• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Koncesija za autoput na arbitraži

Kompanija konzorcijuma "Alpina-por" podnela je u Parizu zahtev za arbitražu protiv Vlade Srbije, u vezi sa izgradnjom autoputa Horgoš-Požega i traži obeštećenje od u kome traži obeštećenje od 71 milion evra.

Kompanija "Sever-Jug autoput"- koju je osnovale austrijske "Alpina" i "Por"- objavila je u ponedeljak da je pred Međunarodnom trgovinskom komorom u Parizu podnela zahtev za arbitražu protiv Vlade Srbije, u vezi sa izgradnjom autoputa Horgoš-Požega, u kome traži obeštećenje od 71 milion evra.

"Konzorcijum je povukao ovaj potez sa žaljenjem, ali ga vidi kao neizbežan, pošto je pristup za koji se koncesionar oduvek zalagao bio da se nađe fer i adekvatno rešenje", navedeno je u saopštenju.

Zahtev je zasnovan na troškovima preliminarno procenjenim na najmanje 71 milion evra i sastoji se iz dva osnovna dela : kompenzacije za pripremne radove, koji su već sprovedeni sa dobrom voljom, i gubitak profita, navedeno je u saopštenju.

Pokretanje procesa arbitraže ne bi trebalo da se sagledava u suprotnosti sa spremnošću koncesionara da doprinese razvoju srpske infrastrukture, koja je uvek bila u skladu sa najvišim svetskim građevinskim i poslovnim standardima, naveo je u saopštenju.

Koncesionar takođe dodaje da vidi Srbiju kao jedno od najznačajnijih tržišta u jugoistočnoj Evropi i spreman je da da doprinos daljem unapređenju srpske infrastrukture.

Koncesionar za autoput Horgoš-Požega, austrijske firme "Alpina" i "Por", kao što je poznato, 16. decembra prošle godine jednostrano je raskinuo ugovor o koncesiji. Predložena je i formalna medijacija, odnosno započinjanje procesa posredovanja i dogovoranja.

Kako je navedeno u saopštenju , "tokom leta 2008, postalo je očigledno da nema spremnosti srpske vlade da se dođe do rešenja, pa se koncesionar fokusirao na pregovore i pokušao da osigura najbolji ishod".
Pre nego što je pristupio arbitraži, konzorcijum je započeo medijaciju u decembru 2008, i ti "pregovori su vodili konzorcijum i Vladu do nekoliko razgovora, a poslednji su održani krajem februara", navedeno je u saopštenju.

Od februara, koncesionar nije primio nijedan pisani odgovor, zahtev ili komentar od Vlade Srbije, povodom nekoliko predloga koje je "Sever-Jug Autoput" podneo, dodaje se.

"Jedina aktivnost koju je Vlada Srbije preuzela je bio pokušaj da se povuku sredstva bankarske garancije vredne deset miliona evra, bez bilo kakvog objašnjenja. Sud u Beču odbio je pokušaj povlačenja sredstava", navedeno je u saopštenju.

"Kako je garancija izdata i pregovarana u Beču, sud u Beču je nadležan za pregovore o garanciji. Srpska vlada je sad dovela koncesionara u neželjeni položaj, da započne arbitražu po pravilima Međunarodne trgovinske komore".

"Sada je na arbitrima da odluče o ovom pitanju i ustanove na koji način će se proces arbitraže odvijati u Parizu", zaključio je koncesionar.

Od posla veka do potpunog fijaska

Ugovor o davanju koncesije za autoput Horgoš- Požega potpisala je 30. marta 2007. godine tadašnja Vlada Srbije sa špansko-austrijskim konzorcijumom kompanija FCC i "Alpina".

