Skoro tri decenije nakon otvaranja prve poslovnice u Kini, američki lanac Starbaks prodaje većinski udeo tamošnjeg poslovanja investicijskoj firmi.
Prema sporazumu, Boju Kapital držaće i 60% udela u Starbaksovim maloprodajnim operacijama u Kini, dok će lanac zadržati manjinski udeo od 40%. Ovaj potez nije iznenadio mnoge u Kini, s obzirom na uspon domaćih brendova kafe.
Starbaks se suočava sa mnoštvom izazova u Kini, uključujući žestoku domaću konkurenciju i potrošače sve svesnije troškova. Desetine lanaca proširili su se scenom poslednjih godina, nudeći kafu po znatno nižim cenama.
Na vrhu te liste je Lukin Kofi, kineski brend koji je pretekao Starbaks po prodaji i broju prodavnica. Osnovan 2017. godine, Lukin je brzo rastao, privlačeći mlađu generaciju. Sada izaziva Starbaks i na njegovom domaćem terenu, otvarajući svoje prve lokale u Njujorku u junu.
Tržište u Kini danas se značajno razlikuje od onog na koje je Starbaks ušao pre 26 godina kada je ekonomija tek počela da se oporavlja. U to vreme nije postojala "mejnstrim" kultura ispijanja kafe, a brend je bio samo jedan od retkih američkih lanaca koji su tražili mesto u toj zemlji. Uspeh Starbaksa zasnovan je na rastućoj potražnji za zapadnim luksuzom, kao i na strategiji prilagođavanja proizvoda tržištu.
Penzionisani Liu Cišang prisetio se za CNN otvaranja Starbaksa u Pekingu. Istakao je da je Kinezima trebalo vremena da se naviknu na ukus kafe. Pored toga, tvrdio je da izazovi sa kojima se lanac suočava mogu biti povezani sa slabom potrošnjom u zemlji.
"Ekonomska situacija u Kini je u opadanju, a broj bogatih ljudi se smanjuje. Sa pritiskom kupovine kuća, automobila i otplate kredita, to verovatno opterećuje njihovu potrošnju", rekao je Liu.
Mnogi problemi Starbaksa u Kini identični su onima sa kojima se suočava širom sveta, posebno na domaćem tržištu. Sa porastom nezavisnih kafića, mnogi američki kupci takođe izbegavaju Starbaks zbog visokih cena. Brajan Nikol, koji je prošle godine imenovan za generalnog direktora, veruje da strateški partner može ubrzati rast u Kini.
"Vidimo put ka rastu sa 8.000 Starbaks prodavnica danas na više od 20.000 tokom vremena", rekao je o partnerstvu sa Boju Kapitalom.
Ova objava je obradovala mnoge u Kini koji se nadaju da će Starbaks sada nuditi pristupačnije opcije pića. "Obično pijem Lakin jer je Starbaks jednostavno preskup. Jedna šolja Starbaksa me košta isto kao tri ili četiri šolje Lakina", napisala je jedna osoba na društvenoj mreži Veibo.
Vaše mišljenje nam je važno - ostavite nam komentar, nije potrebna registracija!
BONUS VIDEO:
