• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ugovor sa Fijatom "težak" 950 miliona evra

Vlada Srbije i italijanski Fijat potpisali su ugovor o osnivanju zajedničke kompanije i vredan 950 miliona evra, koji do sada predstavlja najveću investiciju u Srbiji.

Vlada Srbije i italijanski Fijat potpisali su ugovor o osnivanju zajedničke kompanije i vredan 950 miliona evra, koji do sada predstavlja najveću investiciju u Srbiji.

Fijat će imati 67 odsto vlasništva, a Vlada Srbije 33 odsto u novoj kompaniji koja će preuzeti imovinu fabrike Zastava u Kragujevcu, navodi se u ugovoru koji su potpisali potpredsednik Vlade i ministar ekonomije Mlađan Dinkić i predsednik Fijat grupe Sređo Markione.

Dinkić je precizirao da će u zajedničkom preduzeću biti zaposleno 4.750 radnika.

Ministar je novinarima u Palati "Srbija" rekao da je predviđeno da ukupan ulog Fijata u novoj kompaniji bude 200 miona evra u novcu, dok će ulog Srbije iznostiti 50 miliona evra u novcu i isto toliko i stvarima i pravima.

U prvoj fazi, kako je precizirao ministar, kapacitet fabrike iznosiće 200.000 automobila godišnje, a to bi trebalo da se dostigne do kraja 2010. godine, kada se očekuje i početak proizvodnje potpuno novog modela klase A.

Izgled tog modela biće objavljen mesec dana pre početka proizvodnje, rekao je Dinkić i dodao da je to za sada poslovna tajna Fijata i da su netačne fotografije novog modela koje su ovih dana objavili pojedini domaći i strani mediji.

U fabrici u Kragujevcu će, kako je rekao srpski ministar, biti nastavljena proizvodnja automobila Zastava 10, a predviđeno je da se godišnje proizvede 10.000 vozila tog modela.


S obzirom da je u pitanju zajedničko ulaganje, kako je rekao Dinkić, Srbija će pratiti Fijatove investicije u značajnom obimu, pa je kao podrška projektru predviđeno 100 miliona evra u novcu, 50 miliona evra iz kredita kao i značajna poreska oslobođenja.

Fabrika će, kako je rekao, biti smeštena u okviru nove carinske zone u Kragujevcu, a 90 odsto proizvodnje će ići u izvoz pa se očekuje da će se na izvoznim poslovima inkasirati milijardu evra.

Predsednik Fijat grupe Serđo Markione izjavio je da vozila iz Kragujevca neće prodavati samo na srpskom tržistu, veh i na tržištima okolnih zemalja i zapadne Evrope. On je naglasio da je današnji dan posebno važan, jer je potpisani ugovor veoma značajan primer saradnje privatnog preduzeća i državnih institucija.

Markione je istakao da će ova investicija, s jedne strane, omogućiti Fijatu da dobije fabriku na strateškom prostroru i nove klijente, a, s druge strane, novo ulaganje doprineće ekonomskom i tehnološkom razvoju Srbije.

Srbija takođe planira da zajedno sa lokalnim vlasima u Kragujevcu investira više od 300 miliona evra u naredne četiri godine u infrastrukturu i zaštitu životne sredine.

Potpisivanju ugovora prisutvovali su i predsednik i premijer Srbije Boris Tadić i Mirko Cvetković, skoro svi ministri, a italijansku vladu je predstavljao ministar inostranih poslova Franko Fratini.

Markione i Dinkić potpisali su i Memorandum o razumevanju o budućoj saradnji dve članice Fijat grupe, Iveka (Iveco) i Manjeti Marelija, sa Vladom Srbije u proizvodnji autobusa, specijalnih vozila i automobilskih komponenti. Prema tom memorandumu, biće formirane još dve zajedničke kompanije koje će biti 70 odsto u vlasništvu Italijana, a 30 odsto u vlasništvu Srbije.

Početna investicija za te komapanije je 240 miliona evra, od čega je učešće Srbije 60 miliona evra, uz odgovarajuće poreske olakšice i ulaganja u infrastrukturu. Tim memorandumom je pridviđeno da do kraja 2012. Iveko kao suvlasnik Zastava kamiona u Srbiji proizvodi specijalna vozila i oko 2.200 autobusa godišnje. Manjeti Mareli će prozivoditi komponente i delove za domaće i inostrano tržište.

Premijer Srbije Mirko Cvetković ocenio je da će ukupna investicija u narednoj godini Srbiji doneti oko 800 miliona evra i naglasio da će ukupna ulaganja premašiti milijardu evra. Cvetković je u izjavi novinarima istakao da će uz relizaciju dodatnih ugovora, potpisanih danas Memorandum o razumevanju sa Ivekom i Manjeti Marelijem, ukupna ulaganja preći milijardu evra.

Predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je da ugovor sa Fijatom ima i poseban politički značaj jer je bliskost Srbije sa Italijom i njena spremnost da pomogne evropske integracije naše zemlje sada utemeljena i u ekonomskoj sferi: "Ovo je veliki dan za Srbiju, za Fijat i za italijansku industriju. Posle 50 godina ovo je novi početak i zato delim ponos građana Srbije što je jedna od najvećih svetskih kompanija i najveća italijanska kompanija, ponovo u Srbiji."



