Kineski zvaničnici i proizvođači automobila posmatraju nemačke fabrike koje su predviđene za zatvaranje i posebno su zainteresovani za Folksvagenove fabrike, rekla je za Rojters osoba koja, kako navode, poznaje o čemu kineska vlada razmišlja. Kupovina fabrika omogućila bi Kini da izgradi uticaj u poštovanoj nemačkoj automobilskoj industriji, dom nekih od najstarijih i najprestižnijih brendova automobila.
Kineske kompanije ulagale su u niz industrija u najvećoj evropskoj ekonomiji, od telekomunikacija do robotike, ali tek treba da uspostave tradicionalnu proizvodnju automobila tamo uprkos tome što Mercedes-Benz ima dva glavna kineska akcionara.
Svaki takav potez mogao bi da označi politički najosetljiviju kinesku investiciju do sada. Folksvagen je dugo bio simbol nemačkog industrijskog umeća, kojem preti globalno ekonomsko usporavanje koje pogađa potražnju i škripavi prelaz na zelene tehnologije.
Izrada automobila u Nemačkoj za prodaju u Evropi omogućila bi kineskim proizvođačima električnih vozila da izbegnu plaćanje EU carina na električne automobile uvezene iz Kine i mogla bi predstavljati dodatnu pretnju po konkurentnost evropskih proizvođača.
Iako bi ponude mogle da stignu od privatnih kompanija, državnih preduzeća ili zajedničkih preduzeća sa stranim igračima, kineske vlasti zadržavaju pravo da odobre određena ulaganja u inostranstvu i verovatno će biti uključene u bilo koju ponudu od rane faze procesa. Odluke o ulaganjima zavisiće od stava nove nemačke vlade o Kini nakon februarskih izbora, rekla je ta osoba.
Dve ekonomije su postale duboko isprepletene tokom 16 godina na vlasti Angele Merkel, podstaknuta ulaganjima i izvozom nemačkih proizvođača automobila u Kinu. Odnosi su sada zahladili jer sadašnja koalicija nastoji da smanji zavisnost od Kine.
Ministarka spoljnih poslova Analena Berbok opisala je predsednika Si Đinpinga kao "diktatora", a Kinu kao rivala. Izvor iz nemačkog ministarstva spoljnih poslova rekao je da je Kina evoluirala u sistematskog rivala.
Folksvagen istražuje alternativnu namenu za svoje fabrike u Drezdenu i Osnabriku u okviru akcije smanjenja troškova kako bi smanjio svoje poslovanje u Nemačkoj. Najveći evropski proizvođač automobila, koji poseduje marke poput Poršea, Audija i Škode, pretrpeo je pad prodaje zbog sve veće konkurencije kineskih kompanija.
Rukovodioci Folksvagena želeli su da zatvore nekoliko fabrika, ali su naišli na otpor sindikata. U sporazumu sklopljenom pre Božića, dogovorili su se da obustave proizvodnju u Drezdenu, fabrici sa 340 radnika koja proizvodi električni ID.3, od 2025. godine i Osnabriku, gde 2.300 zaposlenih proizvodi T-Roc Cabrio, od 2027. godine.
VV bi bio otvoren za prodaju fabrike u Osnabriku kineskom kupcu, rekla je za Rojters osoba koja je upoznata sa razmišljanjem kompanije.
BONUS VIDEO:
