Onlajn kupovina hrana srbija skok

  • Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

ONLINE SHOPPING

OGROMAN SKOk: Zaboravićemo gde su nam prodavnice i pijaca, ONLAJN KUPUJEMO I HRANU

Autor Georgi Mitev Šantek
Autor Georgi Mitev Šantek

Korona kriza nam drastično menja navike pa više ne naručujemo onlajn samo "krpice" ili neke, više manje, egzotične ili čak bizarne stvarčice iz Kine. Sada preko sajtova kupujemo i hranu.

Izvor: Tanjug/AP/Damian Dovarganess

U Srbiji se od aprila ove godine onlajn kupovina hrane povećala za 200 odsto, odeće za 100 odsto, a tehničkih uređaja i računarske opreme za 50 odsto, kažu u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Istovremeno, za oko 30 odsto porastao je i broj prigovora potroššača o načinu ostvarivanja njihovih prava.

Državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjane Matić kaže da su tokom vanrednog stanja zbog pandemije covid-19 poštanski operatori zabeležili rast broja pošiljki, odnosno dostava robe kupljene putem e-trgovine za 40 odsto, dok su trgovci beležili rast e-trgovine od 50 odsto do čak 300 odsto.

"I nakon ukidanja vanrednog stanja poštanski operatori beleže još veći rast od 50 odsto do 100 odsto, dok većina trgovaca beleži rast u proseku oko 100 odsto, prema podacima e-Commerce Asocijacije Srbije", rekla je Matić.

Izrazila je očekivanje da će rast e-trgovine biti nastavljen kako zahvaljujući već redovnim e-kupcima, tako i pojavljivanjem novih kupaca koji se sada upoznaju sa sigurnošću i kvalitetom onlajn trgovine, ali i trgovcima koji sve više otvaraju onlajn kanale prodaje.

Tehnički uređaji i računarska oprema su oduvek najtraženija roba u elektronskoj trgovini, ali u vreme epidemije virusa korona, navodi Matić, ta situacija se promenila, pa su građani onlajn najviše kupovali hranu i odeću.

VIŠE KUPACA, VIŠE I ŽALBI

U aprilu se, kaže Matić, desio ekstremni porast elektronske trgovine, veliki broj ljudi je prvi put probao da kupuje onlajn i otkrio sve benefite kupovine bez odlaska u prodavnicu, ali i navodi da rast elektronske trgovine prati i povećan broj prigovora potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava, i to oko 30 odsto.

Matić je rekla da se građani najčešće žale po osnovu nesaobraznosti robe, izdatih garancija, roka isporuke, povraćaja novca i slično.

Navela je da novi Zakon o zaštiti potrošača jasno definiše prava potrošača iz ugovora na daljinu, odnosno u okviru onlajn kupovine, kao i obaveze trgovca o predugovornom informisanju, izvršenju i roku isporuke, i pravu potrošača na odustanak od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga, te obaveze trgovca u tim slučajevima.

"Međutim, važno je napomenuti da se ova prava mogu ostvariti samo ukoliko potrošači kupuju kod registrovanih trgovaca, što je i glavni uslov za bezbednu i sigurnu onlajn kupovinu", naglašava Matić.

Matić je rekla da je jedna od brojnih aktivnosti Ministarstva koja se odnosi na jačanje poverenja građana u e-trgovinu i objavljivanje vodiča za e-trgovinu.

Navela je da su ti vodiči u saradnji sa USAID-om objavljeni na onlajn platformi "Pametno i bezbedno", na adresi

i da oni pružaju sve neophodne informacije i savete koji otklanjaju sumnje i bezbednosne zamke onlajn trgovine.

"Između ostalog, upućuju građane na neophodne korake prilikom ovog vida kupovine, kao što su provera prodavaca, uslova kupovine, zaštita digitalnih uređaja, čuvanje podataka", rekla je Matić.

Vodiči, kako je objasnila, pružaju i praktična uputstva o načinima onlajn plaćanja, ali i konkretna objašnjenja o pravima potrošača, odnosno obavezama trgovaca, koji su regulisani novim Zakonom o trgovini i izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini.

Vodiči podsećaju i na mogućnost da se građani u roku od 14 dana predomisle i vrate robu uz povraćaj novca, kaže Matić i navodi da Ministarstvo trenutno radi na donošenju vodiča za e-trgovce i njihovo objavljivanje se može očekivati u trećem kvartalu ove godine.

Paralelno sa ovim aktivnostima, dodaje Matić, sprovodi se javna edukativna kampanju u oblasti e-trgovine.

Rast elektronske trgovine u Srbiji beleži se od početka godine, i pre uvođenja vanrednog stanja, a prema podacima Narodne banke Srbije u prvom kvartalu ove godine broj dinarskih e-transakcija karticama i e-novcem beleži rast za 82,19 odsto u odnosu na isti period 2019. godine.

(MONDO/Tanjug)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.

Inicijalizacija u toku...

Komentari 1

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Gradjanin

Mene samo interesuje kako neko na oglasima u potpisu Prez, Zika, Dragan moze da prodaje robu koja nije za kucnu prodaju. To je nova roba koja podleze PDV-u i registrovanoj firmi. Covek prosvercovao iz Madjarske ili pitaj Boga odakle nabavio i prodaje iz sobe tj. kuce. Slikano na krevetu, tepihu i tacno se vidi da nije registrovana firma. Samim tim on smanjuje cenu u odnosu na legalne radnje jer nema nikakvih troskova. Dosta mu je i 100 dinara da zaradi, ne placa nikom nista. Legalni ponudjac ima troskove lokala , radnika, poreza, i jos dosta tih stvari. Od tog poreza i razlike PDV-a se naravno i gradi ova drzava. Nije poenta u Draganu, Peri, Ziki nego u drzavi jer ne kontrolise to. Sve lepo ima na izvolite. Imate brojeve telefona, mesto odakle se prodaje pa molim lepo pozovete i pitate i odakle vam nova roba i da li ste firma ili niste. Skoro su u mom kraju nasli liku punu kucu bele tehnike i kucnih aparata. Sve novo i svercovano iz Madjarske. Sada bi neko rekao da samo gleda cenu i da brani tog sto prodaje jer je jeftiniji od legalnih prodavaca ali zapitajte se onda da sutradan necete ni Vi imati posao jer ta radnja vise nece raditi zbog Pere, Zike, Dragana. Necete imati ni puteve, bolnice ama nista jer doticni od tog sverca ne daju ni dinar drzavi tj. nama, za nase bolje. Zarad neke male razlike u ceni Vi ne sticete pravo ni na reklamaciju, garanciju, fiskalni racun i ako te prevari doticni nemas pravo zalbe. Treba dobroo razmisliti o ovoj temi. Sve je javno i samo je pitanje hoce li neko od drzavih organa krenuti da radi svoj posao.

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU