Gledajući lokalno, snabdevanje se stabilizovalo, tako da su se rokovi isporuke novih automobila vratili u razumne granice, što bi trebalo da utiče na dalji rast prodaje. Cene se, međutim, nisu vratile na pređašnje nivoe.
Hoće li se vratiti? Ovo je jedno od aktuelnih pitanja, a odgovor na njega je jedna od stvari koje treba da znate o automobilima 2024. godine, posebno ako planirate da kupite automobil, piše Večernji list.
- Pre svega treba da znate da se cene automobila neće vratiti na staro, odnosno na nivoe od pre pandemije korona virusa, na nivoe koji su bili aktuelni pre nestašice čipsa, pre zastoja u proizvodnji zbog nedostatak sirovina i delova za izradu automobila. Snabdevanje se stabilizovalo, rokovi isporuke se normalizuju, ali cene će ostati visoke zbog zahteva za ugradnjom nove tehnologije koja smanjuje emisije i povećava bezbednost.
- Od jula ove godine na snagu stupaju nova evropska pravila koja zahtevaju od proizvođača automobila da u svoje proizvode ugrade još napredniju tehnologiju i inovativne sisteme. Ova pravila su obavezujuća za proizvođače, pa će novi automobili biti čistiji i bezbedniji.
- Pojedini modeli mogli bi da budu skuplji nego što su danas, kada 7. jula stupa na snagu drugi deo uredbe Evropske komisije o uvođenju novih tehnologija u putničke automobile. Prema ranije usvojenoj uredbi, novi tipovi vozila su već na tržištu opremljeni sistemima kao što su inteligentni tempomat, pomoć pri vožnji unazad na osnovu kamere ili senzora, upozorenja za pažnju u slučaju pospanosti ili ometanja vozača, sistemi za automatsko kočenje, traka sistemi čuvanja. Od jula više neće biti moguće kupiti novi automobil bez ovih sistema, bilo da se radi o automobilu nove generacije ili o automobilu koji je ranije nudio proizvođač.
- Od jula više neće biti moguće kupiti novi automobil bez snimača podataka o događajima (tzv. crne kutije). Time će istražiteljima saobraćajnih nezgoda biti lakše da utvrde tok događaja, a lakše će se otkriti ko je odgovoran za pojedinu nezgodu. Takođe, podaci iz crne kutije bi trebalo da pomognu u sprečavanju nekih nezgoda u budućnosti.
- Automobili su već danas poluautonomni, a tržište traži njihovu veću autonomiju, odnosno prefinjenije i funkcionalnije sisteme koji će delovati samostalno kada vozač izgubi koncentraciju ili mu, na primer, pozli u vožnji. Razmišljaju se i o sistemima koji će pomoći osobama sa smanjenom pokretljivošću da budu mobilniji.
- I ovu godinu obeležiće nešto sporiji priliv električnih automobila na tržište, pošto su mnogi proizvođači odlučili da još neko vreme nude sve opcije za paralelnu vožnju. Ohrabrio ih je (usvojeni) zahtev Nemačke da se od 2035. godine, pored potpuno električnih vozila, mogu prodavati i benzin i dizel na e-gorivo.
- Iako još uvek možete kupiti i benzinske i dizel automobile, električni automobili se i dalje šire. U ovoj fazi, većina novih automobila su hibridi – bilo da se radi o blagim hibridima, pravim hibridima sa samopunjačem ili plug-in hibridima – tako da je pametno izabrati jednu od ovih opcija kada kupujete novi automobil.
- I ovu godinu obeležiće jači priliv električnih automobila iz Kine. U drugoj polovini prošle godine na naše tržište su već stigli električni i benzinski noviteti iz Kine, ali su tamošnji proizvođači najjači u oblasti električnih automobila. Sa električnim automobilima Kina ima veliku cenovnu prednost u odnosu na evropske – vizuelno su kao evropski, bogatiji su opremom za nižu cenu.
- Zbog rigidnih bezbednosnih standarda za automobile i proizašlih potreba za testiranjem, tehnologija novih automobila zaostaje za onom u nekim drugim industrijama. Razmak je sada oko pet godina, koliko u proseku traje razvoj novog automobila, kineski proizvođači pokušavaju da ga smanje na tri godine, evropski pokušavaju da ih u tome sustignu ili čak prestignu. Da bi se to uradilo bez ugrožavanja kvaliteta njihovih automobila, testiranje se mora obaviti brže, često paralelno sa razvojem. Jedan od načina na koji automobilska industrija skraćuje vreme potrebno da vozilo dođe na tržište je korišćenje digitalne tehnologije blizanaca, odnosno virtuelnih modela ili predstavljanja sistema u razvoju.
- Kada je reč o pogonskim sistemima, vozila na vodonik se vraćaju u fokus automobilske industrije. Prednosti su očigledne: pune se brže, a njihov domet je i do pet puta veći nego kod drugih električnih automobila. Međutim, ova tehnologija je i dalje veoma skupa, a na svakom koraku nema punionica vodonika...
BONUS VIDEO:
(Večernji list/MONDO/U.M.)
Herojska pobeda Partizana u Berlinu! Karlik Džouns 2 sekunde pre kraja doneo petu u nizu!
Partizan prosuo sve i izgubio u Subotici: Bledi crno-beli nisu mogli protiv Spartaka!
4, 3, 2 - Karlik Džouns za pobedu Partizana! Pogledajte koš kojim je Amerikanac zapalio Grobare u Berlinu
"Uvek sam verovao u Željka Obradovića!": Ostoja Mijailović pričao o timu i otkrio budžet Partizana
Uroš Blažić je osuđen na maksimalnu kaznu od 20 godina zatvora!