Ugovorom je bila predviđena izgradnja leve trake autoputa od Horgoša do Novog Sada, duga 106 kilometara, održavanje 68 kilometara autoputa od Novog Sada do Beograda, i projektovanje i izgradnja autoputa Beograd-Požega u dužini od 148 kilometara.
Precizirano je da 31. mart 2008. godine bude krajnji rok da koncesionar otpočne posao, ali i da počne da naplaćuje putarinu na postojećim deonicama. Autoput je prema ugovoru trebalo da bude završen do 31. decembra 2012.

Sve do avgusta 2007. godine ceo ugovor, pod izgovorom "poslovne tajne", nije objavljen. Na zahtev nekih političkih stranaka i vlasti iz Vojvodine, ali i srpske javnosti, na kraju je obezbeđen uvid novinarima u taj projekat, ali nisu objavljeni i aneksi tog ugovora.

Aneksi ugovora naknadno su stavljeni na uvid javnosti krajem 2008. godine.

U oktobru 2007. godine Vlada Srbije objavljuje da je odobrila da umesto španske firme FCC u posao oko koncesije uđe austrijski "Por"

U Srbiji nastaje zatišje krajem 2007. godine, zbog političkih dešavanja i izborne kampanje za predsednika Srbije.

U martu 2008. godine, kada je isticao rok za dostavljanje bankarske garancije "Dojče banke", konzorcijum najavljuje da odustaje od izgradnje autoputa zbog nestabilne političke situacije u Srbiji.

Ubrzo je realizacija koncesionog ugovora o gradnji autoputa postala krajnje neizvesna nakon što su koncesionari zatražili nove ustupke.

Oni su od Vlade Srbije zatražili da prihvati njihovu ponudu po kojoj bi bili u obavezi da daju bankarsku garanciju samo za prvu godinu gradnje.

Taj predlog se ne prihvata, ali zatim koncesionar u maju 2008. objavljuje da je projekat izgradnje autoputa ponovo pokrenut pošto je dobijena finansijska podrška "Banke Austrija".

U međuvremenu, nova Vlada odobrava novi rok da se do 31. decembra 2008. godine zaokruži finansijska konstrukcija, a da se početkom 2009. godine počne sa izgradnjom autoputa.

U junu 2008. godine ministar ekonomije Mlađan Dinkić izlazi u javnost sa stavom tog ministarstva da koncesiju treba raskinuti i da će biti predloženo da se izgradnja deonice finansira delom iz budžeta, a delom kroz emitovanje obveznica i kredita evropskih institucija.

Sve do jula 2008. godine verovalo se da će koncesionar završiti finansijsku konstrukciju i obezbediti novac za koncesiju.

Kako se to nije dogodilo, krenulo se u sporazumni raskid koncesije. Do početka jeseni 2008. pregovori o sporazumnom raskidu su išli u dobrom smeru, bar su tako najavljivali ministri.

O ponudama jedne i druge strane, koje su nuđene u pregovorima radi sporazumnog raskida, nije bilo zvaničnih informacija. Domaći mediji su pisali da je otpala mogućnost sporazumnog raskida koncesionog ugovora o izgradnji autoputa "Horgoš-Požega" i da između dve strane nije postignut dogovor.

Srpska strana je htela koncesionaru da plati pripremu projektne dokumentacije. Međutim koncesionar je imao nameru da naplati i troškove koje je imao u pripremanju koncesije u protekle tri godine.

Mediji su navodili i da je austrijski konzorcijum prvobitno tražio obeštećenje od 17 miliona evra, a da je srpska strana bila spremna da plati 2,5 miliona .

Vrednost projekta izgradnje autoputa "Horgoš- Požega", koji je trebalo da bude deo Koridora 10, procenjena je na oko 1,5 milijardi evra, i taj posao se najavljivao kao "posao veka" i kao jedna od najvećih investicija u Srbiji.
Koncesionar za autoput Horgoš-Požega, "Sever Jug Autoput", saopštio je 16. decembra 2008. da je raskinuo ugovor o izgradnji autoputa.

Koncesionar je predložio formalnu medijaciju, odnosno da se započne proces posredovanja, koji će trajati 60 dana.

(Tanjug/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image