Prošle sedmice, ministar turizma Husein Memić izjavio je da je "u turizmu koji se stalno razvija i donosi sve veći devizni priliv, dosta i sive ekonomije, a da su najveći problem korisnici privatnog smeštaja i strane platforme koje kod nas rade nelegalno“, čime je uperen prst na globalnu platformu Booking.com.
Booking, međutim, krivicu prebacuje na osobe koje u Srbiji izdaju stanove, a ne plaćaju porez, dok predstavnici formalnog turističkog sektora tvrde da ovakvi stanodavci zapravo dovode svoje klijente "u opasnost“ i zato pozivaju na veće angažovanje državnih organa u otkrivanju ovakvih neprijavljenih konkurenata.
Šta kaže Booking na ove "optužbe“?
U odgovorima za Novu ekonomiju Booking navodi kako su spremni na saradnju sa nadležnim organima kako bi edukovali svoje partnere (izdavaoce smeštaja) o njihovim zakonskim obavezama.
"Prilikom prijavljivanja za oglašavanje smeštaja na našoj platformi, pružaoci usluga moraju prihvatiti naše uslove korišćenja, potvrđujući da imaju zakonsko pravo da iznajmljuju svoj smeštaj", navode u ovoj kompaniji.
Isto tako, dodaju kako Booking ima i uspostavljen pouzdan proces kojim nadležni organi mogu prijaviti eventualne nepravilnosti u vezi sa oglašenim objektima, a da će oni brzo reagovati i ukloniti objekte ako se utvrdi da ne posluju u skladu sa lokalnim zakonima.
Izdavaoci smeštaja ne znaju koje su im obaveze?
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA), ističe kako "siva ekonomija predstavlja veliki problem i to ne samo u domenu privatnog smeštaja, već i u domenu agencijskog rada s obzirom na to da na društvenim mrežama imamo na desetine, čak stotine organizatora putovanja koji prodaju putovanja, a nisu registrovani u propisanom registru i ne plaćaju obaveze prema državi“.
Država je zakonom uredila da svako ko pruža usluge smeštaja mora biti registrovan i mora u paušalnom iznosu plaćati porez.
On navodi primer kako je za stan u Beogradu porez u proseku od 600 do 700 evra godišnje - što za nekog ko se time bavi “i nije preterani trošak”.
Seničić, međutim, objašnjava da problem sa sivom zonom delom postoji i zbog niskih prekršajnih kazni, pri čemu posebno ističe oglašavanje platformi za iznajmljivanje smeštaja na društvenim mrežama.
"U slučaju da se uhvate prestupnici, inspekcija može da im naplati paušalnu kaznu koja iznosi oko 60.000 dinara, ali ovo nas dovodi do toga da čovek koji radi taj posao „shvati“ da mu se više isplati da plati dve ili tri kazne godišnje, nego da uđe u proceduru registracije u sistemu i plaćanja poreza“, objašnjava Seničić.
Ovi primeri "nelegalnih“ aktivnosti pri izdavanju smeštaja su pre svega „strašan problem za sigurnost putnika, jer tu nema kontrole po pitanju kvaliteta usluga“.
"Mi smo do sada uočili na desetine, a moguće da ih ima više od toga, stanova i kuća koje se izdaju, a uopšte nisu usklađene sa propisima i zakonom – gde se javlja “greška” Bukinga koji dozvoljava da se takvi objekti nađu u ponudi na njihovoj platformi“, kaže Seničić.
Šta činiti ako Booking ode iz Srbije?
Na pitanje kako bi se odrazio eventualni odlazak Bukinga iz Srbije, Seničić odgovara da bi država trebalo da sa Bukingom razgovara o promeni pravila ove kompanije, ali da u slučaju da to ne urodi plodom, zabrana rada ovoj kompaniji "ne bi bio prvi prestanak rada Bukinga na teritoriji neke države, bar privremeno“.
"Primer je Turska, koja je vodila dugačak spor sa Bukingom usled pojave nelojalne konkurencije, i na kraju je uspela da naplati nekoliko miliona evra odštete, a kompanija je privremeno "ugasila“ svoje poslovanje tamo, što je dalo jasnu poruku Turske da je potrebno raditi po propisima ili se tamo neće raditi“, zaključuje Seničić.
Više ljudi koji svoje stanove izdaju preko Bukinga, navode da procedura prijave smeštaja nadležnim organima zapravo uopšte nije komplikovana, a da "umnogome olakšava poslovanje jer je sve u okviru zakona"
Po njima, odlazak Bukinga iz Srbije "ne bi bio problem“, jer bi stanove nastavili da oglašavaju koristeći druge platforme i društvene mreže.
Kako navode, Buking je "dobra stanica“ za početak rada, ali su društvene mreže uzele veliki zamah, tako da se većina smeštaja može upravo tako rentirati. Izdavaoci stanova posebno navode kako bi prelazak na druge platforme poput Airbnb-a bio dobra opcija, ali da čak i bez srodnih platformi, društvene mreže predstavljaju nov način oglašavanja koji je jeftiniji, brži i efikasniji.
Bonus video:
(Mondo.rs, Nova ekonomija, I.L.)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)