• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Porudžbine aviona za 89 milijardi dolara

Za vreme sajma u Farnboru, poručeno je 480 aviona i druge tehničke robe, ukupne vrednosti 88,7 milijardi dolara - dvostruko više nego na prethodnom sajmu, 2006. godine.

Ukupna vrednost sporazuma o kupovini, zaključenih tokom ovogodišnjeg aeronautičkog sajma u Farnboru (Farnborough), gradu u južnoj engleskoj grofoviji Hempšir, dostigla je gotovo 89 milijardi dolara, dvostruko više nego 2006, saopštili su minulog vikenda organizatori pošto su sumirali rezultate manifestacije koja se u tom gradu održava svake druge godine.

"Za vreme sajma je poručeno 480 aviona i druge tehničke robe, ukupne vrednosti 88,7 milijardi dolara - dvostruko više nego na prethodnom sajmu (42 milijarde), održanom 2006", navedeno je u saopštenju.

Ovogodišnji, jubilaran sajam (60. po redu), održan je od 14. do 20. jula i privukao je dosad najviše učesnika. Paviljone i štandove je imalo oko 1.500 kompanija iz 40 zemalja, a sajam je posetilo blizu 133.000 stručnjaka i 153.000 gledalaca koji su imali priliku da vide 165 primeraka različite tehnike na zemlji i u vazduhu. "Farnboro 2008 je, bez sumnje, ostvario izuzetan uspeh. Veoma smo zadovoljni", izjavio je, povodom sumiranja rezultata, predstavnik organizatora, Trevor Sajdbotom.

Avionska industrija nastavlja da, po njegovim rečima, uspešno posluje bez obzira na usporenje globalnog privrednog rasta i uprkos visokoj ceni goriva. "Obim porudžbina jasno govori da je ovaj aeronautički sajam i dalje vodeći forum biznisa u domenu globalne aviokosmičke industrije", rekao je Sajdbotom.

Najveća senzacija je istovremeno potpisivanje sporazuma o isporuci 55 Boingovih i 45 Erbasovih aviona - ukupne vrednosti 21 milijardu dolara - aviokompaniji Etihad ervejz iz Abu Dabija.

Koncern Erbas je zaključio sporazume o isporuci aviona ukupne vrednosti 40,5 milijardi dolara, a dobio je sigurne porudžbine za isporuku 247 aviona. Lizing operater iz Dubaja, DAE Kapital poručio je, na primer, 30 aviona tipa A350-900 i 70 tipa A320 za ukupno 12,6 milijardi dolara. Među ostalim poručiocima Erbasovih aviona su aviokompanije iz Tunisa, Saudijske Arabije, Južne Koreje, Italije, Katara, SAD i Latinske Amerike.

Glavni konkurent Erbasa - američki Boing - takođe je popunio listu porudžbina velikim sporazumima.
Najveći kineski avioprevoznik Er Čajna kupio je 15 Boingovih aviona tipa 777-300, koji imaju povećan kapacitet dužine leta, te 30 aviona iste kompanije tipa 737-800 nove generacije. Ukupna vrednost tih poslova iznosi 6,3 milijarde dolara. Istovoremeno, kompanija Malezija erlajns je poručila 35 Boingovih aviona tipa 737-800 nove generacije, ukupne vrednosti 2,6 milijardi dolara. Plan za kupovinu Boingovih aviona su najavili i emiratska kompanija Flaj Dubai, nigerijska Arik er i američka lizing kompanija ACG.

Ruse "zeza" kerozin

I najveći britanski proizvođač avionskih motora Rols Rojs može da se pohvali velikim porudžbinama, vrednim 9,3 milijarde dolara. Najprodavaniji je najnoviji motor iz porodice "Trent", projektovan za savremene širokotrupne avione, čije porudžbine dostižu vrdenost sedam milijardi dolara.

Drugi motor za civilni sektor - V2500 - doneo je Rols Rojsu sporazume vredne više od 1,1 milijarde dolara. Kompanija je, takođe, dobila porudžbine za isporuku motora za vojne avione u vrednosti 900 miliona dolara.
Ni Rusi nisu ostali po strani. Aeroflot je potpisao sporazum sa Erbasom o isporuci pet novih aviona tipa A321 s motorom CFM-56, koji treba da budu isporučeni do decembra 2013. godine.

Ruski graditelji aviona su, takođe, dobili prvu porudžbinu za prevođenje putničkih aviona tipa Erbas u teretne. Sporazum, koji su potpisali ruska Ujedinjena aviokorporacija i evropski koncern EADS, predviđa preopremanje 30 putničkih aviona tipa A320 i A321 u teretne avione za jednu od najvećih svetskih lizing kompanijam, holandsku Aer Kap.

Vodeći ruski civilni avion na početku 21. veka - "suhoj superdžet-100" - takođe je dobio niz porudžbina. Rusko-italijansko zajedničko preduzeće Superdžet internešenel, stvoreno radi prodaje novog ruskog regionalnog aviona, potpisalo je sa švajcarskom lizing kompanijom AMO sporazum o isporuci pet takvih letilica u vrednosti 150 miliona dolara. Jedan neimenovani evropski poručilac, pak, poručio je 20 aviona tipa superdžet-100 u vrednosti 600 miliona dolara. Ruska lizing kompanija Avijalizing, koja je u Farnboru poručila 24 aviona tipa "suhoj superdžet-100", planira da ih raspodeli među šest ruskih avioprevoznika.

Avioprevoznici u Rusiji se, međutim, suočavaju sa sve većim cenama goriva. Problem je toliko ozbiljan da može izazvati stečaj polovine ruskih aviokompanija, upozorili su stručnjaci. Cena avionskog goriva u Rusiji je od početka godine skočila za više od 70 odsto i trenutno je viša od prosečnog međunarodnog nivoa. Kerozin je u Moskvi šest odsto skuplji nego u ostalim evropskim gradovima, iako velika većina evropskih zemalja ne poseduje sopstvene rezerve sirove nafte.

U slučaju da cena avionskog goriva u Rusiji poraste za još 20 odsto, stečaj mnogih ruskih avioprevoznika bio bi neizbežan. Čak i vodeća kompanija Aeroflot doživljava teškoće, pa stručnjaci predviđaju da bi i Aeroflot mogao da uskoro bude primoran da se sa aviona domaće proizvodnje, koji troše mnogo goriva, preorijentišu na neke druge, ekonomičnije - poput Boinga 737, na primer. Avioni ruske proizvodnje ionako već učestvuju sa manje od 10 odsto u ukupnoj kupovini aviona ruskih avioprevoznika.

(Tanjug)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image