Posle potpisivanja, ispred Palate Srbija su pušteni baloni u bojama italijanske i srpske zastave. Ceremonija potpisivanja strateškog Ugovora o saradnji italijanskog Fijata i Vlade Srbije završena je svečanom predajom ključa grada i ikone Svetog Đorđa zaštitnika grada Kragujevca na konferenciji za novinare upriličenoj u sedištu Gradske skupštine.

Ključeve i ikonu predsedniku Fijat grupe Serđu Markioneu predao je gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović.

Poželevši uspeh Kragujevčanima u realizaciji Ugovora srpski premijer Mirko Cvetković je istakao da će saradnja sa Fijatom imati poseban zanačaj za lokalnu upravu jer će uticati na opšti razvoj grada, usluga i svega onog što prati njegovu realizaciju.

Markione je novinarima rekao da je Fijat imao više ponuđača za zajedničku saradnju, ali su dva razloga bila presudna za opredeljenje da to bude Zastava i Kragujevac. Prvi je raspoloženje i brzina kojom je sve što je traženo i urađeno, a drugo je ponašanje Kragujevčana koji su Fijat primili raširenih ruku. "Ulažemo finansijski, tehnički i moralni trud i imamo puno posla", poručio je Markione.

Gradonačelnik je zahvalio predsedniku Srbije Borisu Tadiću, Vladi Srbije, a najviše ministru za ekonomiju i regionalnu saradnju Mlađanu Dinkiću koji je, kako je rekao, najviše doprineo realizaciji ovog projekta. "U predizbornoj kampanji građanima sam obećao da će grad da se podiže i on se diže, da ćemo završiti auto-put i on se sada radi. Obećali smo da će doći Fijat i Fijat je došao", istakao je Stevanović.

Govoreći o detaljima Ugovora koji je ranije potpisan u Beogradu, Dinkić je najavio da će u Kragujevac i Šumadiju biti investirano od 1,3 do 1,5 milijarde evra o čemu je, kako je rekao, moglo samo da se sanja. "Za 15 do 16 meseci treba da krene proizovndnja novog modela koji će biti lepši i moderniji od popularnog 'ćinkvećenta', a 95 odsto proizvodnje biće plasirano na tržišta zemalja Evropske unije", rekao je Dinkić. On je dodao da će oprema za proizvodnju novog modela biti instalirana u dve faze i ona će u prvoj omogućiti proizvodnju od 200.000 vozila, a zatim i novih 100.000 za godinu dana.

Ekonomski analitičari ocenili su, u izjavama Tanjugu, da je potpisani ugovor sa Fijatom o zajedničkom ulaganju u kragujevačku fabriku "Zastava" veoma značajan za Srbiju, ali i da će njegov uspeh biti potpun ukoliko se automobili iz Kragujevca budu izvozili u Rusiju.

Ekonomski ekspert Danijel Cvetićanin ocenio je da postoji mogućnost da ugovor sa Fijatom, ukoliko se stekne niz povoljnih okolnosti, "bude jedan dobar posao po Srbiju". "Ako se desi da, i pored finansijske krize i krize investiranja u svetu, Fijat uloži tih milijardu evra, to će biti dobro za nas", kazao je Cvetićanin i dodao da će posao u potpunosti biti uspešan ukoliko se automobili budu izvozili na rusko tržište bez carine.

Prema rečima ekonomiste Jurija Bajeca, ugovor sa Fijatom "znači novi početak automobilske industrije u Srbiji i modernizaciju srpske privrede u celini".

"To će biti prilika da Srbija na konkretnom primeru i u saradnji sa renomiranim svetskim proizvođačem dokaže da je kao zemlja, kao lokalna samouprava i kao fabrika spremna da primi jednu tako veliku investiciju i da obezbedi sve neophodne infrastrukturne, kadrovske i druge pretpostavke neophodne da takav projekat zaživi", kazao je Bajec.

Ekonomista Milan Kovačević smatra da finansijski ugovor sa Fijatom nije dovoljno transparentan, ali da je sigurna korist od njega što će obezbediti nova radna mesta i povećati izvoz iz Srbije.

On je naglasio da nisu poznate sve karakteristike tog posla, "jer smo dobili veoma škrte informacije". "Kaže se da će naša strana uložiti 33 odsto, da ćemo dati postojeću imovinu 'Zastave. 'Zastava' ima mnogo obaveza, ne znamo šta će se dogoditi sa obavezama, pa ne znamo ni kolika je prava vrednost imovine koju ćemo dati u tu kompaniju", istakao je Kovačević.

Generalni direktor kompanija za investiciono savetovanje na tržištu jugoistočne Evrope "Citadel" Milutin Nikolić kazao je Tanjugu da će ugovorom o zajedničkom ulaganju i strateškom partnerstvu sa grupom FIAT još jednom biti skrenuta pažnja na investicione potencijale kojima obiluje naša zemlja.

"Veliku korist od toga će imati čitava domaća privreda, kao uostalom i čitavo domaće finansijsko tržište", istakao je Nikolić i dodao da dolazak partnera koji je rešen da u modernizaciju i oživljavanje srpske auto industrije uloži više stotina miliona evra, ali i pokrene proizvodnju automobila namenjenih tržištu brojnih zemalja je ogroman uspeh za sve nas.


(agencije/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image