Uštedu struje u domaćinstvima, a samim tim i smanjenje računa i emisije ugljen-dioksida, donose i energetski efikasni uređaji. U EU od marta je obavezno novo energetsko obeležavanje kućnih aparta, a od seprtembra se primenjuje i kod nas. To je donelo i novu skalu energetskih razreda - od "A" do "G". Mirko Đapić iz projekta EU za energetsku efikasnost i eko dizajn proizvoda objašnjava na šta kupci da obrate pažnju.
Svaki električni aparat mora imati nalepnicu energetske efikasnosti, ali građani se žale da ne mogu dobiti potpunu informaciju o svim oznakama na njoj. Nalepnice na električnim aprtima su garancija njegove energetske efikasnosti. Skala energtske efikasnosti uređaja ranije je imala 10 energetskih razreda a sada sedam.
Oznake A+ A++ i A+++ su ukinute. Sada je energetski najefikasnii kućni aparat koji ima oznaku "A" i ona je zelene boje i tako do "G" što je najniži energetski razred.
Ali, na tržištu još ima aparta sa starim oznakama što zbunjuje potrošače.
Mirko Đapić iz projekta EU za energetsku efikasnost i eko dizajn prizvoda rekao je da je ovo treća revizija oznaka, EU je krenula 1995. godine, druga je bila 2012. i sada se nalazimo na početku treće revizije.
"Za sada su revidirane energetske oznake za šest proizvoda, to su frižideri, veš mašine, mašine za pranje suđa, televizori, monitori, sijalice. Cilj ove revizije je da se pospeše inovacije. Uvedeni su novi načini izračunavanja energetskih razreda, uveden je kju-ar kod preko koga pristupamo svim podacima koje je proizvođač obavezan da postavi u toj bazi - to je osim energetske oznake informacioni list", kaže Đapić.
Novi piktogrami
Pored energetskog razreda na nalepnici na veš mašini, frižideru, zamrzivaču, ima i drugih oznaka - slika pahuljice, boce, zvučnika. Uvedeni su novi takozvani piktogrami, pa možemo sresti pahiljicu, boce, zvučnik koji označava buku, slavina koja označava potrošnju vode zavisno od kategorije proizvoda.
Odgovarajući na pitanje na šta građani da obrate pažnju, Đapić kaže da možemo kao potrošači putem smart telefona da pristupimo bazi i da vidimo podatke koji se odnose na nalepnicu i pogledamo list da se odlučimo. Prema njegovim rečima, suština i namena nalepnica je da olakša kupovinu kupcima.
Kolike su uštede
Ističe da su višestruke uštede, nova klasa A i nova G - razlika je duplo, za neke proizovde i više od toga kao kod sijalice ili TV, potrošnja energije se razlikuje od razreda do razreda.
Proizvođači, uvoznici, ovlašćeni predstavnici imaju obavezu da registruju, počevši od 1. marta 2019. godine, svoj proizvod u bazi, unesu podatke i isporuče proizovde sa nelepnicama, a obaveza trgovca je da na svaki proizvod stavi odgovarajući nalepnicu.
Kreće kampanja da bi se sve ovo približilo građanima. Đapić kaže da je cilj projekta da se unapredi infrastuktura kvaliteta u oblasti energetske efikasnosti proizvoda i u skopu toga čitav je niz aktivnosti za podizanje kapaciteta u laboratorijama i sada je došlo na red podizanje svesti najšireg kruga potrošača.
"Biće dosta spotova na TV-u, bilborda, reklama na radiju, oznaka na autobusima, više od 70 medija će biti uključeno", zaključio je Đapić.
(MONDO/RTS)
Zvezdina proslava jesenje titule sa stilom: Nova goleada na Marakani!
Ameri hoće Stojakovića da bi nas pobedili: Srbija i Grčka u strahu, SAD hoće da otme Andreja!
Tri noćenja na Zlatiboru 460.000 dinara! Turisti šokirani cenama za Novu godinu, od cifre će vam se zavrteti
Mondo ukrštenica za 22. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Crvena zvezda se hitno oglasila saopštenjem: Trener Sferopulos je često i neopravdano na meti kritika!