Godišenje se u Srbiji obavi oko 120.000 kupoprodaja ili ostavina, u kojima učestvuje oko pola miliona ljudi. Od 1. januara stupila je na snague izmena Zakona o porezima na imovinu, koje je inicirao NALED, pa vlasnici više ne moraju da razmišljaju o tome kako da popune i podnesu poresku prijavu.

Direktorka za regulatornu reformu u NALED-u, Jelena Bojović, ističe da će samo ova mera privredi i građanima doneti uštedu od oko 6,5 miliona evra u naredne četiri godine.

"Do sada je procedura bila komplikovana, jer su građani prijave podnosili Poreskoj upravi i lokalnoj poreskoj administraciji. Dešavalo se da jedna osoba nasledi po nekoliko nekretnina i, recimo, zemljište na selu. To znači da nekoliko puta mora da podnose prijave i plaća takse. Po starom sistemu, obilazila bi 5-6 različitih šaltera da završi posao, a sada se sve obavlja samo na jednom mestu, kod javnih beležnika", objasnila je Bojović.

UVEZANA ĆETIRI SOFTVERA

Poreznici će podatke dobijati elektronski, od javnih beležnika, a da bi taj sistem funkcionisao, povezana su četiri različita softvera. "Uvezivanjem različitih softvera i donošenjem dva zakona, omogućeno je da svoje obaveze završite kod javnog beležnika. On ima obavezu da, podatke iz ugovora, šalje i poreznicima i katastru. Na vama je sad samo da sačekate rešenje i platite porez, ako ste obveznik i da za nekoliko radnih dana proverite onlajn da li ste upisani kao novi vlasnik", rekla je Jelena Bojović.

Prema njenim rečima, time je završena i druga faza projekta "Uvođenje jedinstvenog šaltera za registrovanje nekretnina u Srbiji", na kojem su timski radila ministarstava građevinarstva, finansija i pravde, Republički geodetski zavod, Poreska uprava, Kancelarija za IT i eUpravu, Grad Beograd, javni beležnici, a koji uz podršku Fonda dobre uprave Vlade Ujedinjenog Kraljevstva, sprovode NALED i PwC Srbija.

Obe faze zaokružuju rešavanje jedne od najkomplikovanijih administrativnih procedura koja je zadavala muke građanima pri rešavanju jednog od najvažnijih životnih događaja kao što je kupovina stana ili kuće.

Reforma celokupnog postupka upisa u katastar značiće i velike uštede u vremenu i novcu.

Uštede se procenjuju na čak 24 miliona evra u naredne četiri godine, za 144.500 procedura koje se godišnje obave u katastru, uključujući i upis hipoteke.

"Prvu fazu smo i zvanično započeli kada je 2018. donet Zakon o postupku upisa u katastar nepokretnosti, a katastar uspostavio novi softver, e-Šalter. I u prvoj fazi su javni beležnici važna karika, jer u postupku solemnizacije, kada overavaju ostavinska rešenja ili kupoprodajne ugovore, istovremeno šalju podatke katastru kako bi se što efikasnije izvršio upis novog vlasnika", kaže Bojović i dodaje da se naredna reforma, ukidanje poreskih prijava, samo nadovezala na ovu.