sva pitanja biće rešena u pregovorima", poručio je Marković.
Premijerka je ranije danas predložila s obzirom da ima dosta tema o kojima mora da se razgovara kontinuitet u razgovorima u toku današnjeg i narednih dana u cilju pronalaženja najboljeg rešenja za sve.
Premijerka Ana Brnabić je zahvalila predstavnicima Štrajkačkog odbora što su imali razumevanja, prekinuli štrajk i došli na pregovore a istovremeno i poslovodstvu Fijata na učešću u pregovorima.
Ona je istakla da je Vladi Srbije stalo do rešenja problema imajući u vidu i to da je manjinski vlasnik firme sa 33 odsto.
U ime Vlade Srbije učestvuju premijerka Ana Brnabić i ministri privrede i rada Goran Knežević i Zoran Đorđević, u ime kompanije Fijat generalna direktorka Silvija Verneti, a u ime zaposlenih predsednik Štrajkačkog odbora Zoran Marković.
Premijerka je sinoć iza zatvorenih vrata u Skupštini grada Kragujevca više od dva sata razgovarala sa predstavnicima štrajkača u "FCA Srbija" gde je proizvodnja obustavljena 27. juna.
Na tom sastanku dogovoreno je da danas u vladi počnu pregovori sa poslodavcem, a da se radnici vrate u pogon.
Premijerka je podsetila da je vlada manjinski partner u FCA Srbija i da ne može da garantuje nikakve rezultate, ali da garantuje da će biti sve vreme uz radnike, da će zajedno pregovarati, i da će uz njih biti Vlada Srbije.
Brnabić je napomenula da će sa svojim timom, pre svega sa ministrom privrede Goranom Kneževićem, insistirati da se ispuni što više zahteva sindikata.
Predsednik Štrajkačkog odbora Fijata Zoran Marković (SSSS) juče izjavio da se otkazuje protest koji je bio zakazan za danas i pozvao je sve radnike "Fijata" da dođu na svoja radna mesta.
On je sinoć rekao da su sindikat i štrajkački odbor, posle sastanka sa premijerkom Anom Brnabić, fabrike "FCA Srbija" odlučili da prekinu štrajk i nastave razgovore sa predstavnicima kompanije i Vladom Srbije na najvišem nivou.
Marković je rekao da je presedan u sindikalnoj borbi, da se štrajk završi bez dogovora, ali da su radnici dobili mogućnost da pregovaraju za sve što su se borili proteklih 16 dana.
On je dodao da će biti nezadovoljnih, ali je istakao da je danas "radni dan" i da očekuje "brze i jasne pregovore".
Radnici u FCA Srbija istakli su zahtev da im vlada garantuje najmanju neto zaradu od 45.000 dinara, da dobiju 20.000 dinara kao naknadu tokom štrajka, novu organizaciju posla, isplatu bonusa za efikasnost za 2016. i troškove prevoza kada nema javnog prevoza u Kragujevcu.
ŠTRAJK PREKINUT "U PET DO DVANAEST"
Štrajk je prekinut, čini se, u pet do 12, jer su eksperti već počeli da mere koliko nam je svakog dana manje u državnoj kasi, koliko će da "sklizne" BDP, koliko će se unazaditi izvozna lista. Naravno, sve procene su paušalne, jer Fijat ima neprodatih vozila na zalihama, tako da štrajk tu nije ostavio direktne posledice.
Upozoravajući na sve to prethodnih dana s raznih su strana mnogi pokušavali da, sa manje ili više takta i pristojnosti, "urazume" radnike, odnosno sindikalce, od kojih su se ovog puta kao značajno rigidniji i manje spremni na dogovor pokazali predstavnici onog, kako se obično kaže, državnog sindikata, nego predstavnici i članovi Nezavisnosti (čiji je predstavnik i izbačen iz Štrajkačkog odbora).
I dok je jedna smena štrajkovala, a druga bila za prekid, dok su jedni juče šetali po Kragujevcu, a drugi štrajkovali za mašinama, Supština Samostalnog sindikata u kompaniji Fijat Krajsler automobili je odlučila da prekine štrajk koji traje neprekidno od 27. juna.
UGOVOR O KOJEM NIKO NE BI JAVNO
Zanimljivo je i da se ovog puta akteri iz političkog miljea u državi nisu preterano mešali u celu stvar - i dok su jedni krivili naprednjake i aktuelnu vlast (DS, SDS, DS S), drugi su iz opozicionog korpusa upravo njih krivili, jer je cela priča s Fijatom u Srbiji počela u vreme prethodne vlasti.
Naime, Ugovor o zajedničkom ulaganju u Zastava automobile, vredan oko 950 miliona, Vlada Srbije i Fijat grupa su potpisali su septembru 2008. godine. Ugovor ističe u decembru 2018. godine.
Sadržaj ugovora nikada nije obelodanjen, a javnost je upoznata samo sa onim delom koji se tiče zajedničkog ulaganja u novu kompaniju Fijat, u kojoj 67 odsto vlasništva drži italijanski proizvođač automobila, a 33 odsto Vlada Srbije.
Prema Ugovoru o zajedničkom ulaganju, upisani kapital zajedničke kompanije je bio 300 miliona evra, od čega je srpski udeo iznosio 100 miliona evra.
Mada konkretni podaci o zajmovima i podsticajima države takođe nisu zvanično nikada objavljeni, u medijima se spekulisalo da je iz budžeta Srbije na ime subvencija "otišlo" 10.000 evra po jednom zaposlenom radniku.
Država je takođe uložila u njihovu obuku za rad na tehnologiji koju je donela italijanska kompanija, koja je krenula sa proizvodnjom "Fijata 500L".
Nova kompanija je uposlila 2.400 radnika, što je za Grad Kragujevac, u kojem je ekonomska tranzicija koštala hiljade radnika njihovih radnih mesta, bio "posao veka", s obzirom da se pre toga često o Kragujevcu govoriklo kao o "dolini gladi".
Početak rada nove fabrike obezbedio je sigurne poslove i za još oko 8.000 radnika u preduzećima kooperantima Fijata.
Sve u svemu, saga sa štrajkom u Fijatu predugo traje, pa su glavni akteri imajući verovatno to u vidu juče postigli dogovor o prekidu, jer je postojala opravdana bojazan da u narednih nekoliko dana Izalijani krenu da traže izlaznu strategiju.
Od takvog su ishoda mnogi strahovali, čini se ipak, i radnici. Oni bi se, sasvim sigurno, suočili s gubitkom posla, ali i država bi trpela štetu, o gubitku rejtinga kod stranih investitora da se i ne govori.
Tužna partija Partizana: Navijači promrzli i nisu videli ama baš ništa!
Kraj serije "Sablja": Večeras gledamo finale trilera o ubistvu premijera Zorana Đinđića, evo šta nas očekuje
Srbija i Aleksa pregazili Dansku u Beogradu: Sad smo na Evropskom prvenstvu!
Primim 160€ penziju, a samo ugalj i drva koštaju 355: Težak život Ukrajinaca, mnogi uzeli rusko državljanstvo
"Dali smo sve da ubedimo Pešića da ostane": Petrušev objasnio šta je najveća razlika u reprezentaciji