• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

BEOGRAĐANKA HTELA DA ZAMENI ČIZME U RADNJI, PA DOŽIVELA NEPRIJATNOST! Stručnjaci za MONDO: Možete da se zaštitite!

Autor Ivana Vlajković

Zakon o zaštiti potrošača štiti u Republici Srbiji potrošača onda kad je roba ili usluga nesaobrazna.

 Prava potrošača na povrat robe ili novca Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Beograđanka S. M. (27) je pre dva dana kupila čizme u radnji. Međutim, sutradan kad ih je ponovo obula, shvatila je da su joj male. Odmah je otišla do prodavnice sa ciljem da ih zameni, a onda je doživela neprijatno iznenađenje. "Otišla sam u prodavnicu i rekla da nisam dobro ocenila veličinu čizama i da bih želela da ih zamenim jer ne mogu da ih nosim. Prodavac mi je rekao da to nije moguće jer sam ih kupila u radnji. Pozvala sam se na Zakon o zaštiti potrošača, međutim ostao je pri svome da čizme ne mogu da zamenim", ispričala je za MONDO devojka iz Beograda. 

Istakla je da je doživela šok kad je saznala da nema pravo da zameni čizme koje je pogrešno kupila. Kako je za naš portal objasnio pravnik iz Udruženja potrošača Efektiva Jovan Ristić, Zakon o zaštiti potrošača štiti u Republici Srbiji potrošača onda kad je roba ili usluga nesaobrazna (da proizvod ima problem sa kvalitetom, skrivene mane ili da nema osobine koje se uobičajeno očekuju od proizvoda iste vrste ili nema osobine za redovnu upotrebu ili nema osobine za posebnu namenu za koju je potrošač nabavio i sa time upoznao prodavca ili uopšte ne radi).

"Međutim, Zakon potrošača ne štiti ako potrošač u radnji kupi robu pa se ispostavi da mu ne odgovara (na primer potrošač shvati da mu ne odgovara boja, veličina...). Tad je on prepušten trgovačkoj praksi koja je u Srbiji, nažalost, nedovoljno razvijena u odnosu na praksu koja postoji u razvijenim delovima Zapada. To znači da bi u istoj situaciji potrošaču na primer u Francuskoj, Nemačkoj, Americi roba bila zamenjena ili vraćen novac, dok u Srbiji dosta prodavaca gunđa čak i kad treba da omogući običnu zamenu", ispričao je Ristić za MONDO i dodao da se radi o tome da je na Zapadu potrošač uvek u pravu dok je u Srbiji uvek u pravu trgovac.

Šta raditi pri kupovini poklona za drugu osobu?

Objasnio je da u tim situacijama neki prodavci ne daju povraćaj novca ali da pristaju na zamenu u rokovima koji sami odrede. "Mogu da odluče da kupac može da vrati robu u roku od 24 časa, jednog dana, 15 dana. Zakon to nije regulisao", ispričao je. Napomenuo je i da se to odnosi i na situacije kad neko kupi neku robu koju želi drugome da pokloni. Ukoliko toj osobi roba ne odgovara, zakon ne reguliše da ona može da se zameni.

Izuzeci prilikom onlajn kupovine

Naš sagovornik je istakao da je izuzetak od pravila kupovina na daljinu, odnosno onlajn prodaja i kupovina izvan poslovnih prostorija prodavca (razne promocije). "Tada, pošto potrošač praktično kupuje "mačku u džaku", to jest nije imao priliku da pre kupovine isproba robu, ima pravo da robu koja mu ne odgovara vrati prodavcu u roku od 14 dana od kad je robu dobio. Potrošač sme robu da isproba ali ne sme da je ošteti", objasnio je pravnik.

Prema njegovim rečima, ovo pravo se ostvaruje tako što potrošač popunjava takozvani obrazac za odustajanje od ugovora koji je trgovac dužan, pod pretnjom prekršajnog kažnjavanja, da mu dostavi zajedno sa robom uz obavezno uputstvo kako se to pravo koristi i u kojim rokovima.

"Tehnički, pravno je prava reklamacija kad je roba nesaobrazna. Članovi Zakona o zaštiti potrošača od 26 do 35 se odnose na kupovinu onlajn, pravila saobraznosti se nalaze u članovima 49 i 50, postupak reklamacije se nalazi u članu 55, a prava na osnovu saobraznosti se nalaze u članu 51", zaključio je razgovor za MONDO iz Udruženja potrošača Efektiva Jovan Ristić.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović takođe je rekao da je dobra volja trgovca da li će da zameni robu koju je potrošač pogrešno kupio. To se ne odnosi, kako je i on kazao, na robu koja je kupljena onlajn. Ističe da Zakon o zaštiti potrošača nije promenjen i da taj deo nikad nije bio regulisan njime i da, po njegovom mišljenju, to treba da se učini. 

Istakao je da osoba koja kupuje poklon za nekog drugog treba da traži pismenu saglasnost u prodavnici da će moći da je vrati ukoliko ona ne odgovara onome za koju je kupljena. 

BONUS VIDEO: 

Pogledajte

00:07
Racun baksis
Izvor: TikTok/kingj24__
Izvor: TikTok/kingj24__

Možda će vas zanimati

Komentari 13

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Arktik

Nama od 2012-te ne funkcionise nijedna institucija niti se primenju zakoni, a svi gradjani su potpuno obespravljeni. Zato se ni ubuca ne moze zameniti, sto bi bilo sasvim normalno.

Milan

Vrlo prosto se resava. Roba je nesaobrazna. Zulja me i zdravo. Samo naci dobrog advokata. A niko ne moze utvrditi da li te zulja ili ne. Isto kao i kad stave kragnu tokom saobracajke, kukaju na vrat, snimak cist a oni ga stavili u kragnu jer povredjenu osobu boli.

Gagi

Kakva glupost. Ne mislim konkretno za ovaj slučaj ali generalno. Ja do sad nisam.imao takvih problema ali često kupujemo poklone i uvek uz račun je moguća zamena veličine ili za drugi proizvod, obično do mesec dana. Uslov je da proizvod ima etiketu i da nije nošen naravno. A sad šta je ovde u pitanju, to je druga stvar.

special image