Slušaj vest

Simbol nemačke privrede - automobilska industrija na glinenim je nogama. Stanje u nemačkoj autoindustriji nije sjajno. Folksvagen najavljuje otpuštanje 30.000 radnika, radnici sa druge strane najavljuju štrajk. Mladen Alvirović, novinar i voditelj emeisije SAT Plus gostovao je u jutarnjem programu TV Prva, gde je govorio o sudbini nemačkog giganta.

Problem nije od juče

"Ovo je istorijski trenutak za Folksvagen, sigurno i za Nemačku. Prvi put se razgovara o zatvaranju pogona u samoj Nemačkoj. Ovo nije problem od juče, 2015. godine bila je čuvena afera 'Dizelgejt' gde je otrkiveno da je Folksvagen varao sa emisijama izduvnih gasova u svojim dizel motorima. Folksvagen je bio uslovno rečeno prva žrtva, ostali su se nekako izvukli. Istraga nije otišla daleko, i drugi proizvođači su isto to radili, ali tada se nije pričalo o tome. U to vreme je Folksvagen iz jedne krize krenuo u drugu krizu. Krenuli su u razvoj električnih automobila pre nego što je Evropa bila spremna za to.

Problem je i to što, kako kaže, Folsvagen odavno nije inspirisao kupce.

"Folksvagen automobili se dobro prodaju, oni su uvek u vrhu prodajnih lista, ali davno nisu imali automobil koji je bio hit, o kome se pričalo u Evropi, već dugo žive na staroj slavi", naveo je Alvirović.

Alvirović podseća da je Folksvagen pokušao da razvije sopstvene softvere za automobile, da je imao kompaniju posvećenu tome, ali da je ceo posao propao jer su hteli da rade sve sami.

"Hteli su sami da proizvode i baterije, ni to im nije sasvim uspelo, ispostavilo se da je suviše skupo zato što su Kinezi pravili jeftinije."

Odluka vlade košta puno autondustriju

"Nemačka je zbog rupe u budžetu ukinula između ostalog subvencije na električne automobile. To je jedina zemlja EU koja nema subvencije. Prodaja električnih automobila je samim tim u Nemačkoj počela da pada. Danas ako pogledamo fabriku u Drezdenu, fabrika ima iskorišćenje kapaciteta od samo 16 odsto. Fabrika u Osnabruku ima 30-ak odsto. U Volfsburgu, gde je 70.000 ljudi zaposleno, iskorišćenje kapaciteta fabrike je 60-ak odsto. Dakle, Folksvagen ima suviše kapaciteta koje ne koristi  jer nema kupaca za ono što on želi da proda", objasnio je on.

3 faktora igraju veliku ulogu

Alvirović kaže da Nemačka neće da dozvoli da Folksvagen propadne. Ali, ako pogledamo gde je danas Fiat, koji više nije realno u italijanskom vlasništvu, koji više nije lider kakav je bio, a država je pomagala godinama, onda možemo da pretpostavimo da je i u Folksvagenu tako nešto moguće, ističe on.

Drugi faktor je sama Kina. Evropa se suviše dugo oslanjala na kinesko tržište, koje je trenutno najveće tržište automobila na svetu. Dugo su se oslanjali na to da će tamo prodati bilo šta, a to bilo šta Kinezi više neće da kupuju. Treći faktor koji je najvažniji jeste šta znači Folksvagen - to je narodni automobil. Folksvagen godinama nema narodni automobil, nema nešto što svako u Nemačkoj može da kupi, smatra Alvirović.

"Ne ratuje se protiv Kineza cenom, jer će tu uvek da vas pobede, već novim idejama. Ako tako posmatramo, nemačka autoindustrija odavno je u problemu", ističe on.

Alvirović kaže da će biti izuzetno teško da se vrati stari sjaj i da problemi za nemačku autoindustriju tek slede.

"Svi štrajkovi koji su najavljivani počinju u decembru kao štrajkovi upozorenja, pa onda generalni štrajk i sve ostalo što će Folksvagen pogoditi još teže. Verovatno da je sada u toku igra iza kulisa kako da se uceni država pomoću tih pretnji 'otpustićemo hiljade i hiljade ljudi.'"

BONUS VIDEO:

Kurir televizija NEZAPOSLENOST UDARILA NAJVEĆE EKONOMSKE SILE! Antić analizira: Evo šta je prethodilo da pokleknu SAD, Nemačka, Švajcarska...