Na mrežama se pojavila informacija da kruži prevara na "Fejsbuku", koja potiče sa navodnog naloga Narodne banke Srbije. Naime, u poruci koju dobijete, od vas se traži da dostavite koliko imate novca na računu i pitaju vas ,"da li želite da vam taj novac bude dupliran?“.

Ukoliko pristanete, od vas se traže podaci sa računa, a ostalo je manje-više istorija. Iako je jasno da je reč o prevari, ljudi često nasednu, a jedna od osoba je navodno ostala bez 70.000 dinara.

Kako navode u NBS, u dosadašnjoj praksi upoznati su sa sličnim kreiranjem lažnih objava u kojima se neistinito pominje i Narodna banka Srbije, sa osnovama sumnje da se na ovaj način pokušava pribaviti protivpravna imovinska korist na štetu imovine građana i pri tome je na svaku ovakvu objavu s kojom je bila upoznata – odmah reagovala. Centralna banka je u više navrata i raznovrsnim kanalima informisanja, na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i na nalogu društvene mreže Fejsbuk obaveštavala javnost o navedenim prevarama.

Lažni nalog zloupotrebljava naziv i grb NBS, ali je jasno da je po sredi prevara zbog gramatičke greške u nazivu naloga “Narodna Banka Srbije”. Takođe, pravi nalog banke je na ćiriličnom pismu.

"Narodna banka Srbije upozorava građane na učestalu pojavu lažnih imejlova, objava na društvenim mrežama,anketa, gde im se nudi nagrada u različitim iznosima, zloupotrebom Dina kartice ili druge platne kartice ukoliko im se dostave lični podaci. Od građana se traži da dostave četiri poslednja broja kartice, podatke s korisničkog naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva, uključujući i šifru, kao i da proslede poruke koje sadrže aktivacione kodove za pristup elektronskom bankarstvu i slično", navode iz NBS.

Blokirajte karticu

U slučaju da ste već na ovaj način oštećeni, neophodno je da se bez odlaganja javite svojoj banci i blokirate dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva. Posle toga, dalji rizik transakcija prelazi na banku.

U situaciji kada korisnik platne usluge pokaže krajnju nepažnju, on snosi sve troškove, odnosno gubitke koji nastanu izvršenjem neodobrenih platnih transakcija. Posle toga, dolazi do zloupotrebe kartica građana i vrše se transakcije njihovim novčanim sredstvima, a građani postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa.

NBS apeluje na građane da nikako ne odaju svoje podatke drugim osobama. Sigurnosne šifre koje banke dostavljaju građanima za korišćenje platnih instrumenata – kartica i elektronskog odnosno mobilnog bankarstva (PIN kartice, aktivacioni kodovi, SMS poruke s kodovima za izvršenje transakcije), kao i sigurnosni podaci koje građani nakon toga sami kreiraju (šifra za pristup nalogu elektronskog bankarstva, izmenjeni PIN kartice), poznati su isključivo vlasniku računa i građani ne treba da ih prosleđuju nikome, uključujući i lica koja se predstavljaju kao predstavnici njihove banke.

Naglašavaju i da ovakve podatke banka nikada neće tražiti putem društvenih mreža, mejlova ili anketa, a posebno za takve informacije neće nuditi novčanu nagradu. Centralna banka je ove slučajeve prevare prijavila Posebnom odeljenju Višeg javnog tužilaštva za borbu protiv visokotehnološkog kriminala i Ministarstvu unutrašnjih poslova, Odeljenju za suzbijanje visokotehnološkog kriminala.

BONUS VIDEO:

Uglješa Dzambić, direktor Odeljenja za posrednu kontrolu poslovanja banaka NBS Kurir TV

(MONDO/Kurir)