Firme u Srbiji više se ne cene po tome koliko imaju kamiona, već koliko imaju vozača. To najbolje oslikava trenutnu situaciju sa ogromnim nedostatkom profesionalnih vozača automobila, kombija i kamiona u Srbiji, kažu stručnjaci za saobraćaj.
"Problem nedostatka vozača u Srbiji postoji već pet godina i najviše se traže vozači D i E kategorije. Procene su da bi 6.000 do 10.000 vozača moglo da nađe posao u svakom trenutku. Prema pojedinim podacima, u Srbiji u ovom trenutku nedostaje oko 6.000 vozača teretnih vozila", potvrđuju iz Auto moto saveza Srbije za MONDO.
ZBOG LOŠIH USLOVA OTIŠAO ZA NEMAČKU
Vozač kombija Aleksandar Kojić (36) iz Šapca kaže za MONDO da je neko vreme radio u Srbiji za privatne firme, ali da je zbog lošeg iskustva odlučio da ode u Kanadu. Prema njegovim rečima, postoji mnogo nedostataka ovog posla u našoj zemlji.
“Često su mi vlasnici firme tražili da radim preko radnog vremena, tokom vikenda i slobodnih dana, što čak nije ni bilo plaćeno na odgovarajući način. Neki su tražili da izbegavamo auto-puteve kako ne bismo plaćali putarine, a imali smo problem i sa naplatom parkinga. Na sve to, bio sam prijavljen na minimalac. U nekom trenutku radio sam na procenat i tada nije retkost da zbog nečije greške moraš da žuriš i kršiš neke propise jer ne smeš da izgubiš klijenta", kaže Aleksandar Kojić.
Zbog svega toga, Aleksandar je odlučio da ode u Nemačku, gde ima bolje uslove rada i uz to - znatno veću platu.
“Radim u Bonu i obično budem mesec, dva ili tri u kamionu, pa onda odem kući. Porodica mi je kod kuće, imam dvoje male dece. Šaljem im novac, gledam da uštedim i odnesem oko tri do pet hiljada evra, koliko kad uspem da uštedim. To mi je za sada jedini izlaz, jer sam ovde imao manje novca, bio sam kod kuće, ali posao nije imao nikakvu perspektivu i problemi su bili stalni", kaže Kojić.
MLADI VOZAČI ZADOVOLJNI NOVIM BENEFICIJAMA
Za razliku od prvog iskustva, Ivan Tadić (22) je mladi vozač koji je zadovoljan ponudom koju je dobio u Srbiji.
“Upao sam na besplatan program obuke i nakon toga sam zaposlio kao profesionalni vozač kamiona u Srbiji. To mi je bila dobra šansa, jer inače nisam bio u mogućnosti da platim program i troškove obuke i polaganja, takse, uverenja i upis. Sada ću biti u mogućnosti da imam obuku za različite kategorije dozvola, C, CE i CPC. Sve to će trajati godinu dana, a posle toga sam u velikoj prednosti, jer ću imati i sertifikate koji će mi kasnije značiti. Zadovoljan sam i planiram da ostanem da vozim u Srbiji, jer mislim da plate nisu loše, a pritom sam kod kuće",kaže Ivan Tadić.
KOLIKE SU PLATE VOZAČA U SRBIJI?
Darko Petrović iz Centra za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije kaže za MONDO da razlike u plati u Srbiji i drugim zemljama postoje, ali često nisu ključne.
"Plate vozača u Srbiji su prosečno 700 evra za vožnju po Srbiji i do 1.500 evra za međunarodne vožnje. U većini slučajeva nije problem iznos novca, već to što ne dobijaju punu platu na račun i nemaju beneficije koje su im potrebne. S druge strane, u Nemačkoj, Sloveniji i drugim zemljama dobijaju oko 3.000 evra, a osim toga imaju pun iznos na račun i mogu da budu kreditno sposobni", kaže Darko Petrović iz Auto-moto saveza.
KAKO VOZAČE PLAĆAJU U NEMAČKOJ?
U Nemačkoj trenutno nedostaje čak 45.000 vozača, dok bi u budućnosti taj broj mogao da bude i drastično veći, ukoliko se ništa ne promeni u ovom sektoru, pokazuju podaci.
Plate profesionalnih vozača u Nemačkoj značajno se razlikuju od regije do regije i najviše zarade su u Minhenu i Bonu i iznose oko 2.600 evra najniže su u Saksoniji, dok je željena zarada vozača više od 2.800 evra, pišu nemački mediji.
SVE VIŠE FIRMI DAJE SVE "NA GOTOVO"
Kako bi zadržao vozače, veliki broj firmi u Srbiji sve češće motiviše vozače povoljnijim uslovima i plaća obuke, edukacije, lekarske preglede i licence.
"To jeste investicija, ali je neophodna, ako želite da vozači ostanu u Srbiji. Naravno, potrebni us i bolji ugovori. Postoji inicijativa da se za vozače određenih kategorija spuste starosne granice, pa da recimo i mlađi od 21 godine mogu da voze autobuse. Sada je uslov da budu stariji od tog godišta i da imaju dve godine iskustva za C kategoriju. Osim toga, firme sve češće kupuju nova vozila da bi se posao vozača smatrao više gospodskim i da bi se poboljšala popularnost, naročito među mladim vozačima", kažu iz Auto moto saveza za MONDO.
DOSTA VOZAČA SE VRAĆA U SRBIJU?
Nije mali ni broj vozača koji se vraća iz inostranstva, jer shvate da novac tamo jeste veći, ali su takođe veći i troškovi, kaže Darko Petrović iz AMSS.
"PosaO nije lak, ture su jako duge i posao naporan. Mnogi podlaze samo na ograničen period od godinu ili dve dana i nakon toga se vraćaju. Ovde su kod svoje kuće, a tamo je pitanje gde spavaju i kako se hrane. Osim toga, zbog korone je je malo zatišje jer su zatvorene mnoge firme. Mnogi naši vozači koji su vozili po inostranstvu sada su se vratili u Srbiju jer su im tamo fime i prevozi privremeno ugašeni. Trenutno mnogi od njih opet rade za naše kompanije", kažu iz AMSS.
"Dok sam živ, plakaću za njima": Goran Vesić kroz suze objasnio zašto podnosi ostavku (Video)
Zvezda od dominacije do problema u Pioniru: Trojkaška rapsodija, drama i pobeda u derbiju kola!
Zvezda bez sedmorice važnih igrača na Barselonu: Muke za Milojevića, startna postava se već zna
Dominacija Partizana u Železniku: Ubedljiva pobeda za 7-0, razigrao se i Vašington
Goran Vesić podnosi ostavku!