Slušaj vest

Da li je digitalno bankarstvo bezbedno, kakvim trikovima se služe prevaranti i kako da ne nasednemo, a samim time i izgubimo novac koji smo zaradili i želimo njime pametnije da upravljamo? Odgovor na ova, ali i mnoga druga pitanja voditeljke Jelene Gavrilović, dao je Aleksandar Bogdanović u našem podkastu "Keš ekspert". Pogledajte celu epizodu.

"Digitalno bankarstvo je jedno novo bankarstvo, ali da li je bezbednije, apsolutno jeste. Ne postoji nijedan razglog da se ne upustite u njega, da barem probate. Odgovorno mogu da tvrdim da naša banka nije manje bezbedna od bilo koje druge. Često ljudi na našem prostoru, koji su prošli svašta, imaju neku averziju. Bolje im je ono što znaju, nego da sad 'tu nešto novo'... Linije prihvatanja noviteta kod nas idu sporije. Ali banka je bezbedna ako ima dovoljno kapitala, ako je likvidna, i ako ima dobar profil rizika. Mi to sve imamo, kao i tehnologiju koja je na našoj strani", rekao je Bogdanović.

aleksandar bogdanovic u podkastu kes ekspert 18.jpg
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Voditeljka Jelena Gavrilović pomenula je i česte prevare. Dobijemo neku poruku, ne pročitamo je pažljivo, u njoj piše da navodno nešto nismo uplatili, i onda nastane problem i postajemo žrtva prevare. Novac sa računa nestaje.

Da li banka snosi odgovornost za ovakve slučajeve?

"Banka ne snosi odgovornost ako ste vi žrtva takve prevare, ali odgovornost koju pokušavamo da nametnemo sami sebi je edukovanje klijenata. I to je teška igra, jer mi ne čitamo detaljno sve mejlove, preskočimo neku poruku..."

Šta je najbolja odbrana od prevare? Recimo, ljudima su stizale poruke da nisu platili Netfliks ili sličan servis, od petnaestak dolara.

Žena drži u rukama telefon
Foto: Shutterstock/Farknot Architect

"Odbrana je nešto što postoji otkad postoji ljudski rod, a to je logika. Pogledaš poruku, vidiš da je sa lokalnog broja, pa ne može da bude od Netfliksa sigurno. Ali ljudi koji kreiraju prevare, oni sve to znaju jako dobro. Možda će 99% ljudi pogledati i shvatiti da je prevara, ali jedan odsto neće. A oni za tih jedan odsto i rade. Mi pokušavamo da kombinujemo logiku korisnika i edukaciju sa naše strane, da bismo se zajednički zaštitili."

Prevare vezane za Booking su takođe česte.

"Verovali ili ne, ja sam bio žrtva te prevare. Hakovan je nalog hotela, i ja sam dobio potpuno validnu poruku, vaša rezervacija je ta i ta, nešto sa karticom nije u redu, kliknite ovde. I ja sam tad i menjao karticu, bilo mi je i logično da je možda neki problem."

"Postoje i drugačije poruke, da ćete osvojiti, recimo, 15.000 dinara ako ispunite anketu. Pa nije baš logično da će vam banka dati 15.000 dinara za odgovore u nekoj anketi. U prevarnom procesu, od klijenta se traže svi podaci, korisničko ime, lozinka, ma apsolutno sve."

Dakle, dajemo nekome i sef i ključ od sefa, i onda je velika šansa da ćemo biti prevareni.

"Tako je. Mi šaljemo poruke i preventivno klijentima, i kada su prevare u toku. Mi imamo obavezu da malo i preteramo, skrenuću pažnju da jedno slanje SMS poruka svim klijentima mnogo košta, ali ne žalimo sredstva i resurse da bismo postigli željeni efekat," rekao je Bogdanović.

BONUS VIDEO: Slobodan Lukić u podkastu "Keš ekspert"

51:25
Slobodan Lukić Keš ekspert S02EP01 Izvor: MONDO

(MONDO)