• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Godina legendi: Opel Askona i Manta pune 50 godina (VIDEO)

Izvor mondo.rs

Manta je došla na tržište 1970. godine, a iste godine stigla je Askona kao sportska limuzina i životni stil. Valter Rol i Askona osvojili su Evropski i Svetski reli šampionat.

Opel je 1970. godine napravio revoluciju u srednjoj klasi. Opel Askona je bila prototip sportske limuzine za zabavu u vožnji sa odličnom upravljivošću.

Manta je, međutim, bila kruna slave. Elegantni kupe delio je istu tehnologiju kao i Askona, čineći je dostupnom velikom broju kupaca. Sa Mantom, nemački brend doneo je još jedan automobil iz snova, samo dve godine nakon Opela GT.

Askona i Manta su sledili GT preko Atlantika i uspešno se prodavali u SAD. Imali su međunarodnu karijeru koju je postiglo samo nekoliko Opelovih modela. Danas su to veoma traženi modeli među kolekcionarima i koštaju daleko više od njihovih cena kada su bili novi.

Kao limuzina sa dvoje i četvoro vrata, Askona je bila postavljena tačno između Kadeta i Rekorda. Askona je postavljala nove standarde: Karavan je bio prvo kompaktno izdanje za život i stoga daleko ispred svog vremena. Sa sportskim modelom Manta, Opel je istovremeno ušao na rastuće tržište porodičnih sportskih kupea. Šasija, ogibljenje i pogonski sklopovi bili su identični, oba modela su imala četvorocilindrične motore koji proizvode od 60 do 105ks.

Do marta 1975. proizvedeno je 691.438 jedinica Askone A, a u istom periodu i 498.553 jedinica Manta A.

Valter Rol i suvozač Johan Berger su u Askoni osvojili Evropsko prvenstvo u reliju 1974, a 1975. na reliju Akropolj ostvarili su Opelovu prvu pobedu na Svetskom prvenstvu u reliju. Rol i Kristijan Gistdorfer su 1982. osvojili Svetsko prvenstvo u reliju u Asconi 400.

Sportska Manta debitovala je u septembru 1970, amblemom Manta koji je bio inspirisan fotografijama morskog istraživača Žaka Kustoa. Prezentacija je prigodno održana na Timendorfer plaži na obali Baltičkog mora. Za Opel je Manta bila korak na novu teritoriju.

"Umesto da postojeći model zastari, automobil koji danas predstavljamo je deo našeg asortimana i zadovoljava novu potražnju tržišta", pisalo je u tadašnjem saopštenju Opela.

Atraktivni modeli u koje se moglo primiti četiri putnika, bili su veoma popularni. Jedinstvenost je bila veoma tražena, a Mantin oblik i linije bili su upravo ono što tržište traži. U prvoj godini prodaje, Opel je izvezao 56.200 jedinica Mante iz salona dok je ukupno proizvedeno 498.553 automobila. Novi član porodice motora bio je 1.6 sa 68 KS, čak 80ks u S verziji. Najmoćniji motor na Manti bio je četvorocilindrični 1.9 S sa 90 KS koji je takođe koristio Opel Rekord.

Mantin asortiman počeo je sa 60ks 1.2 tokom 1972, a u novembru iste godine usledila je luksuzno opremljena Manta Berlineta. U standardnu opremu spadali su sportski upravljač, grejanje zadnjeg stakla, halogena svetla, električni perači vetrobranskog stakla i vinilni krov.

Pet godina proizvodnje obogaćene su brojnim specijalnim varijantama modela - "Holiday", "Plus", "Swinger" i "Summer Baza" kombinovali su gornje tržišne specifikacije sa umerenim cenama. Manta GT / E, pokretan 1,9-litarskim motorom od 105 KS, Bosch L Jetronic diznama ubrizgava gorivo, pojavio se 1974. Trend ka mat umesto hromiranoj opremi nastavio se sa Manta GT / E. Poslednji specijalni model stigao je 1975. godine, neposredno pre debija Manta B.

"Black Magic" temeljen na GT / E bio je obojen u crno sa narančastim prugama na bočnim stranama.

Askona je premijerno prikazana na sajmu u Torinu 1970.

Što se tiče opreme i motora, kao i dimenzija, Askona se uklopila u prostor između Kadeta B i Rekord C, preuzela je ulogu koju je prethodno igrala luksuzna "Olimpija". Askona je u početku bila ponuđena kao limuzina sa dvoja i četvoro vrata i luksuzno opremljena.

Nezavisno prednje ogibljenje sastavljeno je od opruga i amortizera, kruta zadnja osovina. Snagu je snabdevao 1.6-litarski četverocilindrični motor sa 68ks, a "S" verzija sa visokom kompresijom od 80ks. Kao i veći četvorocilindrični motori Rekorda, Askonina pogonska jedinica imala je bregastu osovinu. U martu 1972, Opel je predstavio verziju sa umerenim cenama sa 1.2 OVH motorom sa 60ks.

U paleti modela bila je i Ascona Voiage. U početku se Voiage ponudio samo u L verziji, bilo je to 1974. godine, pre nego što se manje luksuzni karavan pridružio liniji. U proleće 1971. godine model su proširili Ascona 1.9S i Ascona SR. SR je pokretao 1,6-litarski motor od 80 KS ili 1,9-litarski agregat sa 90 KS. Opcija trostepenog automatskog menjača kojeg je Opel proizveo prvi put tada, uparen je sa snažnijim motorima. Model SR kao novost na tadašnjem tržištu takođe je bio dostupan.

O Opelu

Opel je jedan od najvećih evropskih proizvođača automobila, a osnovao ga je Adam Opel u Ruselshajmu Nemačkoj, 1862. godine. Kompanija je počela da proizvodi automobile 1899. Opel je deo PSA grupe od avgusta 2017. Zajedno sa britanskom sestrinskom markom Vaukhall, kompanija je zastupljena u više od 60 zemalja širom sveta i prodala je 201 milion vozila u 2019. godini.

BONUS VIDEO: EVOLUCIJA FOLKSVAGENA GOLF

Evolucija "folksvagen golfa"
Izvor: YouTube

PROČITAJTE I OVO

Komentari 5

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Željko

Nekada su kola imala dušu!

miloje

A ni jedan ni drugi u životu. Mislim, žive ali pod drugim imenom. Šteta, ne treba menjati nazive. Tako ni Toyotin Auris nije trebao da bude Auris već dobra stara Corolla ali su to već shvatili.

Duško

Imao dve Askone...1.3 iz 83' i 1.6 iz 86'(slučajnost brojki).Od svih kola koja sam imao(bilo ih je dosta) i koje sam prodao,jedino mi žao ove 1.6...koja je to limuzina bila.

special image