Predsednik Upravnog odbora i v.d. generalnog direktora "Jat ervejza" Saša Vlaisavljević izjavio je da je "Jat" zainteresovan za preuzimanje većinskog vlasništva nad makedonskim avioprevoznikom MAT-om.

On je rekao da će u petak u Beograd doći generalni direktor makedonske aviokompanije Zlatko Petrovski, radi nastavka pregovora započetih u Skoplju prošle sedmice.

Vlaisavljević je u intervjuu Tanjugu naveo da već ove sedmice "Jat" počinje komercijalnu saradnju sa makedonskom aviokompanijom.

On je istakao da je, prema podacima srpskog avioprevoznika, osnovica duga makedonske aviokompanije deset miliona dolara, tako da je predloženo da "Jat" uđe u vlasnički odnos sa MAT-om i to potraživanje naplati kroz zajednički posao.

"S tim u vezi formiraćemo zajedničku komisiju koja će utvrditi sva potraživanja i dugovanja MAT-a, kako prema 'Jatu', tako i prema svima ostalima, kako bi nakon toga pravni tim definitivno predložio kakvo partnerstvo bi bilo obostrano najprihvatljivije", naveo je on.

Vlaisavljević je naglasio da će tokom razgovora biti razmotrene obe opcije - preuzimanje manjinskog ili većinskog udela u MAT-u.

"Sa naše strane će sigurno na stolu biti ponuda za preuzimanje većinskog vlasništva", istakao je on i dodao da postoji ideja da se razgovori dignu na državni nivo i da manjinski paket akcija MAT-a preuzme makedonska vlada.

Prema njegovim rečima, tržište Makedonije na godišnjem nivou ima potencijal od oko 600.000 putnika, "kao i jos neke, nama izuzetno zanimljive prednosti", tako da je interes "Jata" da se pozicionira u Makedoniji i definitivno povrati ulogu regionalnog lidera.

"Sa tržištem Makedonije mi već počinjemo realizaciju planova o direktnom dugolinijskom saobraćaju iz Beogradu za Severnu Ameriku", dodao je Vlaisavljević.

On je objasnio da se uspostavljanjem partnerstva sa MAT-om otvara mogućnost i da "Jat" leti iz Prištine za Evropu, kao i da bude premošćen problem između Makedonije i Grčke u vazdušnom saobraćaju.

Vlaisavljević je najavio da "Jat" od aprila kreće sa saobraćajem za Pulu - četiri puta nedeljno, kao i da se uspostavljanje linija za Dubrovnik i Split očekuje na leto 2010 godine.

Na pitanje kada se može očekivati uspostavljanje linije Beograd - Zagreb, on je napomenuo da se o tome razmišlja samo u kontekstu otvaranja dugolinijskog saobraćaja sa Severnom Amerikom.

Vlaisavljević je ukazao i da je za ovu godinu "Jat" ugovorio čarter saobraćaj u vrednosti od 13,5 miliona evra, u kome je potražnja veća za 15 do 20 odsto nego prošle godine, međutim, zbog ekonomske krize procenjuje se da će u ovoj godini u redovnom saobraćaju biti prevezeno 10 do 15 odsto putnika manje nego 2008.

On je naveo da je, prema preliminarnim procenama, gubitak "Jata" u 2008. godini bio 25 do 28 miliona evra dodajući da će konačni rezultati poslovanja biti poznati početkom aprila.

Vlaisavljević je rekao "da je 90 odsto gubitka rezultat katastrofalno visoke cene goriva, tako da je 'Jat' u 2008. godini imao samo jedan zadatak - opstanak", dok se preostali deo gubitka odnosi na nabavku rezervnih delova.

On je istakao da, sa sadašnjom cenom kerozina i uštedama koje se preduzimaju, očekuje da 2009. godina bude godina stabilizacije "Jata" i godina bez gubitaka, tako da od 2010. podmlađen i sa novom flotom "Jat" počne da ostvaruje profit.

Govoreći o racionalizaciji broja zaposlenih u "Jatu", on je ukazao da se na konkurs za dobrovoljni odlazak prijavilo 286 zaposlenih, što je "sasvim solidan odziv", s obzirom na to da je menadžment "Jata" u poslednjih 14 meseci već smanjio broj zaposlenih sa 1.822 na 1.697.

Vlaisavljević je naglasio da je zadatak "Jata" da pre letnjih ferija smanji broj zaposlenih na najviše 1.200 i najavio da bi na sledećoj sednici Upravnog odbora trebalo da bude doneta odluka o novoj sistematizaciji i organizaciji, a nakon toga sa sindikatima utvrđeni kriterijumi za proglašavanje tehnoloških viškova.

On je napomenuo i da "Jat" istovremeno određen broj delatnosti kao što su obezbeđenje, auto servis, pravna delatnost, realizuje angažovanjem drugih firmi (autsorsing).

Vlaisavljević je naveo i da "Jat" sada raspolaže sa 16 aviona, kao i da su već pokrenute aktivnosti u vezi sa nabavkom nove flote već od proleća 2010 godine.

"Planiramo kao prioritet zamenu naših aviona tipa ATR novim, tišim i modernijim avionima tipa ATR 72-500, zatim nabavku aviona tipa B 737 700, kao i četiri jedinice sa 70 do 90 mesta za koje tek počinjemo razgovore sa potencijalnim proizvođacima", precizirao je Vlaisavljević.

Prema njegovim rečima, Upravni odbor "Jata" će formirati tročlanu komisiju na čelu sa potpredsednikom odbora kapetanom Nenadom Petrovićem, koja će obavljati razgovore sa svim proizvođačima i o tome redovno obaveštavati prvo Upravni odbor, zatim skupštinu akcionara, a nakon toga i Vladu Srbije.

Na pitanja da li je Vlada Srbije već isplatila "Jatu" odobrenu pozajmicu, Vlaisavljević je kazao da je uplaćeno oko pet miliona evra za podizanje flote, "a ove nedelje očekujemo i tri miliona evra pozajmice za otpremnine za naše zaposlene, koji su se dobrovoljno prijavili na program sa otpremninom od 300 evra po godini radnog staža".

(Tanjug)