Domace borbeno vozilo Lazar 3 mora na preradu

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ekonomija

MORA NA ozbiljnu PRERADU: "Lazar 3" dobar samo kao laki pokretni bunker?

Izvor mondo.rs Izvor Beta
Izvor mondo.rs Izvor Beta

Predstavljeno kao dika i ponos srpske vojne industrije, borbeno vozilo "lazar 3" ne samo da zaostaje za savremenim konkurentima, nego nije doraslo ni vozilima koje Vojska Srbije (a pre nje JNA) koristi već decenijama.

Iako se pripadnici Vojske Srbije već mesecima obučavaju na novom oklopnom vozilu domaće proizvodnje "lazar 3", a u narednoj godini se očekuje prijem novih vozila tog tipa, to i dalje nije borbeno oklopno vozilo kakvo je potrebno srpskim oružanim snagama, kaže analiza Balkanske bezbednosne mreže.

U tome "ponos i diku" srpske namenske industrije ograničava nedovoljno snažno naoružanje i izostanak mogućnosti plovidbe (kao amfibija). To praktično imaju sva ostala oklopna vozila VS, iako su stara i po nekoliko decenija.

Možda će vas zanimati

Kako navodi portal Balkanska bezbednosna mreža u analizi "lazara 3", reč je o naizgled savremenom točkašu koji, ipak, još nije "punokrvno borbeno vozilo pešadije". Na primer, na kupoli mu je samo mitraljez kalibra 12,7 milimetara, dok savremena borbena vozila pešadije imaju topove bar kalibra 20 milimetara.

"'Lazar 3' može da zaštiti vojnike od vatre iz zasede, mina, šrapnela artiljerijskih granata i da iz mitraljeza 12,7 mm gađa lako oklopljena vozila i pešadiju. Sa takvim oružjem on ne može da se bori protiv vozila svoje klase oklopljenosti", dodaje taj portal.

Podseća se da postoje najave iz Jugoimporta, preko koga ide proizvodnja i prodaja, da se radi na ugradnji topova kalibra 30, 40 pa čak i 57 milimetara, što bi znatno ojačalo borbene sposobnosti tog vozila, ali "lazar 3" i dalje nema mogućnost da gađa iz pokreta, što umanjuje njegovu borbenu vrednost u odnosu na svetska vozila sličnog tipa.

Trenutno se u saradnji sa kompanijom Teleoptik Žiroskopi iz Zemuna radi na otklanjanju te mane ali bitan nedostatak na kojem se ne radi jeste to da "lazar 3" ne može da plovi. To znači da ni realno male vodene prepreke kao što su reke Srbije - Južna Morava, Nišava, Toplica, Ibar ili Tisa – predstavljaju nepremostivu prepreku za borbeno vozilo, a kamoli Sava ili Dunav.

"Zemlje Balkana koje su nabavile ili rade na nabavci oklopnih transportera i borbenih vozila pešadije točkaša, kupuju vozilo koje ima amfibijska svojstva koja 'lazar 3' ne poseduje. Rumuni imaju švajcarsku 'piranu 5', Hrvati i Slovenici finsku 'patriju' a Mađari ruski "BTR-80", koji mogu da plove", navodi se u analizi.

VOJSKA SE VEĆ VOZI U PRVIH ŠEST KOMADA

Vojska Srbije primila je ove godine prvih šest "lazara 3" iz fabrike Borbeni složeni sistemi, i oni su raspoređeni u 41. pešadijski bataljon u Bujanovcu, dok se trenutno na tom vozilu obučavaju pripadnici 21. pešadijskog bataljona iz Raške, koji će biti naredna jedinica koja će biti preoružana na taj tip oklopnog transportera.

Nedavno je prvi put u saopštenju Ministarstva odbrane navedeno da je "lazar 3" formalno "oklopno borbeno vozilo transporter", što predstavlja otklon od dosadašnje prakse da se naziva "borbeno vozilo pešadije", ali taj portal navodi da je time samo rešena dilema oko definicije, dok su neka druga pitanja i dalje ostala otvorena.

"Prvobitni plan VS sa početka 21. veka bio je da se deo mehanizovanih bataljona koji koriste borbena vozila pešadije guseničare "BVP M80" iz vremena JNA preoruža borbenim vozilima pešadije na točkovima.

Ta ideja bila je u skladu sa svetskim trendovima zamene guseničara bržim točkašima. Namera da se takvo vozilo nabavi u inostranstvu presečena je 2008. ponudom Jugoimport-SDPR da se nabavi domaće vozilo, navodi portal.

Tada je ponuđen tehnološki demonstrator "lazar 1", koji je imao odlike vozila poznatih po engleskoj skraćenici MRAP (mine resistant ambush protected), kakvi se koriste u ratovima u Avganistanu i Iraku, ali to nije bila vrsta vozila kakvo je želela VS pa je Jugoimport SDPR ponudio drugo, "unapređeno rešenje".

Vojska Srbije je 2013. godine prihvatila da zajednički radi na projektu i tada su definisani taktičko-tehnički zahtevi za novim vozilom u kategoriji borbenog vozila pešadije sa topom od 30 milimetara u NATO kalibru i sa dve protivoklopne rakete, ali je krajem 2018. godine u naoružanje primljeno šest primeraka "lazara 3" sa mitraljezom 12,7 milimetara, u vidu donacije Jugoimporta.

Zbog toga "lazar 3" nije mogao da bude vozilo pogodno za zamenu proverenog guseničara M-80A, kakve koriste mehanizovani pešadijski bataljoni, već je određen za jedinice mehanizovane pešadije koje su do sada za transport trupa koristile običan mali kamion TAM-110, jugoslovenske proizvodnje.

PROČITAJTE I OVO

Inicijalizacija u toku...

Komentari 48

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Arthas

Kakva drzava, takva vojska, takva i oklopna vozila. Sve se uklapa. Pa mi smo Juga proizvodili do 2004... O cemu pricamo...

Vladimir

Hvala presveti efendija

Djoka iz NY

Što bi rekli nabudženi tamić! Hoće li neko odgovarati što je potpisan ugovor o kupovini oklopnog vozila koje ne zadovoljava potrebe VS? Znam da neće, pitam onako.

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU

loader